ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با شیوع ویروس کرونا در کشور آموزش‌های مجازی جایگزین آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها شد که این روش، مشکلات زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که این مهمان ناخوانده مدتی است در کشور ایجاد کرده است متاسفانه بسیاری از فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است یا آن‌ها را به تعطیلی کشانده و یا مدل فعالیت‌ها تغییر پیدا کرده است.

یکی از این موارد را می‌توان برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها عنوان کرد که با شیوع این ویروس از جمله مراکزی که تعطیل شدند، دانشگاه‌ها بودند که در اثر این تعطیلات مدل تدریس نیز به نوعی تغییر یافت و با حذف کلاس‌های حضوری، کلاس‌های مجازی جایگزین آن شد.

البته همین تبدیل آموزش‌های حضوری به آموزش‌های مجازی گرچه ابتکار نو و جدیدی در عرصه آموزش عالی کشور است، اما مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

 

پردیس‌های پولی و شهریه‌های ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومانی در یک ترم!
از نارضایتی استاد و دانشجو گرفته تا نحوه تدریس و پائین بودن سرعت اینترنت و سایر موارد که مسئولان بدون توجه به زیر ساخت‌ها این گونه تدریس را جایگزین کردند.

نارضایتی دانشجویان فقط به اینجا ختم نمی‌شود بسیاری از دانشجویانی که در پردیس‌های دانشگاهی تحصیل می‌کنند شهریه‌هایی بالغ بر ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان برای یک ترم پرداخت کرده اند که این گونه برگزاری کلاس‌ها نتوانسته جایگزین مناسبی برای نوع درس‌ها باشد.

بسیاری از دروس دانشجویان برخی رشته باید به صورت عملی و یا در آزمایشگاه‌ها برگزار شود که تدریس مجازی امکان برگزاری این کلاس‌ها را ندارد و عملا دانشجو برای گذراندن این درس با مشکل مواجه می‌شود.

با وجود این مشکلات پردیس‌های پولی دانشگاه‌ها حاضر به حذف ترم نمی‌شوند؛ البته که اگر هم بخواهند ترم دانشجو را حذف کنند، دانشجو باید شهریه ثابت را بر اساس قوانین این پردیس‌ها پرداخت کند که هزینه سنگینی را بر دانشجو تحمیل می‌کند.


برگزاری کلاس‌ها به صورت ضبط ویس در شبکه‌های اجتماعی
در همین خصوص یکی از دانشجویان رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص گفت: من دانشجوی رشته تکنولوژی معماری در مقطع کارشناسی ارشد هستم که این ترم ۱۲ واحد درسی دارم و حدود ۱۰ میلیون تومان شهریه پرداخت کرده ام.

وی افزود: از این دوازده واحد به جز یک درس که سه واحد عملی و یک واحد نظری است بقیه دروس یک واحد نظری و یک واحد عملی است از طرفی هم دوره کارشناسی ارشد بسیار کوتاه است و مهمترین ترم تکنولوژی معماری همین ترم ۲ و ۳ است. با این وجود هیچ کدام از دروس ما به صورت آنلاین برگزار نشده و درس‌ها عموما به صورت ویس در شبکه‌های اجتماعی برگزار شده است.
 این دانشجو اضافه کرد: این طرز از برگزاری کلاس از کیفیت پایینی برخوردار و عموما اطلاعات لازم به دانشجو انتقال داده نمی‌شود، از طرفی هم دانشجویان روزانه اگر بخواهند درس هایشان را حذف کنند به راحتی می‌توانند در حالی که برای دانشجویان پردیس و شبانه درصورت حذف باید شهریه ثابت را پرداخت کند. (البته دانشگاه این رو مستقیم اعلام نمی‌کنند) و یا به عبارت دیگر یک فضای بلاتکلیفی برای دانشجویان ایجاد شده است.

 

دانشجویان به شدت از کلاس‌های مجازی که تاکنون برگزار شده، ناراضی هستند
یکی دیگر از دانشجویان در همین خصوص گفت: همانطور که مستحضر هستید در ترم جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا کلاس‌های حضوری برگزار نمی‌شود. رشته‌ی من تکنولوژی معماری است در رشته تکنولوژی معماری- ورودی ۹۸، ۱۴ واحد درسی ارائه گردیده است که تمامی آن‌ها نظری-عملی است و ارائه این واحد‌ها تا کنون حتی به شکل مجازی نبوده است، برگزاری این واحد‌ها در برنامه‌های ارتباط اجتماعی نظیر " تلگرام و واتساپ " و به صورت ارسال فایل پی دی اف، صوت و فیلم از طرف استاد مربوطه و در هر ساعت از شبانه روز حتی در برخی موارد بعد از نیمه شب صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: دانشجویان به شدت از کلاس‌های مجازی که تاکنون برگزار شده، ناراضی هستند. کلاس‌ها به این شیوه برای دانشجویان پردیس که شهریه زیادی برای کلاس‌ها پرداخت می‌کنند و همچنین دانشجویان روزانه، بد و نامطلوب است. ما از دانشگاه انتظار برگزاری کلاس‌هایی با بالاترین کیفیت را داریم. با توجه وجود شرایط اقتصادی جامعه، دانشجویان ۱۱ میلیون تومان شهریه برای کلاس حضوری پرداخت کرده اند. این مبلغ برای کلاس مجازی با توجه به شرایط بالا و البته کلاس‌های جبرانی متعدد که قرار است بعدا بصورت حضوری برای ۱۴ واحد ارائه شود، بسیار زیاد است و امکان یادگیری و بازدهی برای این دروس و تدریس آن‌ها به این شیوه برای دانشجویان وجود ندارد.
با توجه به گفته این دانشجویان پردیس دانشگاه شهید بهشتی هنوز تکلیفی برای دانشجویان مشخص نکرده است و آن‌ها را در بلاتکلیفی قرار داده است. 
پس از مطرح شدن مشکلات از سوی دانشجویان خبرگزاری دانشجو، برای حل این مسئله و پاسخ مسئولان دانشگاه شهید بهشتی تماس های مکرری داشت اما نتواستیم پاسخی دریافت کنیم و منتظر پاسخگویی مسئولین این دانشگاه و انعکاس نظر آنها خواهیم بود .
لازم به ذکر است، البته این مشکل تنها مختص به دانشجویان شهید بهشتی نیست و دانشجویان سایر پردیس‌های دانشگاهی نیز قطعا این مشکلات را دارند و با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که لازم است وزارت علوم ورودی به این مشکل در دانشگاه‌ها داشته باشد و چاره‌ای برای این دانشجویان بیندیشد.

  • ۹۹/۰۱/۱۹

وزارت علوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">