ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون آموزش ابتدایی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا، مهارت‌های برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال را از سنین پیش‌دبستانی آغاز می کنند و زمینه‌ای برای ورود دانش‌آموزان به این عرصه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضوان حکیم‌زاده در مراسم افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی که صبح امروز برگزار شد، گفت: دوره ابتدایی، بنیاد و اساس تعلیم و تربیت است. معاونت ابتدایی با نگاه به دوران پساکرونا بر اساس راهکار ۱۷-۳ سندتحول بنیادین مبتنی بر اصلاح و به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت طرح تحولی «ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی» را طراحی کرده است.

وی با بیان اینکه در گام اول پنج درصد مدارس را تحت پوشش این طرح می‌بریم، بیان کرد: با توجه به تجربه دوساله از آموزش در بستر فناوری طرح تحولی، مطالعات بسیاری انجام دادیم که در نهایت طرح مذکور را تنظیم کردیم که اولین برنامه تحولی در دولت سیزدهم است.

وی به تبیین چرایی و اهمیت اجرای این طرح پرداخت و گفت: طی دوسال گذشته شرایطی را تجربه کردیم که دلیل شیوع کرونا، فضای مجازی به نوعی بر نظام‌های آموزشی تحمیل شد اما این اجبار به ما نشان داد که اگر برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم از بستر فناوری استفاده مؤثری داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تبیان کرد: باید در پساکرونا با استفاده از تجارب دوسال گذشته آموزش در بستر فناوری و با درک اهمیت آموزش حضوری و نقش بی‌بدیل معلم که هیچ فناوری جای آن را نخواهد گرفت، برنامه‌ای داشته باشیم تا از تلفیق ظرفیت‌های فناوری و آموزش‌های حضوری به نحو مؤثری بهره‌مند شویم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه مطالعات تطبیقی در حیطه برنامه‌های دوره ابتدایی انجام داده‌ایم گفت: بر اساس مطالعات دریافتیم که بسیاری از کشورهای دنیا، مهارت‌های برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال را از سنین پیش‌دبستانی آغاز کرده‌اند و زمینه‌ای برای ورود دانش‌آموزان به این عرصه است. سهم بزرگی از برنامه‌های تحولی تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی مرتبط با این آموزش‌ها بوده است.

وی افزود: ما به شکل تک‌بعدی تجاربی را در کشور داریم؛ تک‌بعدی یعنی بدون نگاه جامع و در نظر گرفتن ابعاد متعدد این حوزه، فقط روی مهارت‌های فنی یعنی کدنویسی کار کنیم، در حالی که اگر از زاویه تعلیم و تربیت بنگریم این یک بسته شامل سواد دیجیتال، طراحی شبکه، مهارت تفکر محاسباتی و یادگیری الگوریتم‌ها است.

حکیم‌زاده گفت: این مهارت‌ها پنج منفعت عمده برای آموزش از سنین پایین کودکی دارد؛ نخست اینکه کدنویسی و برنامه‌نویسی یک نوع سواد در این عصر است. دوم اینکه مشاغل آینده مبتنی بر فضای دیجیتال هستند و اگر بخواهیم دانش‌آموزان را آماده کنیم که به صورت مستقل برای خود خلق فرصت‌های شغلی داشته باشند باید این آگاهی را داشته باشیم که دنیای آینده، دنیای دیجیتال است و باید این مهارت‌ها را فرابگیرند. سوم آنکه در تقویت مهارت‌های حل مسئله در کودکان مؤثر است و کمک می‌کند تا شکست‌ها را تحمل کنند و پشتکارشان ارتقا یابد. همچنین می‌تواند مهارت‌های دیگر از جمله مهارت‌های زبانی را بسط و توسعه دهد. هدف ما این است که این آموزش‌ها در بسترهای متناسب با اقتضائات دوره کودکی انجام و دانش آموزان ما را جذب کنند تا با اشتیاق شرکت کنند.

  • ۰۰/۱۰/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">