ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مصائب خانواده‌ها با مشکلات شبکه شاد

| دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۳:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

وارد سومین ماه سال تحصیلی در زیست بوم جدید مجازی شده ایم؛ با گسترده تر شدن شیوع بیماری و اعمال محدودیت های جدید کرونایی، مدارس بسیاری از استان ها در کشور به طور کامل تعطیل شده اند، اما آموزش ها به طور مجازی در منازل همچنان ادامه دارد.

اواخر شهریور و اوایل مهر ماه هیاهو و سردرگمی هایی را در بازگشایی مدارس شاهد بودیم و علیرغم تاکید بر تداوم آموزش حضوری از سوی وزارت آموزش و پرورش، رفتن یا نرفتن به مدرسه اختیاری و انتخابی شد. اکنون بسیاری از مدارس آموزش کاملا غیرحضوری را دنبال می کنند و انتظار می رود رفته رفته از مشکلات والدین و معلمان در زمینه آموزش های مجازی کاسته شده باشد.

با تعدادی از والدین دانش آموزان در مناطق و مقاطع تحصیلی مختلف به گفت وگو نشستیم تا نظر آنها را درباره روند آموزش ها، کم و کاستی ها، نقاط قوت آموزش غیرحضوری و میزان استفاده از شبکه شاد جویا شویم:

 

پیدا کردن معلم از طریق آگهی در «دیوار»!

مادر یک دانش آموز کلاس دومی بیش از هر موضوع دیگری از کیفیت پایین تدریس معلم گلایه دارد و در این باره می گوید: پسرم در یک مدرسه دولتی هیئت امنایی خوب تهران درس می خواند. خوبی و حُسن مجازی شدن آموزش ها همین نظارت والدین است و اینکه از کیفیت تدریس فرزندشان آگاه می شوند.

وی از عدم توجه به مقوله «پرورش» در نظام تعلیم و تربیت انتقاد می کند و می گوید: به عنوان یک مادر معتقدم با آنلاین شدن آموزش ها هنوز تدریس ها روی روال نیفتاده و از آموزش و پرورش پذیرفتنی نبود که بدون آمادگی لازم وارد این سال تحصیلی بشود. یکی از مصادیق این آمادگی فراهم کردن نیروی تخصصی و معلم آموزش دیده است.

این مادر ادامه می دهد: از 15 شهریور درگیر مشکلات آموزشی ناشی از عدم وجود معلم مناسب هستیم. از یک سو کمبود معلم داریم و از سوی دیگر دست مدیر مدرسه برای جذب معلم خوب ولو به صورت آزاد، بسته است. سوالم از آموزش و پرورش این است که آیا نباید برای این موضوع چاره ای می اندیشید؟ چرا پروتکل کلاس های آنلاین با کلاس های حضوری یکسان است؟.

او می افزاید: در تابستان امسال با تغییر مدیریت مدرسه و در پی آن افت کلی عملکرد مدرسه مواجه شدیم که گلایه های بسیاری از سوی والدین به همراه داشت. پیامد این تغییر عدم امکان استفاده از معلمان کیفی خوب در مدرسه بود؛ قبلا می توانستیم در قالب اختیارات هیئت امنا، معلمان خوبی را برای تدریس به مدرسه دعوت کنیم که اکنون این امکان از ما سلب شده است.

مادر این دانش آموز کلاس دومی ادامه می دهد: معلم فرزندم دو مرتبه در سه ماه اخیر تغییر کرده ولی اوضاع بهتر نشده است و یک معلم کم تجربه جایگزین معلم قبلی شده است. جالب آنکه خودم مراقبت بیشتری از آموزش پسرم دارم و مثلا هرشب به او دیکته می گویم اما معلمش می گوید "دیکته بچه ها خوب است و لازم نیست هر روز دیکته بنویسند!".

وی می گوید: حال آنکه معلم دوم هم از هفته گذشته رفته و مادرها کلاس را اداره می کنند. اولیای یکی از دانش آموزان کلاس، از روی ناچاری و استیصال، خودش در سایت "دیوار" برای پیدا کردن معلم کلاس آگهی داده بود و قصد داشت فردی که پیدا شده را به مدیر مدرسه معرفی کند.

وی با بیان اینکه اولیاء درخواست داشتند که معلم کلاس اولشان تدریس را ادامه بدهد که ممکن نشده است می گوید: معلم کلاس اول پسرم بسیار کوشا و فعال و شب ها تا دیروقت مشغول تهیه فیلم های آموزشی بود. معلم خلاق و خوب در این روزها کم ندیده ایم. معلم هایی که فیلم های تدریس شان در فضای مجازی دست به دست می شود و به نوعی حال خوب کن است. اما باید آن سوی ماجرا را هم دید؛ همه معلم ها در یک سطح نیستند و لازم است آموزش و پرورش برنامه های جدی توانمندسازی و آموزش برای آنها ترتیب بدهد و یا اگر تخصص دیگری دارند در جای دیگری از آنها استفاده کند.

او معتقد است که اگر شیوه مجازی به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد در این شرایط کرونایی می تواند مفید و خوب باشد اظهار می کند: خودم ترجیح می دهم در چنین شرایطی مدرسه ها باز نشوند؛ ضمن اینکه رفت و آمدها کمتر است، نگرانی بابت سلامتی فرزندم هم ندارم.

 

برگزاری آزمون در زنگ های ورزش

مادر یک دانش آموز دبیرستانی که پسرش در یک مدرسه غیردولتی در تهران تحصیل می کند نیز با بیان اینکه تا کنون هیچ اجباری برای استفاده از شبکه شاد نداشتیم می گوید: پسرم در شاد عضو شده ولی از آن استفاده نمی کند. مدرسه از دو سامانه اصلی و پشتیبان استفاده می کند و در حال حاضر امتحانات میان ترم در حال برگزاری است.

وی با اشاره به ثبات روند آموزش می گوید: نسبت به اوایل سال دانش آموزان، خانواده ها و معلم ها به یک ثبات در امر آموزش رسیده اند و وضعیت خیلی بهتر شده است. ما ناچار شدیم به علت قطعی های مداوم اینترنت در زمان پیک استفاده مدارس، از یک شبکه خصوصی اینترنت پرسرعت بگیریم که هزینه تقریبا چهار برابری نسبت به اینترنت معمولی دارد.

مادر این دانش آموز از عدم تدریس مناسب آزمایش های درس علوم و فیزیک گلایه می کند و می گوید: چون امکان انجام آنلاین آزمایش ها فراهم نیست، زنگ کلاس فناوری آموزش کامپیوتر و زنگ ورزش در برنامه هفتگی خالی است و معمولا در این ساعات آزمون های مدرسه را برگزار می کنند.

وی ادامه می دهد: نکته مهمتر اینکه برخی معلم ها هنوز اشراف و تسلط کافی روی تدریس آنلاین ندارند و این مسئولیت روی دوش خانواده ها افتاده است؛ علاوه بر این امکان کنترل کلاس به لحاظ پرورشی چندان معنی ندارد. شاغل هستم و معمولا دو ساعت اول کلاس آنلاین در منزل حضور دارم و شاهد نحوه تدریس هستم.

وی درباره شبکه شاد نیز عنوان می کند: شبکه شاد می توانست عملکرد بهتری داشته باشد ولی کارایی لازم را ندارد. بچه ها علاقه ای به شبکه شاد ندارند. خواهرزاده ام در مدرسه شاهد درس می خواند و از شبکه شاد استفاده می کند ولی مجبور شده اند برایش معلم خصوصی بگیرند چرا که تدریس موثری انجام نمی شود.

مادر این دانش آموز تاکید می کند: این موضوع که بچه ها توانسته اند با آموزش آنلاین انس بگیرند یک آرامش نسبی خوبی را نسبت به مهر ماه موجب شده، ولی کم و کاستی ها همچنان برقرار است. به عنوان مثال قطعی مداوم اینترنت در پیک ساعت استفاده، نشستن شش ساعته بچه ها پشت سیستم، عدم تحرک و عدم ارائه تکلیف مکتوب از نواقص و مضرات آموزش آنلاین به شمار می رود.

 

«شاد» قطع باشد، آموزش به زمان دیگری موکول می شود

والدین یک دانش آموز دختر کلاس چهارمی هم نسبت به اتلاف زمان آموزش در ساعات برگزاری آنلاین کلاس ها اعتراض می کند و می گوید: کلاس دخترم از ساعت یک و نیم بعدازظهر شروع می شود و معلم فقط نیم ساعت منتظر آنلاین شدن بچه ها می ماند و عملا حضور و غیاب مدت زیاد طول می کشد.

وی می افزاید: ضمن انکه معلم دخترم فیلمی از تدریس معلم های دیگر را بازگذاری می کند و می گوید بروید جواب سوال ها را پیدا کنید، دیگر خودش تدریس خاصی ندارد. جالب آنکه ریاضی را از طریق فایل صوتی تدریس می کرد و بعد از اعتراض های مکرر به تازگی ویدئوهایی به صورت لایو در هنگام درس دادن می فرستد و مشخص است که هنوز به کار در فضای مجازی مسلط نیست.

مادر این دانش آموز با بیان اینکه تکالیف و کاربرگ های ارائه شده از سوی معلم نیز با محتوای تدریس و کتاب همخوانی ندارد و مشخص است از کانال مدارس دیگر کپی شده می گوید: سه ماه است مدارس باز شده معلم حتی یک آزمون از بچه ها نگرفته است و حتی تاکنون یک دیکته هم نگفته و صرفا جواب سوال های کتاب و کاربرگهای ارسالی را می خواهد. معلم سال قبل بسیار مسلط بود اما نحوه تدریس و مدیریت معلم امسال دخترم رضایت بخش نیست.

وی می افزاید: مدرسه دخترم دولتی است و آموزش صرفا از طریق شبکه شاد صورت می گیرد. در صورت قطع بودن شاد که تقریبا یک روز در میان شاهدش هستیم هم از اپلیکیشن دیگری استفاده نمی شود و آموزش به زمان اتصال شاد و اغلب فردای آن روز موکول می شود.

این خانم در پاسخ به اینکه چند ساعت در روز صرف آموزش دخترش می کند می گوید: تقریبا روزانه چهار ساعت یعنی از ساعت ۵ تا ۹ شب که دخترم موظف به ارسال تکالیف است مجبور به آموزش مجدد، گشتن به دنبال فیلم های آموزشی برای یافتن سوالات ارسال شده هستم که این زمان در مورد درس ریاضی و آموزش مجدد به فرزندم بیشتر می شود.

وی در ادامه می افزاید: چند بار خواستم به مدرسه بروم و کلاس فرزندم را تغییر بدهم اما واقعا نمی دانم سطح مابقی معلم ها چگونه است و شکایتم را به کجا باید ارائه کنم. وقتی  هم که مادرها به معلم تذکر می دهند با لحن تندی در گروه اعلام می کند که لطفا مادرها برای من تکلیف تعیین نکنند، خودم طبق برنامه ریزی می دانم باید چه کنم پس اینقدر پیام ندهید چون باید زمان زیادی صرف خواندن پیامها کنم!.

 

«شاد»، فرق چندانی نکرده

 به گزارش ایسنا، مادر دیگری که دو فرزند دانش آموز دارد و شاغل است نیز درباره روند آموزش در مدرسه پسرش می گوید: پسرم ۱۰ ساله و سوم دبستان است. مدرسه برای آموزش از شبکه شاد و اپلیکیشن ایتا استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه ابتدای سال بچه ها را تقسیم کردند که هفته ای یک روز به مدرسه بروند اما با اعتراض اولیا همان روند هم ادامه پیدا نکرد و اکنون آموزش ها کاملا غیرحضوری شده است می گوید: معلم صبح ها تکلیف می دهد و می گوید تا ساعت ۶ عصر جواب بدهید. فیلم و یا فایل صوتی از تدریس دروس می گذارد که آن هم خودش نیست و فیلم های بارگذاری شده از معلمان دیگر است.

وی معتقد است که شبکه شاد مثل گذشته است و تفاوت چندانی با گذشته نکرده است.معلم تدریس آنلاین و لایو ندارد و بیشتر تکلیف می خواهد.

 

صدور کارنامه بدون برگزاری امتحان 

به گزارش ایسنا، یک مادر دیگر هم که سه فرزند دانش آموز دارد می گوید: متاسفانه یک گوشی داریم با سه دانش آموز. از معلم خواهش کردم ساعت مشخصی درس بدهد؛ به مدرسه هم رفتم که متاسفانه مدیر مدرسه برخورد بدی با من داشت و گفت شما حق به مدرسه آمدن ندارید. پس مشکلمان را کجا مطرح کنیم؟.

وی ادامه می دهد: پسرم در مدرسه استثنایی درس می خواند و چون گوشی نداریم ما را از گروه کلاس حذف کرده اند. فقط یک سال مانده که دیپلم بگیرد؛ اما من از مدرسه یکی از دخترهایم که کلاس هشتم است خیلی راضی هستیم.

این مادر که از تدریس در شاد راضی نیست می گوید: خواهش می کنم که رسیدگی کنید. با اینکه معلم یکی از دخترهایم هیچ درسی نپرسیده کارنامه صادر کرده و به همه نمره "قابل قبول" داده است. اگر از خودش نمره داده چرا "خیلی خوب" را انتخاب نکرده؟ این کار در روحیه دخترم تاثیر گذاشته. در ضمن ما مشکل اینترنت هم داریم و اگر زمانی که معلم انتخاب کرده وویس نفرستیم غائبی می زند و  هرچه توضیح بدهیم قانع نمی شود.

 

دوقلوهایی که کیفیت تدریس معلم هایشان با هم فرق دارد

مادر دیگری که دوقلو دارد و پسرهایش در دو کلاس مختلف هستند می گوید: همه اتفاقاتی که باید در شبکه شاد بیفتد و آموزش هایی که بچه ها باید ببینند بستگی به دلسوزی معلم دارد. پسرهایم دو معلم دارند و با دو معلم سروکار دارم. یک معلم درس می دهد، کلیپ می گذارد و نظارت می کند اما معلم دیگر اصلا فیلم و آموزش نمی دهد و می گوید درس ها به درد آینده بچه ها نمی خورد. اگر این حرف هایش بر فرض درست هم باشد باز هم معلم موظف است درس بدهد و خودش و بچه ها را با این شرایط وفق بدهد و باری از سیستم آموزشی بردارد.

وی می افزاید: خودم وقت زیادی برای درس بچه ها نمی گذارم برای هر دوگوشی گرفتیم و هر دوگوشی دارند و چون سال ششم هستند خواستیم بیشتر به خودشان متکی باشند. آن پسرم که معلم خوبی ندارد با یکی از دوستان درسخوانش در ارتباط است که پشتیبانی اش می کند و با هم کار می کنند. معلم پسر دیگرم  هم که خوب است و مشکل چندانی ندارد.

 

با آموزش مجازی هویدا شده که قبلا چه در کلاس ها می گذشته

مادر دیگری که یک فرزند هشت ساله کلاس دومی دارد و او را در یک مدرسه خوب دولتی هیئت امنایی ثبت نام کرده است می گوید که مدرسه از اپلیکیشن شاد استفاده نمی کند و دو اپلیکیشن دیگر را معرفی کرده است و در دوماهی که از سال تحصیلی گذشته بچه ها یک روز هم به صورت حضوری به مدرسه نرفته اند.

وی به برخی مشکلات مدیریتی در مدرسه و کیفیت تدریس نامطلوب معلم فرزندش اشاره می کند و می گوید: معلم کلاس پسرم مناسب نبود. ایشان معلم پرورشی و قرآن بود و به تدریس کلاس دوم آشنایی نداشت و بیشتر از روی دروس روخوانی می کرد. با اعتراض والدین معلم تغییر کرد اما او هم وقت زیادی در کلاس های آنلاین تلف می کند.

وی ادامه می دهد: مدرسه تلویزیونی را تماشا کرده ام و کیفیت تدریس ها خوب بود اما چون بچه ها الزامی ندارند پای آن نمی نشینند و تکلیفش را انجام دهند. باید معلم پیگیر باشد و تکالیف هدفمند بدهد.

از این مادر درباره زمانی که  صرف آموزش فرزندش می کند می پرسیم که در پاسخ می گوید: درس و مشق پسرم وقت بسیار زیادی از ما می گیرد. با پدرش تقسیم کار کردیم. پرستار بچه ها هم در کنارش هست، اما  او  خودش  به تنهایی انگیزه ندارد پای کار بنشیند و باید حتما کسی کنارش باشد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کلاس ۳۶ نفر است و ارتباط معلم با دانش آموز به خوبی شکل نمی گیرد اظهار می کند: ارتباط در کلاس با جمعیت کمتر بهتر شکل می گیرد، اگر این ارتباط به خوبی شکل بگیرد به درستی می شود از تکنولوژی استفاده کرد. در مدارس دولتی امکانات محدود است. علاوه بر آن با مجازی شدن آموزش ها، هویدا شده که پشت درهای کلاس ها چه می گذشته است و حالا معلم فقط در برابر بچه ها نیست بلکه والدین هم نظارت می کنند و سطح سواد معلم را می سنجند.

به گزارش ایسنا، بدون شک آموزش در سال تحصیلی جاری سه ضلع مهم دارد که ستاد، معلم و دانش آموز به همراه خانواده اش هستند. برخی مشکلات خانواده ها در امر آموزش در این گزارش به تصویر کشیده شد که گواهی بر ضرورت توجه بیشتر و نظارت دقیقتر مدیران مدارس و مناطق بر نحوه تدریس در کلاس های درس است.

ایسنا در گزارش های آتی به سراغ معلم ها و مشکلات آنها خواهد رفت. اگر معلم هستید می توانید نظرات خود را درباره مشکلات آموزش مجازی در قالب کامنت در انتهای این گزارش با ما در میان بگذارید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">