ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیس‌بوک همه چیز را راجع به شما می‌داند!

| شنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت فیسبوک اطلاعات بسیار زیادی از جمله زندگی خصوصی، گزارش تماس ها و پیامک ها ، موقعیت مکانی ، الگوی خواب و ... را درباره شما می داند که بهتر است از آن‌ مطلع باشید.
همه ما می‌دانیم که پلتفرم فیسبوک، حریم خصوصی ما را نقض می‌کند. با این حال، بسیاری از ما این موضوع را دست کم می‌گیریم و بدون توجه از کنار آن رد می‌شویم.

لازم به ذکر است که موضوع نقض حریم خصوصی توسط فیسبوک، خبر تازه‌ای نیست و عمق فاجعه بسیار بیشتر از آن است که تصور می‌کنیم.

جالب است بدانید فیسبوک فقط از علایق و فعالیت‌های ما جاسوسی نمی‌کند، بلکه از سبک زندگی، اعتقادات سیاسی، عمیق‌ترین اسرار و سایر مسائل شخصی که ما احتمالاً ترجیح می‌دهیم آن‌ها را مخفی نگه داریم، جاسوسی می‌کند. به همین دلیل قصد داریم در این گزارش به بررسی مواردی بپردازیم که فیسبوک از ما می‌داند.

فیسبوک آنقدر کاربران خود را زیر نظر دارد که احتمالاً آن‌ها را بهتر از خودشان می‌شناسد. جالب است بدانید حذف اکانت فیسبوک (و دیگر برنامه‌های پلتفرم متا) یا حتی استفاده نکردن از آن ها، فیسبوک را از ردیابی شما باز نمی‌دارد.

 

گرایش سیاسی شما
فیسبوک از ایدئولوژی سیاسی شما با خبر است و می‌داند که چه اعتقاداتی دارید؛ حتی اگر هرگز عقیده خود را در هیچ یک از برنامه هایش فاش نکرده باشید.

شرکت متا گرایش سیاسی شما را با مشاهده فعالیت‌ های شما در سراسر خدمات خود تشخیص می‌دهد. سپس از این اطلاعات برای دسته بندی شما در بانک اطلاعاتی خود استفاده می‌کند. البته اینکه چگونه فیسبوک عقاید سیاسی شما را تشخیص می‌دهد هنوز مشخص نیست.

 

زندگی عاشقانه شما
جالب است بدانید ماه‌ ها قبل از اینکه رسماً اعلام کنید و این خبر را با دیگران به اشتراک بگذارید، فیسبوک می‌داند چه زمانی عاشق شده‌اید. فیسبوک به لطف سال‌ها تجزیه و تحلیل میلیارد‌ها (یا حتی تریلیون‌ها) داده، می‌تواند بفهمد که در دل شما چه خبر است.

فیسبوک وقتی متوجه افزایش رو به رشد یا ناگهانی نظرات و در کل تعامل شما می‌شود، متوجه می‌شود در زندگی شخصی شما اتفاقی افتاده یا قرار است بیفتد.

 

گزارش تماس، MMS و پیامک‌های شما
فیسبوک جزئیات هر تماس، MMS و پیامکی را که ارسال یا دریافت می‌کنید ذخیره می‌کند. همه چیز در مورد این تماس‌ های تلفنی از جمله نام و شماره تلفن تماس گیرنده و همچنین تاریخ، زمان و مدت تماس تلفنی را ذخیره می‌کند.

 

رسوایی فیسبوک
فیسبوک این اطلاعات را برای سال‌ها حفظ می‌کند. در سال ۲۰۱۸، برخی از کاربرانی که بایگانی داده‌ های خود را دانلود کردند متوجه شدند که حاوی اطلاعاتی است که فیسبوک در مورد آن‌ ها داشته است. گفته می‌شود که این نقض شدید حریم خصوصی محدود به دستگاه‌های اندرویدی است.

 

وجود شما
شاید شما بگویید که من از فیسبوک، اینستاگرام و … استفاده نمی‌ کنم و نیازی نیست که نگران باشم. اما باید بدانید که با اینکه بسیاری از مردم از فیسبوک استفاده نمی‌کنند یا حساب‌های خود را به دلیل نگرانی از نقض حریم خصوصی حذف کرده اند، اما با این حال، این بدان معنا نیست که فیسبوک از وجود آن‌ها بی اطلاع است.

هنگام عضویت کسی در فیسبوک، این پلتفرم به مخاطبین آن شخص دسترسی پیدا می‌کنند و با استفاده از همه داده‌های موجود، حتی اگر از خدمات شرکت متا استفاده نکنید، آن‌ها می‌ دانند که خانه دار هستید یا صاحب یک کسب و کار.

 

موقعیت مکانی شما
شرکت گوگل بسیار بیشتر از دیگر شرکت‌ های بزرگ فناوری، از شما اطلاعات و شناخت دارد و به دلیل علاقه عجیب این شرکت به اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی شما، مشهور است. با این حال، رقبای زیادی دارد که یکی از آن‌ها فیسبوک است.

فیسبوک هر لحظه می‌داند شما کجا هستید. اگر فکر می‌ کنید این کار ترسناک است، باید بدانید که این اطلاعات را در سرور‌های خود نیز ذخیره می‌کند؛ بنابراین به صورت کامل می‌داند که چه زمانی، چه مدتی، کجا بوده اید. شاید خودتان فراموش کرده باشید، اما فیسبوک آمار شما را دارد.

حتی زمانی که از فیسبوک استفاده نمی‌ کنید این پلتفرم با استفاده از جی پی اس گوشی، شما را ردیابی می‌کند. البته فیسبوک به همه این امکان را می‌دهد که ویژگی ردیابی برنامه را محدود یا حتی به طور کامل خاموش کنند، اما این ادعا درست نیست و این شرکت همچنان کار خودش را می‌کند.

 

وضعیت بارداری شما
فیسبوک می‌داند چه زمانی باردار هستید یا احتمال دارد باردار شوید؛ بنابراین وقتی تبلیغات محصولات مراقبت از کودک را می‌بینید، نباید تعجب کنید.

با اینکه فیسبوک به تبلیغ دهندگان این امکان را می‌دهد تا زنان باردار را هدف قرار دهند، اما از انتشار اطلاعات در مورد نحوه شناسایی زنان باردار خودداری می‌کند و فقط اعلام کرده که بارداری یا احتمال باردار شدن یک زن را بر اساس فعالیت‌های وی در فیسبوک تعیین می‌کند.

 

الگوی خواب شما
شاید این مورد برایمان کمی قابل هضم‌تر باشد که فیسبوک می‌داند چه زمانی شما خواب یا بیدار هستید. گفته می‌شود این اطلاعات با استفاده از مسنجر فیسبوک (حتی اگر از آن استفاده نکنید) به دست می‌آید. حتی هر کسی که بتواند کمی برنامه نویسی کند و داده‌ها را از مسنجر فیسبوک استخراج کند، الگوی خواب شما را خواهد دانست.

 

جدایی‌های شما
در بحث روابط، حتی قبل از اینکه خودتان متوجه شوید، فیسبوک می‌تواند پیش بینی کند که شما و طرف مقابل تان چه زمانی در شرف جدایی هستید.

این مورد نیز شفاف نیست که فیسبوک چطور این اطلاعات را به دست می‌آورد. با اینکه احتمالا فیسبوک می‌تواند اطلاعات شما را از سایر پلتفرم‌های متا از جمله اینستاگرام و واتساپ فراخوانی کند، اما واقعا فیسبوک چطور می‌تواند این اتفاق و دیگر موارد را پیش بینی کند و تشخیص دهد و برای آن تبلیغات مخصوصی را نمایش دهد.

 

نشانگر ماوس شما
اگر از فیسبوک در رایانه شخصی خود استفاده می‌کنید، باید بدانید که فیسبوک نشانگر ماوس شما را ردیابی می‌کند. در طول تحقیقات کنگره ایالات متحده آمریکا در مورد رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸، فیسبوک گفت که حرکات ماوس را ردیابی می‌کند تا متوجه شود کاربر انسان است یا ربات.

 

رسوایی کمبریج آنالیتیکا
البته دلیل این کار، فقط این نیست و مجددا طبق گفته این شرکت، آن‌ها حرکات نشانگر ماوس را ردیابی می‌کنند تا وضعیت تبلیغات را بررسی کرده و بهبود بخشند. به عبارت دیگر فیسبوک مکان نمای ما را ردیابی می‌کند تا از تبلیغات مورد علاقه ما مطلع شود.

منبع خبر : باشگاه خبرنگاران

  • ۰۱/۰۱/۲۰

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">