ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرایط اتصال به مراکز IXP تسهیل شد

| سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

معاون رگولاتوری از تسهیل شرایط اتصال به مراکز تبادل داده در راستای تقویت مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات و نیز تدوین ۲ مدل درآمدی برای تولید محتوای داخلی، خبر داد.

به گزارش رگولاتوری، علی محمد منتظری گفت: در راستای تقویت مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از محتوای داخلی، تسهیل شرایط و کاهش تعرفه اتصال به مراکز تبادل داده (IXP)، در مصوبه ۴-۳۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری ادامه داد: با توجه به ابلاغ طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی و رشد و توسعه پلتفرم‌ها، کاربردها و محتواهای داخلی، مصوبه ۲-۲۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع «ارائه خدمات peering در مراکز تبادل داده (IXP) شرکت ارتباطات زیرساخت» ، بازنگری شد.

وی در تشریح مصوبه ۴-۳۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: مطابق با مدل اقتصادی تدوین شده در مصوبه جدید اشخاص حقوقی ایرانی مجاز هستند مراکز تبادل داده (IXP) ایجاد کنند و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به ایجاد و نگهداری این مراکز در چارچوب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات موظف شده است.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری افزود: علاوه بر این، تمام اشخاص حقوقی ایرانی با داشتن AS Number مستقل، مجاز به اتصال و تبادل ترافیک بر بستر IXP هستند. بنابراین تمام صاحبان محتوا، پلتفرم‌ها، پیام‌رسان‌ها و فراهم کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات می‌توانند با اتصال به مراکز IXP برای تبادل و peering پهنای باند محتوای خود با دارندگان پروانه و یا سایر اشخاص اقدام کنند.

منتظری گفت: مصوبه جدید با توجه به رشد محتوای داخلی و احساس نیاز و تقاضا برای دسترسی پورت‌های با ظرفیت بالاتر تدوین شده است و علاوه بر افزایش سطوح ظرفیت اتصال در مصوبه تا صد گیگابیت بر ثانیه، تعرفه اتصال به مراکز IXP نیز بین ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع در مزیت بخشی اقتصادی به پهنای باند محتوای داخلی، تأثیر قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه ۲- ۲۱۴ در سال ۹۴ برای حمایت از توسعه محتوا و کاربرد داخلی، شکل‌گیری اقتصاد مراکز داده در کشور، افزایش سهم چرخش محتوا، تعیین مقررات و تعرفه ارائه خدمات peering در مراکز تبادل داده (IXP) تصویب شده بود، تاکید کرد: پس از تصویب این مصوبه بود که با راه‌اندازی مراکز تبادل داده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، مزیت بخشی ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل در شبکه ملی اطلاعات محقق شد و در نتیجه شاخص‌های کیفیت دسترسی به محتوا و پهنای باند داخلی بهبود یافت.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر به منظور حمایت مؤثر، کارآمد و با رویکرد اقتصادی صحیح و متناسب با طرح کسب و کار هر یک از بازیگران موجود در چرخه محتوا، با همکاری مرکز ملی فضای مجازی دو مدل درآمدی بر بستر شبکه‌های ارتباطی تدوین شده است که پس از طرح و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به واسطه آن زنجیره مدل اقتصادی محتوای داخلی تکمیل می‌شود.

  • ۹۹/۱۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">