ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مصوبات نهایی اجلاس WSIS+10

| يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

چهارمین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی wsis+10 در ژنو پس از چهار روز فعالیت های فشرده کارشناسی و گفت و گو ها و رایزنی های بیش از 100 وزیر ارتباطات و مسوولان ارشد کشورهای مختلف، عصر جمعه با تایید دو سند بیانیه و چشم انداز به کار خود پایان داد.

دو سند ˈبیانیه و چشم انداز wsis+10 statement/ wsisi+10 vision پس از شش ماه گفت و گو های بین المللی کارشناسان ارشد کشورهای عضو این جامعه برای تایید به اجلاس ارائه شده بود .

این اسناد به تایید روسای هیات های حاضر از کشورهای عضو که عمدتا وزیران ارتبطات و فناوری یا مخابرات کشورها بودند ، رسید.

در واقع روند بررسی اسناد در طول شش دوره مذاکره بین هیات هایی از کشورهای مختلف جهان منجر به تدوین دو سند بیانیه و چشم انداز جامعه اطلاعاتی +10 شده بود که البته در مورد برخی از بندهای آنها اختلاف نظراتی وجود داشت.

قرار است این اسناد سال 2015 به اجلاس سران جامعه اطلاعاتی برای تایید ارائه شود.

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در دو سال 2003 و 2005 اهداف 10 گانه و خطوط عمل 11 گانه ای را برای توسعه فناوری های ارتباطات و اطلاعات ارائه کرده بود که این اهداف و نقشه های عمل همگی بر توسعه فاوا به منظور دسترسی به اطلاعات تاکید دارد. البته این جامعه سال 2015 را مرحله زمانی برای بررسی عملکرد کشورها در مورد اهداف و خطوط عمل اعلامی با حضور سران کشورهای مطرح کرده است.

در ˈسند بیانیه ˈدستاوردهای کشورهای مختلف در عرصه جامعه اطلاعاتی در طول 10 سال گذشته بیان شده است و سند ˈچشم انداز ˈ سند دومی است که در آن افق ها و چشم اندازهای فعالیت جامعه اطلاعاتی در جهان پس از سال 2015 مورد توجه قرار گرفته است.

در روند چانه زنی های کارشناسی در سند چشم انداز محورهای متعددی از جمله اثر فناوری های جدید بر توسعه خطوط عمل جامعه اطلاعاتی مورد توجه قرار گرفته است.

دور محور اصلی چانه زنی ها و رایزنی ها در مورد این اسناد که بیانگر دغدغه های کشورها در زمینه جامعه اطلاعاتی بود شامل موارد ذیل بود:

- در دنیای دیجیتالی جدید همه کشورها با حقوق مساوی امکان مدیریت اینترنت را داشته باشند و از نظر کشورهای در حال توسعه این موضوع باید تحت نظارت زیر مجموعه های تخصصی سازمان ملل مدیریت شود.

- موضوع دیگر این بود که همه ذینفعان اینترنت بایددر پیشبرد و توسعه جامعه اطلاعاتی و فناوری های مرتبط نقش ایفا کنند.

نکته حایز اهمیت این بود که تمرکز این اجلاس عمدتا بر سر ایجاد اکوسیستم پهن باند و چالش های آن در کشورهای در حال توسعه قرار داشت. شرکت کنندگان تنها راه توسعه در آی سی تی را توسعه براد بند یا اینترنت پهن باند می دانند. البته کشورها بر مقابله با چالش های این عرصه مانند مقوله های ضدفرهنگی و ضد اخلاقی ،جرایم حقوقی و سایبری، تهدیدات مرتبط با کودکان و نوجوانان، وجود زبان های مختلف در این عرصه تاکید داشتند.

به گزار‌ش ایرنا در پانل های موضوعی مرتبط با چالش های براد بند شرکت کنندگان براین موضوع تاکید داشتند که به رغم وجود توسعه زیر ساخت ارتباطی در کشورهای درحال توسعه به میزان کشورهای توسعه یافته از آن بهره برداری نمی شود و علت آن این است که استفاده از پهن باند صرف ایجاد زیر ساخت بدون توجه به سایر اجزای اکوسیستم پهن باند انجام نمی شود زیرا در این موضوع عوامل دیگری مانند اپلی کیشن ها ، ارائه دهندگان خدمات و کاربران مطرح هستند که باید در چرخه بهره گیری از اینترنت پهن باند مورد توجه قرار گیرند.

  • ۹۳/۰۳/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">