ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهم ICT از اقتصاد ایران ۱.۵۲ درصد شد

| چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰ ق.ظ | ۰ نظر

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات با ارائه گزارش حساب‌های ICT از بازار اقتصاد ایران، گفت: در سال ۹۱ سهم ارزش افزوده فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱.۴۱ درصد از کل اقتصاد بود که در سال ۹۵ این رقم به ۱.۵۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش تسنیم نیلوفر مراد حاصل در جلسه ارائه حساب‌های ICT در اقتصاد ایران که به صورت ویدئو کنفرانس با مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور برگزار شد با اشاره به اجرای طرح حساب‌های ICT در سال 95 اظهار کرد: در حالیکه تا قبل از سال 92 از وضعیت این بازار در کشور گزارشی وجود نداشت، برای نخستین بار در سال 92 با آمارهای سال 91 گزارشی از وضعیت بازار ICT در کشور تهیه شد.

وی با اشاره به اینکه این گزارش با همکاری و تأیید مرکز آمار ایران انجام شده است، افزود: این آمار بر اساس حساب‌های کلان کشور تهیه شده و این امکان را می‌دهد تا وضعیت بازار ICT کشور را بتوانیم در مقیاس بین‌المللی با کشورهای مختلف مقایسه کنیم.
مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه در این گزارش بخش‌بندی‌‌ها بر اساس طبقه‌بندی OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) انجام شده است، گفت: بخش‌های مخابرات، فناوری اطلاعات و سایر خدمات، انتشار الکترونیکی و تولید محصولات سخت‌افزاری به عنوان هسته اقتصاد دیجیتال در این گزارش طبقه‌بندی شده و ارقامی که در گزارش‌های OECD ارائه می‌شود بر اساس همین بخش‌بندی‌هاست.
وی افزود: در این گزارش سه متغیر اصلی «ستانده»، «هزینه واسط» و «ارزش افزوده» بررسی می‌شود که ستانده مجموع درآمدهای عملیاتی و سایر درآمدهاست؛ هزینه واسط که مجموع هزینه‌های عملیاتی را نشان می‌دهد و ارزش افزوده هم از تفاوت ستانده و هزینه واسط به دست می‌آید.
مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات ادامه داد: ستانده و اندازه بازار ICT در کشور در سال 95 بر اساس حساب‌های به دست آمده، 445 هزار میلیارد ریال است که در حدود 306 هزار میلیارد ریال این رقم مربوط به بخش مخابرات و 86 هزار میلیارد ریال نیز اندازه بازار فناوری اطلاعات است.
او درباره وضعیت متغیر هزینه‌های واسط نیز گفت: در بخش مخابرات هزینه‌های واسط در سال 95 مبلغ 147 هزار میلیارد ریال بود، به این معنی که با یک واحد هزینه، دو واحد درآمد عملیاتی داشتیم؛ در بخش ICT نیز با هزینه 232 هزار میلیارد ریالی، ستانده 445 هزار میلیارد ریالی به دست می‌آمد که تقریبا درآمد عملیاتی دو برابری را نشان می‌دهد.
مراد حاصل ارزش افزوده بخش ICT در سال 95 را 212 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درسال 91 سهم ارزش افزوده فناوری اطلاعات و ارتباطات 1.41 درصد از کل اقتصاد بود و در سال 95 این رقم به 1.52 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به آمارهای کشورهای مختلف در حوزه ICT افزود: بر اساس این گزارش هر ساله سهم مخابرات از اقتصاد ICT این کشورها کم می‌شود و سهم فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد بازار ICT ما نیز باید به همین سمت حرکت کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">