ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سوژه‌های داغ حوزه فاوا در سال ۹۷

| سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱ ق.ظ | ۰ نظر

 نادر نینوایی _ با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 97، در تحریریه عصر ارتباط تصمیم گرفتیم در گزارشی خبرسازترین سوژه‌ها و اخبار حوزه ICT کشور را بررسی کرده و خلاصه‌ای از آنها را در اختیارتان قرار دهیم.

اگرچه بهتر بود که این سوژه‌های داغ، به بهره‌برداری از سامانه‌های مهم و مورد نیاز مردم، افتتاح طرح‌هایی که سال‌ها از عمر بلاتکلیفی آنها می‌گذرد و در مجموع اتفاقات مهمی از این دست اختصاص می‌یافت که البته چنین نشد. آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از فراز و فرودها و اخبار مهم حوزه فناوری اطلاعات در سال 97 است.

 

گرانی اینترنت و سردرگمی کاربران

اواخر فروردین‌ماه سال 97 و با اصرار وزارت ارتباطات در تغییر مدل قیمت‌گذاری اینترنت و بدون توجه به اعتراضات موجود، هر شرکت فرمول خاص خود را برای میزان مصرف داخلی و خارجی توسط کاربر تعریف کرد. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌ها نیز اعلام نکردند که چه میزان از مصرف FUP به اینترنت داخلی و چه میزان به اینترنت بین‌الملل مربوط است، تا بر شدت ابهام‌ها افزوده شود.

به هر ترتیب، گرانی اینترنت متعاقب این تغییر مدل‌ها، انتقاد اپراتورهای اینترنت ثابت و سردرگمی و اعتراض کاربران اینترنت همچنان نیز ادامه دارد.

 

راز بقای «فرزندان ایرانی تلگرام»

اواسط اردیبهشت‌ماه سال97 بود که «یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر اطلاعات عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.»

موضوع فرزندان ایرانی و نسخه‌های وطنی تلگرام اما از زمانی بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد که تلگرام فیلتر شد؛ زیرا این اپلیکیشن‌ها پیش از این نیز فعال بودند و ایرانی یا غیر ایرانی بودن آنها چندان مورد توجه نبود.

بعد از آن اما قرار شد مهلتی برای جدایی این پیام‌رسان‌های واسط تلگرامی از تلگرام در نظر گرفته شود که این مهلت‌ها یکی بعد از دیگری گذشت و در نهایت نیز اعلام شد که این پیام‌رسان‌ها با هماهنگی و اجازه قوه قضاییه همچنان به کار خود مشغول خواهند بود.

 

ماجرای هک سامانه ثبتارش

27 خردادماه سال 97 رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، سایت وزارت صنعت هک و حدود ۵ هزار خودروی مدل‌بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد. فردای آن روز، روابط عمومی وزارت صنعت با انتشار اطلاعیه‌ای، اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور را تکذیب کرد و ضمن تایید تخلف در ورود ۶۴۸۱ خودرو به گمرکات کشور، از پیگیری برای برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.

حدود 10 روز بعد رییس سازمان بازرسی کل کشور اطلاعیه روابط عمومی وزارت صنعت را رد کرد.

در همین زمان وزیر صنعت ، هک سایت وزارت صنعت را تایید و مدیر روابط عمومی را برکنار کرد. با وجود تمام این کشمکش‌ها همچنان پرونده مذکور باز است.

 

گرانی بی‌سابقه کامپیوتر و موبایل

تیرماه سال 97 در پی جهش بی‌سابقه نرخ ارز، کالاهای آی‌تی 100 تا 200 درصد افزایش قیمت داشتند.

قیمت‌ها در بخش سخت‌افزاری چیزی بین 50 تا 60 درصد افزایش پیدا کرد و در قسمت‌های لوازم جانبی تا 200 درصد هم افزایش قیمت وجود داشت.

مخلص کلام اینکه حال و روز بازار کامپیوتر و موبایل، از واردکنندگان و توزیع‌کنندگان گرفته تا فروشندگان و خریداران، تا همین روزهای پایانی سال خوب نیست و درنتیجه تعطیلی، بلاتکلیفی و اعتراضات همچنان ادامه دارد.

 

کارت سوخت؛ هیاهو برای هیچ

امسال پس از سال‌ها فشار رسانه‌ها و انتشار آمار تکان‌دهنده از قاچاق روزانه 20 تا 40 میلیون لیتر سوخت از کشور، تکاپوی جدیدی در خصوص لزوم بازگرداندن کارت‌های سوخت و استفاده از سامانه سوخت بالا گرفت.

به این ترتیب اطلاعیه‌ها و ضرب‌الاجل‌های متعددی از سوی شرکت نفت برای الزام مردم به دریافت کارت سوخت صادر شد، مردم را به تکاپو واداشت و احیای مجدد کارت سوخت برای مدتی مردم را به خود مشغول کرد.

اما پس از این هیاهوها به یکباره احیای کارت سوخت متوقف شد و موضوعی با این درجه اهمیت، مانند بسیاری از دیگر موارد در حال مشمول‌شدن به مرور زمان و فراموشی است.

 

درخواست توقف سایت دیوار

اواخر بهمن‌ماه 97 رییس پلیس فتا تهران رسما از دادستان تهران خواست با توجه به افزایش جرایم در سایت دیوار و ناتوانی (سهوی یا عمدی) مدیران این سایت در کنترل جرایم، درخصوص مسدودسازی آنها اقدام شود.

این مقام انتظامی همچنین گفته است که ۲۰ درصد جرایم سایبری از بستری مانند سایت دیوار و آسیب‌پذیر بودن این سایت است که موجب تبلیغ فعالیت کلاهبرداران و زیان مردم می‌شود.

البته این درخواست پلیس فتا بعد از سال‌ها مدارا، تذکر، هشدار و توصیه به مسوولان سایت دیوار و دیگر سایت‌های مشابه انجام شده است که همین موضوع ابهاماتی درخصوص علت این همه صبوری را به دنبال داشت.

طبق معمول فشارهای پیدا و پنهان برای توقف پلیس آغاز شد و این پرونده پرسروصدا هم بلاتکلیف به حال خود رها شد.

 

قدرت‌نمایی مشکوک کفتار سایبری

«کفتار سایبری» نامی بود که رسانه‌ها به عامل یا عاملان حملات سایبری اواخر سال گذشته به سایت تعدادی از کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران دادند.

به عقیده برخی صاحب‌نظران این حملات نشان داد که نصب انواع فیلترشکن‌ها که علت آن فیلترینگ تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی محبوب بود و نیز نصب نسخه‌های تقلبی تلگرام و انبوهی از اپلیکیشن‌های نامعتبر باعث شده که عمدتا موبایل کاربران ایرانی به زامبی‌هایی تبدیل شود که کنترل آن در اختیار هکرها قرار گرفته است.

در این مورد هم نهادی حاضر به پذیرش مسوولیت این پرونده نشد و معلوم نیست کفتار سایبری این روزها در حال اخاذی از کدام کسب‌وکار ایرانی است.(منبع:عصر ارتباط)

  • ۹۸/۰۱/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">