ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ارزیابی‌های انجام‌شده در دستگاه‌های مختلف در حوزه پدافند غیرعامل، گفت: وزارت ارتباطات در این ارزیابی‌های جزو وزارتخانه‌های موفق بوده است.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سردار «غلامرضا جلالی» امروز (شنبه) در مراسم بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به رشد فناوری‌های و قابلیت‌های آن اشاره کرد و افزود: این فناوری‌های خدمات بسیاری می‌تواند به مردم در سراسر دنیا ارائه کند و از طرفی اتصال و هم‌افزایی فناوری‌ها باهم، فضایی را به وجود آورده است که امروز فضای سایبر از حوزه‌های مختلف الکترونیک، الکترومغناطیس، محتوا، شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی تشکیل‌شده است.

وی بابیان اینکه هم‌زمان با گسترش فناوری‌های نوین، مخاطرات و تهدیدهای این فضای در کنار خدمات آن نیز قابل‌ملاحظه است، گفت: زمانی در دولت‌های گذشته طرح ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه را به تصویب رساندند و معتقد بودند که ارتباطات با راه و جاده یکی است، این در حالی است که در برخی از کشورها وزارت ارتباطات به دو وزارتخانه تبدیل می‌شود و برای محتوا و ارتباطات ساختارهای مجزا درست می‌کنند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه امروز نقش و اهمیت وزارت ارتباطات بسیار زیاد است، ادامه‌داد: این وزارتخانه اگر بتواند شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های آن را توسعه دهد تا زیرساخت مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال و مشاغل مرتبط با آن ایجاد شود، اقدام حیاتی بزرگی را انجام داده است که نقش مهمی در اعمال حاکمیت سایبری کشور در فضای مجازی خواهد داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: وقتی سطح اهمیت وزارت ارتباطات بیشتر می‌شود، الزامات پدافند غیرعامل نیز در این حوزه بیشتر می‌شود.

وی به تهدیدهای انسان‌ساخت در دو بخش فناوری و راهبرد اشاره کرد و افزود: با توجه به تهدیدات درون‌زا با وجود شبکه‌های اجتماعی، باید بیشتر از گذشته به این مساله اهمیت داده شود.

جلالی به تبدیل تهدیدات سایبری به انواع جنگ‌های سایبری اشاره کرد و جنگ سایبری نظامی، زیرساختی، شهری، شبکه‌های اجتماعی، سایبری، الکترونیکی و جنگ ترکیبی را از جنگ‌های سایبری دانست که به وقوع پیوسته است و امکان وقوع دوباره را نیز دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در دفاع سایبری، وزارت ارتباطات نقش مرکزی ایفا خواهد کرد، گفت: برای همین منظور برای وزارت ارتباطات تکالیفی در نظر گرفته‌ شده است که نخستین آن پایداری، استحکام و ضریب ایستادگی زیرساخت‌های ارتباطی است.

وی با اشاره به وابستگی شدید زیرساخت‌های ارتباطی به برق، افزود: سازمان تنظیم مقررات باید ضمانت حفظ تداوم کارکرد خدمات را از اپراتورها اخذ کند.

سردار جلالی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور برنامه ملی حفاظت از تداوم زیرساخت‌های مهم از سوی کمیته دائمی پدافند غیرعامل تصویب و ابلاغ شد، خاطرنشان‌کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، اجرای این برنامه ملی برای همه الزامی است و انجام ندادن مصوبه‌های آن‌ برای کسانی که سر باز زنند، جرم تلقی شده و مجازات خواهند شد.

«سید محمد امین آقامیری» دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این مراسم با تأکید بر بزرگداشت روز سیزدهم آبان ماه؛ روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، گفت: همیشه دشمنان ما چشم طمع به ایران داشتند و آن چیزی که می‌تواند کشور را ایمن کند ظرفیت‌های داخلی است که آفند، باعث ایجاد بازدارندگی و پدافند، مانع آسیب‌دیدگی می‌شود که همه حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و فضای مجازی را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه حوزه امنیت سایبری و پدافند غیرعامل بیشترین میزان تعامل با زندگی روزانه مردم را دارد، افزود: هرچه فضای مجازی در کشور توسعه پیدا می‌کند، سبک زندگی مردم تغییر می‌یابد؛ بنابراین در حوزه خدمات فضای مجازی با وجود نگاه توسعه‌ای، اگر نتوانیم چارچوب‌ها را تنظیم کنیم شاهد سرازیر شدن خدمات خارجی به کشور خواهیم بود.

آقامیری با اشاره به اینکه مردم به خدمات نیاز دارند و توجه به آن باعث می‌شود بتوانیم از فرصت‌های توسعه در کشور استفاده کنیم، تصریح‌کرد: اگر فضای مجازی محیطی باشد که مردم به‌راحتی در آن فعالیت کنند و بتوانند نیازهای خود را رفع کنند، باعث استحکام چارچوب‌های فضای مجازی شده و مردمی‌سازی انجام می‌شود که این‌ یک نقطه قوت است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل بیشتر از این‌که یک ارزیابی باشد، یک نگرش، باور و مفهومی است که در حوزه‌های مختلف جاری و ساری است.

برپایه این گزارش، در ابتدای این مراسم که با حضور «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «یوسف امیری» رئیس مرکز حراست و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات، «محمد خوانساری» رئیس سازمان فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات و «محمود سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران برگزار شد، رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات گزارشی از اقدامات حوزه پدافند غیرعامل در این وزارتخانه را ارائه کرد.

همچنین در این مراسم از برگزیدگان حوزه پدافند غیرعامل با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز حراست وزارت ارتباطات تقدیر شد.

در پایان حاضران در مراسم از غرفه‌های برپاشده از نوآوری‌ها و دستاوردهای پدافند غیرعامل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که در حاشیه برگزاری مراسم امروز از سوی سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارتباطی برپا شده بود، بازدید کردند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">