ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه سحر اردو تا ۲۴ ساعت آینده بدهی قبلی‌اش را پرداخت نکند به عاقبتِ شبکه الکوثر تلویزیون دچار خواهد شد. شواهد نشان می‌دهد مشکل فراتر از درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت‌های کار رسانه‌ای بین‌المللی است و پایِ لجبازی و سیاسی‌کاری و گروکشی در میان است!
به گزارش تسنیم، چندی پیش شبکه تلویزیونی الکوثر شبکه عربی‌زبان برون‌مرزی صداوسیما در آستانه روز قدس، بخاطر بدهی‌های پرداخت نشده، از روی ماهواره یوتل‌ست قطع شد. شبکه‌ای عمومی و 24 ساعته که در همه حوزه‌های سرگرمی، معارفی، سیاسی، سبک زندگی و... برنامه دارد و  با شعار خانواده سالم فعالیت می‌کند. معاون برون‌مرزی صداوسیما در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  اعلام کرد که دلیل این اتفاق تنها درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت‌های کار رسانه‌ای بین‌المللی نیست بلکه گاهی اوقات لجبازی و چه‌بسا تعمد و شاید سیاسی‌کاری و گروکشی است.

بعد از چالش قطعی شبکه الکوثر، نوبت به شبکه‌ای دیگر در برون‌مرزی صداوسیما رسیده و این بار شرکت ماهواره‌ای پاکست تهدید کرده اگر شبکه سحر اردو تا 24 ساعت بدهی قبلی خود را پرداخت نکند این شبکه خارجی تلویزیون را از روی این ماهواره قطع خواهد کرد. ماهواره پاکست اصلی‌ترین ماهواره پخش شبکه سحر اردو است که صدها میلیون مخاطب این شبکه را در منطقه شبه قاره پوشش می‌دهد. اگر شبکه سحر اردو تا 24 ساعت آینده قطع شود دومین شبکه معاونت برون‌مرزی صداوسیما خواهد بود که بدلیل تخصیص نیافتن بودجه ارزی از سوی دولت در فاصله یک هفته پخش آن قطع می‌شود. 

دولتی‌ها و مسئولین اجرایی تصمیم‌گیرنده مدعی‌اند بودجه‌ مربوطه صداوسیما را تخصیص داده‌اند اما مسئولان صداوسیما با رد این ادعا اسناد و مدارکی ارائه می‌دهند که حکایت از عدم تخصیص بودجه ارزی آنها بویژه در دو سال گذشته دارد. بدلیل عدم تخصیص بودجه ارزی از سوی دولت به رسانه‌ملی که همواره در سالیان گذشته صورت گرفته بدهی‌های خارجی صداوسیما در دفاتر خارجی و شبکه‌های برون‌مرزی به حدود 90 میلیون دلار رسیده است.

براساس قانون برنامه ششم توسعه دولت باید هفت دهم درصد کل بودجه کشور را برای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی به صداوسیما تخصیص دهد که رقم آن حداقل چیزی حدود چهار هزارمیلیارد تومان می‌شود اما به عنوان مثال در سال 1398 دولت حداکثر هزار و هشتصد میلیارد تومان به صداوسیما اختصاص داده است. 

به نظر می‌رسد ماجرای گروکشی و نوعی لجبازی دستگاه‌های اجرایی و یا دولتی‌های تصمیم‌گیر دور از دسترس نباشد؛ زیرا چندین فرضیه وجود دارد که محتمل‌ترین آن به ماجرای فرکانس 700- 800 برمی‌گردد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد برای توسعه پنهای باند و ارائه بهتر خدمات اینترنتی، به فرکانس‌های بیشتر و خصوصاً به فرکانس 700 و 800 مگاهرتز نیاز دارد که در اختیار صداوسیماست.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند وزارت ارتباطات با  توسعه شبکه فیبرنوری می‌تواند منابع فرکانسی کشور را ذخیره  و یا صرفه‌جویی کند و فقط برای مواقعی که نیاز است حتماً این پهنای باند به صورت بی‌سیم در اختیار کاربران قرار بگیرد. بنابراین نسبت کاربران اینترنت ثابت و اینترنت موبایل لازم است که در کشور اصلاح شود تا این محدودیت از این طریق حل شود. این تحلیل‌ها و شواهد نشان می‌دهد مشکل توسعه پهنای باند و اینترنت کشور، فرکانس 700  و 800 نیست. این احتمال وجود دارد که این محدودیت‌ها، فشارها و مانع‌تراشی‌ها را بوجود می‌آورند تا دولت بتواند از صداوسیما امتیاز بگیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">