ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هیات وزیران در مصوبه‌ای، استفاده  از رمزارزهای استخراج شده توسط ماینرهای دارای مجوز از وزارت صنایع را برای تامین ارز واردات، مجاز اعلام کرد.
آی‌تی‌من- تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص الحاق تبصره به بند یک تصویب‌نامه 13 مردادماه سال قبل دولت در مورد شرایط استفاده از رمز ارزها از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.

متن مصوبه به این شرح است:

«هیات وزیران در جلسه 13/7/1399 به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: متن زیر به عنوان تبصره به بند (۱) تصویب نامه شماره ۵۸۱۴۴ات ۵۵۶۳۷ه مورخ 13/5/1398 اضافه می‌شود

تبصره- رمز ارزهای استخراج شده براساس مجوزهای صادره این تصویب نامه صرفا برای تأمین ارز واردات کشور و براساس مقرراتی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند قابل مبادله خواهند بود. استخراج کنندگان باید رمز ارز دست اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم بدون واسطه به کانال‌های معرفی شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه نمایند. سقف مجاز رمز ارز استخراج شده و قابل مبادله توسط هر واحد استخراج کننده، براساس میزان انرژی مصرف شده توسط آن واحد، طبق دستورالعملی که توسط وزارت نیرو تدوین می شود، تعیین و به صورت دوره‌ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌گردد.»

گفتنی است که بند یک مصوبه مردادماه سال گذشته دولت درباره شرایط استفاده از رمزها چنین بیان می‌دارد: «استفاده از رمزارزها صرفا با قبول مسوولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.»

به این ترتیب و با تبصره جدیدی که با مصوبه هیات دولت به مصوبه قبلی افزوده شده، بانک مرکزی مقرراتی برای تامین ارز واردات با استفاده از رمزارز تدوین خواهد کرد و عرضه رمزارزهای استخراج شده نیز به صورت دست اول، از طریق کانال‌هایی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی معرفی خواهد کرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد از فرصت رمزارزها برای تامین ارز واردات و دور زدن تحریم‌های بانکی استفاده کند.

  • ۹۹/۰۸/۰۳

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">