ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سیستم راه بنداز؛ ولش کن

| سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

تو مسایل مدیریتی گاه از دو مدل تو راه‌اندازی برخی طرح‌ها و پروژه‌ها حرف زده می‌شه.
یکیش اینه که می‌گن «راه‌بنداز؛ جا بنداز» مصداق بارزش میشه استارت‌آپ‌ها و خیلی از این کسب و کارهای اینترنتی که قبل از این که مثلا جا بندازن و قانون و مقرراتی براشون درست کنن، گفتن بی‌خیال بذارید راه بیفتن و هر کاری خواستن بکنن، بعد یواش‌یواش می‌ریم سراغ جا انداختن موضوع. مثل تاکسی‌های اینترنتی که فکر کنم ایران آخرین کشور دنیا بود که به این نتیجه رسید که آره خب همچین بی‌قانون هم نمیشه بمونن.
مدل دومیش اینه که میگن «جا بنداز؛ راه بنداز»، البته این مدل معمولا خیلی تو ایران جواب نمی‌ده. تو این مدل مثلا شروع می‌کنن به جا انداختن اینکه آقا برق رو درست مصرف کنید، آب رو کم مصرف کنید، قوانین رانندگی رو رعایت کنید و فرهنگ‌سازی می‌کنن تا خلاصه جا بیفته.
اما بعدش خب می‌بینن جواب نمی‌ده قیمت آب و برق و گاز و تلفن و اینترنت رو به جایی می‌رسونن که همچین قشنگ فرهنگ استفاده‌ش برای مردم جا بیفته و جرات اسراف نداشته باشن. در مورد قوانین راهنمایی هم جریمه‌ها رو چنان بالا می‌برن که قشنگ یه خلاف که کردی جاش تا چند وقت خوب نشه.
حالا چند وقتیه من به این نتیجه رسیدم که یه مدل جدید هم تو دستور کار مدیرا قرار گرفته که میشه اسمش رو گذاشت «راه‌بنداز؛ ولش کن!». تو این مدل مثلا اعلام می‌کنن ملت شریف ایران، هر کی کلاه رفته سرش بیاد این کد رو بزنه تو گوشیش تا بفهمه چقدر رفته تو پاچه‌ش. خلاصه یه عده هم سرازیر و خوشحال دست به کار می‌شن.
بعد که می‌فهمن تا کجا کلاه رفته سرشون، میگن خب دیگه زحمت بکشید خودتون برید دنبال شکایت و پولتون.
یا میان میگن شاد و خرسند باشید که قراره به خبرنگارا و عروس دامادها اینترنت مفت بدیم. بشتابید که جا نمونید و در این خصوص سامانه‌ای راه‌اندازی شده که عزیزان دل می‌تونن، به سادگی آب خوردن از این مزایا برخوردار بشن.
چند روز بعد از اینور اونور صدای یه عده در میاد که ای بابا ما که هر چی اقدام کردیم نشد، جواب ندادن، سیستم خوابیده و خلاصه از این بهانه‌ها و سیاه‌نمایی‌های مرسوم که همه در جریان هستین.
خلاصه از این مثال‌ها خیلی زیاده و من یکی دو تاش رو گفتم که منظورم از سیستم «راه‌بنداز؛ ولش کن!» رو خدمتتون تشریح کنم. وگرنه بگردین خروار خروار طرح و پروژه تو کلی دستگاه‌های کشور می‌تونید پیدا کنید که از این جدیدترین روش مدیریتی بهره گرفتن و اتفاقا خیلی هم کاربرد و استفاده ازش رو به افزایشه.
عزت زیاد
آق فری

(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۰۸/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">