ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه 5G سال ۲۰۲۴ تجاری می‌شود

| شنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا 5G به صورت هات‌اسپات و FWA مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که 5G در سال ۲۰۲۴ فراگیر شود و به مرحله 4G در شرایط فعلی برسد.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند. بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان  نیز به‌شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم هستند.

پیش از این، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان اینکه اگر ایران در وضعیت تحریم نبود، پیش از این ورود به عرصه اینترنت نسل پنج را آغاز کرده بود، گفته بود: ما اکنون در حال مطالعه هستیم و برای ضوابط و نقشه راه این فناوری هم به اپراتورهای ارتباطی فراخوان دادیم. اولین گام این است که در حوزه FWA  بتوانیم 5G را پیاده‌سازی و باندهای فرکانسی را پیاده کنیم.

در این راستا فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند قانون‌گذاری حوزه 5G در کشور باین کرد: ما در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از دو سال پیش بررسی این موضوع را شروع کردیم و از اپراتورها هم مشاوره گرفتیم. همچنین از سال گذشته نقشه راه 5G را هم تعیین و به ITU اعلام کردیم، باندهای فرکانسی که برای 5G مورد نیاز است را مشخص کردیم و آماده واگذاری هستیم و اینطور نیست که ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و بعد بخواهیم واکنش نشان دهیم و از قبل خود را برای این حوزه آماده کردیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نقشه راه 5G از FWA یا Fixed Wireless Access شروع می‌شود، گفت: در اکثر کشورهای دنیا 5G به صورت هات‌اسپات و FWA مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتراز حوزه‌های B2B و سرویس‌های کسب‌وکارها شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که 5G در دنیا در سال ۲۰۲۴ فراگیر شود و به مرحله 4G در شرایط فعلی برسد، اما اکنون که سال ۲۰۲۱ هستیم، دنیا در حوزه هات‌اسپاتی یا FWA کار می‌کنند. البته کشورهایی بودند که 5G را در حوزه موبایل هم راه‌اندازی کردند، از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، اما آنچه که در نقشه راه دنیا وجود دارد این است که تجاری شدن 5G در سال 2024 اتفاق می‌افتد.

این در حالی است که در ایران هم فرآیند تجاری‌سازی 5G FWA از اسفندماه ۹۹ آغاز شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ارائه راه‌حل‌هایی مانند 5G FWA، یعنی استفاده از 5G برای اینترنت خانگی برای توسعه اینترنت ثابت، گفته بود: اگر یک سایت 4G با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه و ۴۰ مگاهرتز فرکانس، یک دکل برای کاربرانش عرضه کند، تست‌های 5G می‌تواند سه گیگابایت‌برثانیه عرضه کند، یعنی حتی تا ۳۰ برابر کیفیت روی یک پهنای باند فرکانسی محدود، ظرفیت را بالا می‌برد. مفهومش البته این نیست که می‌توانید روی گوشی‌تان سرعت سه گیگابیت دریافت کنید، چون این ظرفیت به تعداد کاربران تقسیم‌ می‌شود، اما ارائه ۱۰۰ مگابیت ظرفیت شبکه با ارائه ۳ گیگابیت ظرفیت برای ۲۰۰ مشترک تفاوت زیادی دارد.

  • ۰۰/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">