ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در ایمن‌سازی حساب‌های بانکی و نحوه کشف جرم و برخورد با مجرمان فضای مجازی توسط پلیس فتا تاکیدکرد که باید کمیته مشترکی از دستگاه‌های مربوطه برای شناسایی خلاءها و موانع موجود جهت برخورد با هکرها تشکیل شود.
یحیی کمالی پور

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در مورد ادعای بانک‌ها مبنی بر نبود مجوز قضایی برای آنها جهت مقابله با هکرهایی که از حساب‌های بانکی سرقت می‌کنند، گفت: ما همان طور که در گذشته هم اعلام کردیم هر روز که می‌گذرد با شگردهای متعددی از جرایم و تخلفات در حوزه فضای مجازی مواجه می‌شویم، کما اینکه ورود هکرها به این فضا و انجام کلاهبردی به شیوه‌های مختلف اعم از تخلیه کارت‌ بانکی مردم و اخاذی را شاهد هستیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ضعف و ناکارآمدی دستگاه‌های متولی برای مقابله با هکرها به وضوح مشاهده می‌شود و اینکه یک گروهی وجود این مشکل را به گردن گروه دیگر بیندازند قابل توجیه و پذیرفتنی نیست، ضمن اینکه باید این مهم را پذیرفت که این جرم اتفاق می‌افتد، آن هم در فضایی که خسارت دیدگان در آن نقشی ندارند.

وی تصریح کرد: این امر قابل قبول نیست که هکرها به راحتی می‌توانند از طریق کارت بانکی که در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار گرفته تنها با داشتن یک رمز و گاه بدون برخورداری از آن به حساب ‌ای مردم دسترسی داشته باشند، بنابراین در این مرحله بانک‌ها مقصر هستند.

کمالی پور خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است بانک‌ها باید در حوزه فناوری برای تامین امنیت حساب‌های بانکی بعد از صدور کارت دقت بیشتری داشته باشند که به راحتی قابل هک کردن و سوءاستفاده توسط کلاهبرداران اینترنتی نباشند.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد پلیس فتا برای برخورد با هکرهای حساب‌های بانکی، اظهار کرد: متاسفانه جرایم صورت گرفته در این حوزه مشکلات اساسی برای مردم ایجاد کرده است و شاید پلیس فتا از ظرفیت لازم برای برخورد با مجرمان در این بخش برخوردار نیست، کما اینکه تاکنون شاهد اقدام اثرگذاری از سوی آنها برای برخورد با این افراد نبوده‌ایم.

کمالی پور در مورد تاکید پلیس فتا و بانک ها بر ضرورت بهره‌مندی از مجوز قضایی برای برخورد با هکرها، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در این حوزه کار از یک یا دو دستگاه گذشته است و دولت و دستگاه های ذیربط باید برای رفع مشکلات موجود در فضای مجازی تصمیماتی را اتخاذ کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: تعداد زیادی از افراد را می‌شناسم که از کارت بانکی آنها توسط هکرها سرقت شده است، اما برغم تلاش فراوانی که داشته‌اند اتفاق مثبتی در جهت برخورد با مجرمان صورت نگرفته و خساراتشان نیز جبران نشده است و حتی پلیس در کشف جرم در این زمینه با مشکلاتی مواجه بود که بیانگر یک نوع ناکارآمدی است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید مسئولان بانک‌ها، نیروی انتظامی و دستگاه قضاییکمیته مشترکی را برای شناسایی خلاءها و موانع موجود در مسیر برخورد با مجرمان هکرهای بانکی تشکیل دهند، ضمن اینکه لازم است تکنولوژی در زمینه تامین امنیت سیستم‌های بانکی نیز به‌روز شود تا کارت‌های اعتباری به‌راحتی قابل دستبرد نباشند، از سوی دیگر باید این فرهنگ سازی هم صورت بگیرد که مردم با شیوه‌های مختلف کلاهبرداری در فضای مجازی و رعایت نکات ایمنی در این حوزه آشنا شوند./

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">