ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه‌های اجتماعی بستر اطلاعات غلط شده‌اند

| يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

مطالعه جدید محققان دانشگاه واترلو نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا به بستری برای اطلاعات غلط تبدیل شدند.
به گزارش آنا از تک اورگ، شیوع بیماری همه‌گیر COVID-۱۹ موجب شد محدودیت‌های بسیاری در کشورهای سراسر جهان ایجاد شود و اکثر دولت‌ها قرنطینه خانگی اعمال کردند. ازاین‌رو مردم وقت بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. به گفته دانشمندان دانشگاه واترلو، این امر متأسفانه به گسترش اطلاعات نادرست در ایام کرونا کمک می‌کند.

شایعه‌ و تئوری‌های توطئه می‌توانند بسیار آسیب‌ برسانند و همه باید از این موضوع آگاه باشند.

محققان دانشگاه واترلو ۸۱ مقاله منتشر‌شده در موردبررسی رسانه‌های اجتماعی را در طی همه‌گیری بررسی کردند. بیش از نیمی از این مقالات در حال تجزیه‌وتحلیل پست‌های توئیتر بودند، اما انواع دیگر رسانه‌های اجتماعی نیز در آن گنجانده شده بود. محققان بر مراحل اولیه شیوع کرونا تمرکز کردند، زمانی که عدم اطمینان در مورد آنچه اتفاق می‌افتاد، آسیب‌رسان بود و به گسترش اطلاعات غلط کمک می‌کرد. در یک مطالعه دیگر ۱۲ میلیون پست در توئیتر از ایالات‌متحده و ۱۵ میلیون از فیلیپین مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و ارتباطی بین فعالیت‌های روبات‌ها و میزان نفرت‌پراکنی در مراحل اولیه کرونا یافت شد.

همچنین مطالعه دیگری ۹۴۲ توئیت را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد و به یافته‌های مثبت دیگری رسید؛ پست‌های حاوی شواهد علمی یا اظهارات واقعی در بازتوئیت‌ها و واکنش‌ها نقش بیشتری داشتند. بااین‌حال، مطالعه دیگری ۱۰۰ فیلم برتر YouTube که بیشترین بازدید را از ژانویه ۲۰۲۰ داشتند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد و نشان داد که کمتر از ۳۳ درصد آنها حاوی توصیه‌هایی درباره مهار کرونا است.

متأسفانه فیلم‌های گمراه‌کننده حدود ۴۰ درصد از محتواها را تشکیل می‌دادند و این ویدئوها دارای لایک بیشتر، زمان مشاهده بیشتر و جذابیت بیشتری بودند. محققان معتقدند رسانه‌های اجتماعی به بستری برای اطلاعات نادرست تبدیل شدند و این امر گسترش یافته است. دانشمندان تأثیر آن اطلاعات غلط را تجزیه‌وتحلیل نکردند، اما این امر آسیب قابل‌توجهی بر سلامت روان وارد کرد.

دانشمندان می‌گویند نقش رسانه‌های اجتماعی در آموزش عمومی در حال افزایش است و همچنان ازنظر انتشار اطلاعات، رقیبی برای رسانه‌های خبری سنتی است. بسیاری از اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی خوب است، اما بسیاری از آنها نیز کاملاً وحشتناک، گمراه‌کننده و آسیب‌زننده هستند.

بنابراین همیشه بهتر است ابتدا به حرف محققان و کارشناسان گوش دهید. خبر خوب این است که بسیاری از آنها از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و می‌توانید آنها را دنبال کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">