ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مجری طرح تأمین برق رمز ارزها در شرکت توانیر گفت: تاکنون تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۲ دستگاه استخراج رمز ارز به‌صورت غیرمجاز با مصرف برق معادل دو نیروگاه حرارتی بزرگ کشف شده است.
محمد خدادادی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به استفاده از رمزارزها و خسارت آنها به صنعت برق کشور، اظهار داشت: تاکنون تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۲ دستگاه استخراج رمز ارز به‌صورت غیرمجاز با همکاری وزارت نیرو، نیروی  انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول کشف و ضبط‌شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت این تعداد دستگاه برابر با ۶۲۵ مگاوات‌ است که برای تأمین برق چنین ظرفیتی در محل مصرف نیاز به احداث ظرفیت تولیدی ۹۰۰ مگاوات‌ بوده  که معادل با دو نیروگاه حرارتی بزرگ‌ است.

مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر افزود: همچنین برق مصرف‌شده توسط مراکز غیرمجاز کشف‌شده معادل با ۷۲۴ میلیون کیلووات ساعت است. این میزان انرژی معادل با مصرف برق دو سال کلان‌شهر تبریز‌ است که هزینه آن به‌صورت تعرفه برق صادراتی از متخلفان اخذ‌ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  علاوه بر موارد یادشده، از سوم آذر ماه ۱۴۰۰ وزارت نیرو با همراهی نیروی محترم انتظامی نسبت به جمع‌آوری انشعاب و قطع جریان برق محل وقوع تخلف اقدام‌ می‌کند.

 

مراکز قانونی استخراج رمز ارز عامل دامن زدن به خاموشی‌ها نیستند

خدادای در پاسخ به این سوال که ساماندهی ارز‌های دیجیتال در چه وضعیتی قرار دارد و چه راهکاری برای ساماندهی آن دارید، تصریح کرد: مطابق قوانین و مقررات جاری کشور، استخراج رمز ارز در کشور غیرقانونی نیست با این شرط که اولاً، متقاضی از وزارت صمت مجوز‌های لازم را اخذ کند. دوما، از برق یارانه‌ای برای استخراج رمز ارز استفاده نکند.

وی با بیان اینکه درواقع مراکز قانونی استخراج رمز ارز عامل دامن زدن به خاموشی‌ها نیستند، زیرا در زمان‌های اوج مصرف اتصال آن‌ها به شبکه برق قطع‌ می‌شود، اظهار کرد: این مراکز از برق یارانه‌ای استفاده‌ نمی‌کنند و لذا نا ترازی اقتصاد برق که یکی از عوامل اصلی خاموشی‌هاست را تشدید‌ نمی‌کنند.

وی افزود: آنچه در این حوزه تهدیدی بسیار جدی برای تأمین انرژی پایدار محسوب‌ می‌شود استفاده غیرقانونی از برق یارانه‌ای تعرفه‌های صنعتی، کشاورزی، خانگی و تجاری برای استخراج رمز ارز است. ماهیت این کار خلاف قانون، قاچاق انرژی است که علاوه بر آسیب رساندن به لوازم الکتریکی همسایگان، به خاموشی‌ها  در فصل گرم و سرد دامن‌ می‌زند و تعدی به حقوق سایر مردم است.

مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر  گفت: برای سامان‌دهی به این چالش نیاز است در دو بخش ایجابی و سلبی به‌طور همزمان اقدام کرد که در بخش ایجابی‌ می‌بایست به سمت متنوع سازی سبد تأمین انرژی موردنیاز مراکز قانونی استخراج رمز ارز حرکت کرد، زیرا تکیه صرف بر نیروگاه‌های حرارتی موجود متصل به شبکه سرا سری برای تأمین برق این دسته از متقاضیان در کلیه ایام سال منجر به افزایش خاموشی‌ها خواهد شد.

خدادی ادامه داد: صنعت برق و همچنین صنعت گاز به دلیل قیمت‌های یارانه‌ای و تکلیفی به‌راحتی قادر به ایجاد ظرفیت و زیرساخت‌های جدید از محل درآمد‌های خود نیستند؛ کمک دولت به این دو صنعت از محلی مانند افزایش پایه پولی نیز به تورم دامن خواهد زد.

مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر افزود: با توجه به موارد فوق، تحمیل تقاضای برق استخراج رمز ارز‌ها به شبکه سرا سری در چهار ماه گرم سال که صنعت برق با اوج مصرف انرژی الکتریکی مواجه است مستلزم افزایش خاموشی‌ها در بخش خانگی، تجاری و صنایع است.  

خدادی گفت: در چهار ماه سرد سال نیز به دلیل افزایش فشار بر شبکه گاز کشور،  نیروگاه‌ها سوخت کافی در اختیار ندارند و تأمین تقاضای انرژی موردنیاز استخراج رمز ارز مجدداً مستلزم اعمال خاموشی بیشتر به مشترکین خانگی، تجاری و صنعتی‌ است.

وی تصریح کرد: در این ۸ ماه که نیروگاه‌های حرارتی موجود به دلیل فشار تقاضای برق یا کمبود سوخت امکان تأمین برق استخراج رمز ارز را ندارند یکی از راهکار‌های عملی این است که از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر و یا خلق هرگونه منبع انرژی جدیدی که به شبکه برق در ایام گرم و شبکه گاز در ایام سرد فشار نیاورد اقدام به تأمین انرژی موردنیاز استخراج رمز ارز شود.

مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر ادامه داد: انرژی تأمین شده از این روش هم هزینه تمام‌شده پایین‌تری در مقایسه باقیمت صادراتی برق دارد، هم راهکاری متداول در کل دنیاست و هم تأمین برق پایدار در تمامی ایام سال برای مراکز قانونی استخراج رمز ارز را تضمین‌ می‌کند. در این راستا، شبکه سرا سری برق‌ می‌تواند نسبت به ارائه خدمات هموارسازی و پیوسته کردن جریان برق تولیدی توسط منابع فوق و همچنین ترانزیت آن اقدام کند.  

خدادای گفت: باهدف جذاب کردن سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر،  درصورتی‌که قرارداد دوجانبه مولد تجدید پذیر با مرکز قانونی استخراج رمز ارز فسخ شود، وزارت نیرو نسبت به خرید تضمینی برق نیروگاه تجدید پذیر و یا اجرای سازوکار‌های حمایتی که برای سایر نیروگاه‌های تجدید پذیر دارد، اقدام خواهد کرد.  

وی افزود: تمهیدات ایجابی فوق تنها بخش اول سیاست‌های مربوط به ساماندهی استخراج رمرزارز در کشور است که اجرای آن به‌تنهایی کفایت‌ نمی‌کند.

خدادای تصریح کرد: باید در نظر داشت که به دلیل وجود برق با نرخ‌های ناچیز یارانه‌ای در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خانگی و تجاری انگیزه‌های سودجویانه برای سوءاستفاده از برق و یا گاز یارانه‌ای جهت استخراج رمز ارز وجود دارد که تهدیدی بسیار جدی برای تأمین انرژی پایدار در کشور است. در این راستا،  می‌بایست در قانون جریمه‌های بازدارنده کافی برای قانون‌شکنان در نظر گرفته شود که متأسفانه چنین بازدارندگی در قوانین فعلی وجود ندارد.

مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر اظهار داشت: همچنین ضروری است مشخصات کلیه تجهیزات استخراج رمز ارز موجود در کشور اعم از وارداتی یا تولید داخل به‌صورت شفاف با داشتن کد رهگیری یکتا در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت شود، این اطلاعات به همراه سوابق خریدوفروش ماینر‌ها در داخل کشور‌ می‌بایست به‌صورت برخط در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار داشته باشد و هرگونه ماینری که از سامانه مذکور کد رهگیری یکتا دریافت نکرده باشد طبق قانون در حکم تجهیز غیرمجاز ضبط گردد.

خدادادی گفت: در لایحه جدید پیشنهادی برای تأمین انرژی موردنیاز استخراج رمز ارز‌ها هر دو محور ایجابی و سلبی بالا لحاظ شده است به‌گونه‌ای که ازیک‌طرف بستر برای فعالیت قانونی استخراج رمز ارز باقیمت انرژی مناسب و رقابتی بدون فشار آوردن بر شبکه برق و گاز را فراهم‌ می‌کند. از طرف دیگر، ضمن افزایش شفافیت فرایند واردات، تولید،  خریدوفروش دستگاه‌های استخراج رمز ارز،  جرائم مربوط به فعالیت غیرقانونی در این حوزه را به‌شدت افزایش‌ می‌دهد.

مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر  در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با مساعدت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت، بعد از تصویب موارد فوق با همکاری فعالین بخش خصوصی شاهد سامان گرفتن این حوزه در جهت منافع ملی باشیم.

  • ۰۰/۰۹/۲۰

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">