ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شاید نخستین اقدامی که بعد از یک حادثه با ابعاد بزرگ در منطقه‌ای رخ می‌دهد، سیل تماس‌های دوستان و اقوام با ساکنان آن شهر یا روستای حادثه دیده است، تا به سرعت کسب اطلاع کرده و از نگرانی رها شوند.

به گزارش آی‌تی آنالیز اما این حداقل‌ترین و ابتدایی‌ترین کارکرد حفظ شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی در شرایط خاص است. در شرایط وقوع بحران‌های طبیعی، حفظ و برقراری ارتباطات مخابراتی نقشی بسیار مهم در پیشگیری از خسارات، امداد به مصدومان و مدیریت شرایط از سوی نهادهای ذیربط دارد.

در یک نمونه رییس اورژانس کشور گفته بود به علت عدم برقراری ارتباط تلفن ثابت یکی از روستاهای سیل‌زده، امدادگران این نهاد ناچار بودند خود در کوچه‌ها و خیابان‌ها راه افتاده تا با مصدومان احتمالی مواجه شوند. لذا همین مثال ساده نشان می‌دهد نقش یک اپراتور در حفظ ارتباطات و کاهش هزینه‌ها و تسهیل ارایه خدمات تا چه حد مهم بوده و به حفظ جان انسان‌ها کمک می‌کند.

طبعا هر چه اپراتوری بزرگ‌تر باشد و مشترکان بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر داشته باشد، نگاه‌ها، انتظارات و توقعات را نیز بالاتر می‌برد. شرکت ارتباطات سیار ایران یا همان همراه‌اول اکنون سهم غالب 60 درصدی ارتباطات سیار در ایران را در اختیار دارد و به همین جهت بسیار مهم است که با سرعت و توان بالا در صحنه‌های بحران حاضر باشد.

اتفاقی که البته رخ داد و گزارش‌های واصله از مناطق سیل‌زده نشان می‌داد یکی از نخستین نیازهای مهم مردم و نهادهای امدادی، یعنی حفظ یا بازگشت ارتباطات موبایلی ایشان، از تمامی خدمات دیگر سریع‌تر احیاء شده است.

به عبارت دیگر در مناطقی که سیل خسارات گسترده‌ای به جا گذاشته بود، در برخی موارد شاهد تصاویری به یادماندنی از تلاش کارکنان همراه‌اول برای حفظ ارتباطات در آن مناطق بودیم و در مناطقی که امکان حفظ ارتباطات در زمان وقوع سیل وجود نداشت نیز، ساعاتی پس از حادثه، مشترکان همراه‌اول مجددا در دسترس بودند.

اما حفظ ارتباطات که علی‌القاعده مهمترین و ابتدایی‌ترین وظیفه همراه‌اول به شمار می‌رود، تنها اقدام ارزشمندی نبود که این اپراتور در مناطق سیل‌زده انجام داد و همراه‌اول در اشکال متعدد دیگری نیز به یاری هموطنان در این مناطق شتافت که قابل تقدیر بوده و ارزش مرور دوباره برخی از این موارد را دارد.

رایگان شدن مکالمه و پیامک همراه‌اول در مناطق سیل زده

سوم فروردین ماه سال جاری بود که همراه اول اعلام کرد مکالمه و پیامک در مناطق سیل زده رایگان است.

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق شمال و شمال شرق کشور، جهت رفاه حال شهروندان و در راستای کمک رسانی هر چه بهتر در این مناطق، روز یکشنبه ۴ فروردین ماه برقراری مکالمه و ارسال پیامک در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گمیشان و روستاهای اطراف رایگان است. اما این خدمات در مقاطع زمانی دیگر نیز مکررا تمدید شد و در نهایت در ١٣ شهر سیل زده و جهت رفاه حال شهروندان و در راستای کمک‌رسانی هر چه بهتر در این مناطق، برقراری مکالمه(درون و برون شبکه) در شهرها و روستاهای اطراف دورود، پلدختر، کوهدشت، رومشکان و معمولان در استان لرستان و شهرهای دهلران، مهران، ملکشاهی، دره شهر، آبدانان، سیروان، چرداول و ایوان در استان ایلام تا روز جمعه 23 فروردین ماه نیز تمدید شد.

 

سایر اقدامات امدادی به هموطنان سیل‌زده

حمایت‌های همراه‌اول اما محدود به ارایه خدمات ارتباطی به هموطنان سیل‌زده نشد و با توجه به سوابق و نحوه اجرای مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت در گذشته، شرکت و کارکنان ارتباطات سیار، خدمات متنوع دیگری نیز به مردم ارایه کردند.

بر این اساس در تاریخ 26 فروردین ماه سال 98 همراه اول در راستای حمایت هر چه بیشتر از سیل زدگان، ۱۵۰ میلیارد ریال صرف ارایه خدمات و تأمین اقلام اساسی این خانوارها کرد.

همراه اول در ادامه اقدامات حمایتی خود از سیل زدگان و در چارچوب مسؤولیت اجتماعی خود، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به ارایه خدمات و تأمین اقلام اساسی خانوارهای مناطق سیل زده اختصاص داد.

این اقلام اساسی شامل یخچال، فرش، ظروف منزل و دیگر کالاهای ضروری خانواده های آسیب دیده از سیل می شود.

پیش از این همراه اول با تکیه بر توان ارتباطی خود و در راستای اقدامات مسؤولیت اجتماعی، برقراری مکالمه در مناطق سیل زده را رایگان اعلام کرده بود.

این اقدامات هم زمان با اعزام نیروها و کارشناسان فنی به مناطق سیل زده برای حصول اطمینان از پایداری شبکه صورت گرفت.

با گسترش آسیب ها و دامنه خسارات وارده به خانوارها، اقدامات حمایتی همراه اول با نیازهای واقعی مردم همسو شد و به سمت تأمین مایحتاج ضروری سیل زدگان رفت و اقدامات مختلفی نظیر تأمین غذای گرم، ارسال ۱۰۰۰ تخته پتو، ارسال دو وانت پوشک بچه و اقلام بهداشتی، ارسال ٦٠٠ شارژر گوشی تلفن همراه، تأمین بیش از ۵۰ پمپ کف کش و لجن کش برای پاکسازی منازل، و نیز اعزام تیم های جهادی متشکل از کارکنان داوطلب این شرکت انجام شد.

همچنین کارکنان همراه اول یک روز حقوق خود را به مناطق سیل زده اهدا کردند.

  • ۹۸/۰۱/۳۱

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">