ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکل فناوری اطلاعات پول نیست

| شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۸۴، ۰۹:۴۲ ق.ظ | ۰ نظر

دبیر شورای عالی‌اطلاع رسانی کشور گفت: " پول " مشکل اول، در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیست بلکه‌نوع بینش تصمیم گیران و مدیران، مهمترین مساله و دغدغه ما است.

" نصرالله جهانگرد " در نشست " بررسی سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) و راهکارهای اجرای آن " در" سومین کنفرانس‌انجمن رمز ایران" در اصفهان بیان داشت: ایران در عرصه فناوری اطلاعات مشکل بودجه ندارد و مشکلات و گرفتاریهای ما در این حوزه به دلیل فقدان یک برنامه روشن و نبود بینش مدیریتی مناسب است.

وی تصریح کرد: توسعه هر کشوری در تمام زمینه‌ها نیاز به ثبات در سیاستها و راهبردهای نظام تصمیم‌گیری آن دارد.

وی ادامه داد: اگر همراه تغییرات مدیریتی کشور ، تغییر سیاستها هم پیش آید در توسعه دچار روشهای سینوسی همراه با صعود و نزول می‌شویم که این امر در کشور ما اتفاق افتاده و رایج است.

به گفته وی، تدوین سیاستهای کلان کشور بسیار متاثر از اشخاص است و این امر روند توسعه را دچار مشکل می‌کند.

عضو شورای امنیت فضای تبادل اطلاعات یادآور شد: با تدوین برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله کشور، روند توسعه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات‌در کشور قطعی شده‌است اما این روند می‌تواند با تغییر نگاه مدیریتی دچار دست انداز و چالش شود.

جهانگرد افزود: اگر این وضعیت اتفاق افتد بیشترین ضربه را بخش خصوصی می خورد چرا که این بخش بسیار کم طاقت است، توان مالی خوبی ندارد و دولت بازار خوبی برای آن فراهم نکرده است.

وی با اشاره به اینکه عصر اطلاعات ، عصر همکاری است ، اظهار داشت: اما در ایران ما هنوز با عصر جایگزینی مواجه هستیم و در اجرای امور" فرابخشی" با تفکر " بخشی " مواجه می‌شویم.

وی یکی از نمونه‌های عدم همکاری و نبود اعتماد بین دستگاههای اجرایی در ایران را مساله" نظام کدگذاری (‪ "( CA‬دانست و گفت: شورای عالی‌اطلاع رسانی به رغم رایزنیهای هشت ماهه و از دست رفتن این زمان نتوانست بین مدیران دستگاههای سیاست گذار در حوزه تجارت الکترونیکی و بانکی مساله اعتماد و همکاری را حل نماید.

وی درباره آخرین وضعیت پول الکترونیکی گفت: در این زمینه با مشخص شدن نظر فقهی مجتهدان درباره کارتهای اعتباری پولی ، اصول اجرایی تدوین و به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد اما یکی از دغدغه‌های موجود در اجرای این امر برقراری امنیت در مبادله پول الکترونیکی است که باعث کندی اجرای آنها شده است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با اشاره به وضعیت تولید نرم افزار در کشور گفت: درایران هنوز نه قانون بین‌المللی کپی رایت و نه استانداردهای بین المللی تولید نرم افزار را داریم.

به گفته‌وی نبود قانون‌کپی رایت در کشور باعث تسلط بیشتر شرکت مایکروسافت می شود چرا که با یک اشاره آنها تمام سیستمهای مورد استفاده در ایران می‌تواند از کار بیفتد.

جهانگرد گفت: در سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور به منظور دادن گواهینامه امنیتی پیش بینی‌هایی صورت گرفته تا هم بتوانیم محصولات تولیدی را در داخل کشور استفاده کنیم و هم به عنوان محصول بین‌المللی صادر کنیم.

وی درباره‌تعدد شوراهای عالی در کشور اظهار داشت: با اجرای برنامه چهارم توسعه به احتمال زیاد تعداد دیگری شورای عالی نیز ایجاد می‌شود.

وی کاهش فعالیت شوراها را ناشی از افزایش تعداد آنها در کشور دانست و بیان داشت: وجود یک مجرای مشخص برای گذراندن کلیه طرحهاو فعالیتهای این شوراها از آن به منظور اصلاح هم پوشانیها و تداخل برنامه‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد.

سومین کنفرانس انجمن رمز ایران کار که خود را از روز گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز کرده ،امروز پایان می‌یابد.

  • ۸۴/۰۶/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">