ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراقب تهدیدهای اینترنتی کریسمس باشید

| يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۸۷، ۰۲:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

هرساله، با نزدیک شدن به ایام سال نو میلادی، شاهد افزایش یکباره و ناگهانی کدهای مخرب رایانه ای هستیم که واضح ترین دلیل آن افزایش خریدهای اینترنتی و تبادل پیام های تبریک است. رشد حملات اینترنتی و نفوذهای غیرمجاز نیز در این روزهای خاص، همواره موجب کاهش ضریب امنیتی در شبکه جهانی وب گردیده است.

براساس گزارش های موجود و در پایان سال جاری میلادی، میزان رشد خرید و فروش های آنلاین نسبت به سال 2007 ، 2/12 درصد افزایش داشته است. این در حالیست که خرید و فروش های نافرجام و زیان بار اینترنتی که طرفی از آن به خرابکاران تعلق داشته با یک رشد 20 درصدی مواجه بوده است .

این بدان معناست که خرابکاران اینترنتی نه تنها پا به پای کاربران و ارائه کنندگان خدمات تجاری پیش می روند بلکه میزان رشد فعالیت های آن ها از میزان رشد متوسط توسعه تجارت آنلاین بیشتر است .

بر اساس جدیدترین برآوردها، تنها در سال 2007 میلادی میزان سرقت مستقیم و غیر مستقیم پول در اینترنت به بیش از 3600 میلیون دلار بالغ شده است و کدهای مخرب ، تکنیک های روانشناسی اجتماعی و نفوذهای غیر مجاز ابزار موثری بوده اند که خرابکاران و مجرمان اینترنتی را در این پولشویی کلان یاری می دهند .
PandaLabs ، لابراتوارهای امنیتی پاندا، با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال 2008 میلادی و افزایش ناگهانی روش های نفوذ و دسترسی غیر قانونی به فایل های محرمانه، ضمن هشدار به کاربران اینترنت نکات مهمی را به آن ها توصیه نموده است:
- مراقب این تهدیدهای خاص باشید...

تروژان های Banker ، هرزنامه ها، حملات Phishing، پیغام های غیر واقعی، فروشگاههای جعلی ، مزایده های ساختگی و ... از جمله تهدیداتی هستند که در روزهای منتهی به کریسمس به شکل فراینده و کاملا مشهود رشد می کنند . بنابراین استفاده از نرم افزارهای امنیتی به روز و قدرتمند در کنار رعایت رفتارهای امن و مطمئن در اینترنت بهترین راهکار موجود برای مصونیت از آلودگی و سرقت اطلاعات محرمانه ماست .
- خریدهای اینترنتی خود را مراکز تجاری معتبر انجام دهید

در غیر اینصورت هیچ تضمینی برای امنیت تبادلات مالی اعتباری خود نخواهید داشت.

نشانه اعتبار یک مرکز تجاری در اینترنت ، استفاده از پروتکل SSL می باشد . این پروتکل شامل مجموعه قوانینی است که از طریق رمز نگاری و رمز گشایی اطلاعات رابطه امن میان طرفین معاملات الکترونیک را تضمین می کند.
بنابراین برای این که قبل از ارسال و دریافت اطلاعات محرمانه و انجام خریدهای الکترونیک مطمئن شوید یک پایگاه اینترنتی به پروتکل SSL مجهز است یا خیر کافی ست که دو نکته را مد نظر قرار دهید:

1- این که در ابتدای آدرس این پایگاه که در نوار آدرس مرورگر خود مشاهده می کنید عبارت https:// ذکر شده باشد

2- علامت یک قفل در سمت راست نوار پایین مرورگر وجود داشته باشد. برای اطمینان بیشتر بر روی این علامت 2 بار کلیک کنید تا اطلاعات امنیتی این پایگاه را به طور کامل ملاحظه کنید
- قبل از تبادل هرگونه اطلاعات حساس و محرمانه و انجام هرگونه فعالیت بانکی یا تجاری اطمینان حاصل کنید که در سیستم شما هیچ نوع کد مخرب فعالی وجود ندارد

این کدها می توانند شامل تروژان هایی باشند که با نفوذ مخفیانه در سیستم ، بازدیدهای اینترنتی شما را کنترل می کنند و به محض ورود به سایت موسسات مالی و اعتباری، هرگونه اطلاعات مبادله شده را سرقت و به خرابکاران اینترنتی ارسال می کنند. برای اطمینان کامل از عدم آلودگی به ویروس ها از نسخه رسمی نرم افزارهای امنیتی به روز و جدید با قابلیت های پیشرفته استفاده کنید.
- از نرم افزارهای امنیتی مکمل استفاده کنید...

این نرم افزارها به علت رایگان بودن، سبک بودن، قابلیت استفاده از طریق اینترنت و نیز استفاده از آخرین به روزرسانی موتورهای ضد ویروس در کشف برخی از بدافزارهای بسیار جدید موثر هستند. به عنوان نمونه ای از این نرم افزارها که معمولا با هر نوع برنامه ضد ویروس نصب شده در سیستم سازگارند می توان به برنامه های Trend micro house call و یا Panda Active scan AVG اشاره کرد .
- به نامه های مشکوک و هرزنامه ها توجه نکنید

هرزنامه ها به علت نفوذ آسان در سیستم ها و شبکه های محلی و نیز به علت در اختیار داشتن موضوعات جذاب و قابل توجه ، یکی از بهترین روش های تزریق آلودگی وطراحی حملات مخرب محسوب می شود. به خاطر داشته باشید که هیچ بانک و یا مرکز معتبری، اطلاعات شخصی مشتریان خود را از طریق نامه الکترونیک درخواست نمی کند . علاوه بر این هیچ گاه روی لینک های مشکوک و ناشناخته ای که در هرزنامه های ناشناس وجود دارند کلیک نکنید. این لینک ها شما را به صفحاتی هدایت می کنند که فعالیت های تان را تحت کنترل خرابکاران و مجرمان اینترنتی قرار می دهند.
- علاوه بر نرم افزارهای امنیتی، سیستم عامل و کلیه برنامه های کاربردی خود را همواره به روز نگاه دارید

این مسئله باعث می شود که کلیه حفره ها و آسیب پذیری های رایانه ای که به مرور و بدون اطلاعات شما کشف و سپس ترمیم می شوند به طورخودکار رفع شوند . به خاطر داشته باشید که اغلب کدهای مخرب و حملات هک از طریق حفره های امنینی رایانه شما را هدف قرار می دهند .
- هیچ گاه فایل های موجود در منابع ناشناخته و صفحات مشکوک اینترنتی را دانلود و اجرا نکنید؛ هر چند که به آن ها واقعا نیاز داشته باشید

در این موارد از فایل های موجود در پایگاه های معتبر و رسمی استفاده کنید زیرا بسیاری از کدهای مخرب در پایگاه های اشتراک فایل و یا صفحات بی نام ونشان در لابه لای برنامه ها و فایل های کاربردی و پرطرفدار پنهان شده اند .
- هیچ پولی را از طریق اینترنت جابجا نکنید مگر این که به طور صد در صد به روند عملکرد خود اطمینان داشته باشید. احتمال کلاهبرداری در اینترنت همیشه بسیار بیش از آن چیزی است که فکر می کنید .
- هیچ گاه اطلاعات بسیار حساس و محرمانه خود را از طریق نامه های الکترونیک ارسال نکنید

شاید تصور کنید که امنیت نامه های الکترونیک خدشه ناپذیر است اما متأسفانه این حقیقت تلخی است که بدانید بسیاری از اطلاعات ارزشمند کاربران در هنگام تبادل از طریق سرورهای پست الکترونیک به سرقت رفته اند
- در مسائل امنیتی چه در فضای اینترنت چه در محیط محلی سیستم همیشه بد بین ومنفی نگر باشید !

هر چیز مشکوکی می تواند نشانگر وجود تهدید و آلودگی جدی در سیستم شما باشد و این که شما همواره در معرض خطر هستید میلیون ها کاربر آلوده میلیاردها هرزنامه در روز بیش از 100 شرکت امنیتی فعال و بین المللی نشانگر این مطلب هستند که شما نخستین کاربری نخواهید بود که قربانی حملات مخرب اینترنتی شده است .

منبع:‌PandaLabs

ترجمه و تنظیم: اسماعیل ذبیحی

  • ۸۷/۰۹/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">