ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال توسط IPTVها

| جمعه, ۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

کپی‌رایت، حق پخش، ساماندهی، قانون و دیگر موارد مشابه، از جمله مسایلی است که مورد احترام است و ما نیز از حامیان آن هستیم. اما وقتی پای فضای عریض و طویل مجازی و انبوهی از ابزارها و امکانات موجود در آن به میان می‌آید، چگونگی، پیاده‌سازی و نحوه اجرای آن، مساله دیگری محسوب می‌شود.

به گزارش عصر ارتباط، هفته قبل نامه‌ای به دستمان رسید که در آن یک شرکت تبلیغاتی خطاب به مدیران شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی، مدیران مسوول خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و مدیران کانال‌های شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده، استفاده از تصاویر و فیلم‌های مربوط به مسابقات فوتبال کشور، بدون اخذ مجوز از این شرکت ممنوع است.

متن کامل نامه مذکور به این شرح است:

«مدیران محترم شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی

مدیران مسوول محترم خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مدیران محترم کانال‌های شبکه‌های اجتماعی

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند با عنایت به حقوق تعریف‌شده فوتبال و قوانین حرفه‌ای بین‌المللی و داخلی بر اساس قرارداد منعقده فی‌مابین سازمان لیگ فوتبال کشور با این شرکت، تصویربرداری و بازپخش هرگونه محتوای ویدیویی از مسابقات فوتبال سراسر کشور صرفا با مجوز این شرکت مجاز می‌باشد و هرگونه انتشار تصاویر ویدیویی ضبط شده از مسابقات و صحنه‌های منتخب هرچند کوتاه بدون عقد قرارداد با این شرکت و صدور مجوز مربوطه غیرقانونی می‌باشد.

لذا مقتضی است موارد مذکور دقیقا رعایت شده و در صورت تمایل به تصویربرداری و یا انتشار تصاویر مسابقات فوتبال نسبت به مذاکره و توافق با این شرکت اقدام فرمایید.

لازم به توضیح است انتشار موارد خبری صرفا به صورت متن و عکس به‌طور کلی بلامانع می‌باشد.

با تشکر و سپاس، سید‌احمد تقوی پویا، مدیرعامل تیراژه فیلم»

حتما شما هم بعد از خواندن این نامه با انبوهی از سوالات و ابهامات در خصوص چرایی و چگونگی چنین درخواستی مواجه می‌شوید.

به همین منظور در خصوص چگونگی اجرای این توافقنامه گفت‌وگویی با یک منبع آگاه داشتیم که مقرر شد از وی نامی برده نشود.

وی در پاسخ به پرسش نخست درباره چگونگی دریافت این مجوز توسط شرکت تیراژه فیلم از سازمان لیگ فوتبال گفت: مطابق روال همه‌ساله، سازمان لیگ مزایده‌ای برای حق امتیاز پخش تصاویر مسابقات فوتبال برگزار کرد که امسال شرکت تیراژه فیلم برنده این مزایده شد و این امتیاز را دریافت کرد.

وی درباره چگونگی اجرای توافقنامه گفت: در خصوص تبلیغات محیطی ظاهرا خود شرکت وارد عمل شده اما برای پخش زنده مسابقات در فضای مجازی، به موجب توافقنامه‌ای که با سازمان لیگ به امضا رسیده باید این موضوع با انتخاب شرکت برنده مزایده به شرکت ثالثی برون‌سپاری شود که مقدمات آن در حال اجرا بوده و احتمالا ظرف دو هفته آینده شرکت مجری و مسوول در این زمینه نیز مشخص خواهد شد.

این مقام آگاه در خصوص جزئیات بیشتر نحوه اجرای این موافقت‌نامه نیز گفت: تصاویر و ویدیوهایی که از سکوها و از طریق تماشاگران منتشر می‌شود، قاعدتا قابل کنترل و مشمول موافقتنامه مذکور نیست، بلکه این موضوع شامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌ها و شرکت‌هایی است که با مجوز در جایگاه‌های ویژه و کنار زمین قرار دارند.

وی در توضیح بیشتر چگونگی اعمال نظارت بر پخش ویدیوهای مسابقات فوتبال در فضای مجازی گفت: البته بازپخش و استفاده از تصاویری که شبکه‌های تلویزیونی منتشر می‌کنند، به واسطه قرارداد جداگانه سازمان صدا‌وسیما و سازمان لیگ بلامانع است، اما برای مثال به‌ویژه تلویزیون‌های اینترنتی (IPTV) که اقدام به پخش زنده مسابقات فوتبال می‌کنند، قطعا مشمول این توافقنامه شده و با شرایطی که متعاقبا و با انتخاب مجری این بخش اعلام خواهد شد، می‌بایست نسبت به همکاری و اخذ مجوز لازم اقدام کنند.

وی درباره میزان موفقیت این توافقنامه با توجه به گستردگی فضای مجازی نیز گفت: به هر حال باید از جایی اقدامات خود را آغاز و کنترل‌های لازم را اعمال کنیم و طبعا امکان شکایت از نقض‌کنندگان این توافق نیز با کمک نهادهای مسوول در مرحله آخر در نظر گرفته شده است.

بر این اساس شنیده می‌شود احتمالا در راس شرکت‌های دارای مجوز IPTV، سایت وابسته به ایرانسل (لنز) مطرح است؛ چراکه این شرکت به واسطه قراردادهای اسپانسری که با سازمان لیگ و برخی باشگاه‌های فوتبال دارد، از دوربین‌های خود برای ضبط و پخش مسابقات فوتبال استفاده کرده و حتی دارای یک استودیوی اختصاصی در ورزشگاه آزادی نیز هست.

سال گذشته ظاهرا شرکت فناپ برنده مزایده سازمان لیگ فوتبال در خرید انحصار پخش بازی‌های فوتبال بوده که از کم‌وکیف میزان توفیق آنها در این امر اطلاعی در دست نیست و باید منتظر ماند و دید آیا برنده مزایده امسال یعنی شرکت تیراژه فیلم چه تدابیری در این خصوص خواهد داشت. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۹/۰۹

IPTV

مجوز IPTV

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">