ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موارد استفاده از فناوری 5G در کشاورزی

| سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۰۳:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

امروزه می‌دانیم که 5G نسل جدید فناوری بی‌سیم است که سرعت داده‌های سریع‌تر، تأخیر کمتر و اتصال بهتر را نوید می‌دهد. این استاندارد جدید شبکه ارتباطات سیار، این پتانسیل را دارد که بسیاری از صنایع از جمله کشاورزی و مزرعه‌داری را متحول کند. از فعال کردن نظارت بر زمان واقعی محصولات و شرایط خاک گرفته تا خودکار کردن ماشین آلات کشاورزی، 5G این پتانسیل را دارد که با هوشمندسازی فرایندها، کشاورزی را به طور قابل توجهی کارآمدتر، دقیق تر و پایدارتر کند. 
به گزارش آی‌تی آنالیز، 5G نسل بعدی فناوری بی سیم است که سرعت شبکه و اتصال سریع تری را ارائه می‌دهد. شبکه‌های 5G سرعتی ده برابر سریع‌تر از سریع‌ترین شبکه‌های4G  موجود امروزی ارائه می‌کنند. با 5G، بسته به شبکه می‌توانید سرعت داده تلفن همراه را از 1 تا چندین گیگابیت در ثانیه انتظار داشته باشید. این بدان معناست که5G  بسیاری از برنامه‌های کاربردی جدید را فعال می‌کند که به سرعت بالا و تاخیر کم نیاز دارند مانند واقعیت مجازی، خودروهای خودران، پزشکی از راه دور و موارد دیگر.

 

•    اهمیت فناوری در کشاورزی و مزرعه‌داری
فناوری نقش فزاینده‌ای در کشاورزی برای بهبود روش‌های کشاورزی، مقابله با چالش‌ها و افزایش بهره‌وری دارد. فناوری‌های دقیقی مانند  GPS، حسگرهای اینترنت اشیا و هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا شرایط خاک و محصول را نظارت کنند، ورودی‌ها را بهینه کنند و وظایف را هوشمندسازی و خودکار کنند. این منجر به مزایایی مانند بازده بالاتر، ورودی کمتر و کاهش ضایعات می‌شود.
همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها از مزارع و اطلاعات آب و هوا، تصمیمات بهتری بگیرند.
امروزه فن‌آوری‌هایی مانند ویرایش ژنومی ‌در حال بهبود واریته‌های محصولات هستند تا در برابر آفات، بیماری‌ها و تغییرات آب و هوایی مقاوم‌تر شوند. اتوماسیون و روباتیک با جایگزینی کارهای پر زحمت و تکراری، فرآیندهای کشاورزی را کارآمدتر می‌کند. به طور کلی، فناوری‌های کشاورزی با بهبود کارایی استفاده از منابع، کاهش اثرات زیست‌محیطی و کمک به کشاورزان برای سازگاری با آب و هوای متغیر، کشاورزی را هوشمندتر و پایدارتر می‌کنند.

 

•    پیشرفت در فناوری‌های کشاورزی
از سوی دیگر فناوری‌های کشاورزی به سرعت در حال پیشرفت برای افزایش بازده محصول، بهبود پایداری و پرداختن به مسائلی مانند تغییرات آب و هوا هستند. فناوری کشاورزی دقیق با استفاده از  GPS، حسگرها و هواپیماهای بدون سرنشین به کشاورزان این امکان را می‌دهد که ورودی‌هایی مانند آب، کود و آفت‌کش‌ها را به‌طور دقیق بر اساس موقعیت‌های منطقه زمان واقعی مشاهده کنند. 
اتوماسیون و رباتیک برای مسئولیت‌هایی مانند علف‌های هرز، ردیابی محصول و برداشت اضافه می‌شوند. پوشش گیاهی تغییر یافته ژنتیکی با تمایلاتی مانند مقاومت به آفات و تحمل به خشکی در حال توسعه است. کشاورزی عمودی داخلی و هیدروپونیک امکان تولید محصولات زراعی را در تمام طول سال با زمین و آب بسیار کمتر فراهم می‌کند.
در مواردی دیگر از بلاک‌چین برای ارائه قابلیت ردیابی، شفافیت و عملکرد در زنجیره تامین استفاده می‌شود. نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی در حال رشد مواد و انواع محصولات جدید هستند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کشاورزان کمک می‌کند تا تصمیمات مبتنی بر داده را بگیرند. به طور کلی، این پیشرفت‌های فن‌آوری پتانسیل تغییر کشاورزی را از طریق مولدتر، کارآمدتر، انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر کردن کشاورزی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مواد غذایی دارند.

•    نقش5G در انقلابی کردن کشاورزی
اما پایه و اساس امکان ارایه و استفاده از فناوری‌های مذکور در صنایع کشاورزی، زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت، پایدار و بلادرنگ و بی‌تاخیر است.
در همین راستا فناوری 5G  نوید تغییر کشاورزی را به روش‌های قابل توجهی می‌دهد. شاید بیشترین تأثیر را برنامه‌های اینترنت اشیا با استفاده از حسگرها، روبات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین داشته باشد. با اتصال پرسرعت، ناوگان دستگاه‌ها می‌توانند داده‌های بی‌درنگ را در فیلدها جمع‌آوری کنند. ماشین‌های خودمختار با استفاده از 5G  می‌توانند رطوبت خاک را به دقت بررسی کنند و محصولات را از نزدیک تجزیه و تحلیل کنند. پهپادها مناطق وسیعی را به سرعت بررسی می‌کنند تا آفات یا مشکلات را پیدا کنند.
این جریان داده ثابت به کشاورزان بینشی برای بهینه‌سازی عملیات خود می‌دهد و با استفاده از تجزیه و تحلیل، این داده‌ها می‌توانند دقیقا تشخیص دهند که کدام مناطق به آب یا کود بیشتری نیاز دارند. 
همچنین کشاورزان می‌توانند از راه دور تجهیزاتی مانند تراکتورها را از هر مکانی از طریق 5G  کنترل کنند. این باعث صرفه‌جویی در زمان صرف شده برای رانندگی دستی بین کارها می‌شود. ماشین‌ها برنامه‌ها را به‌طور مستقل اجرا می‌کنند، اما کشاورزان بر همه چیز از تبلت نظارت می‌کنند.
فناوری 5G همچنین اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و مجازی را فعال می‌کند. با استفاده از AR، کتابچه راهنمای تعمیر بر روی ماشین آلات در این زمینه ظاهر می‌شود. آموزش VR کارگران را بدون نیاز به سایت‌های مزرعه واقعی آماده می‌کند.
با نگاهی به آینده، هوش مصنوعی و محاسبات لبه‌ای میزان استفاده و وابستگی مزارع به فناوری5G  را بیشتر تقویت می‌کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی داده‌ها را در طول زمان مطالعه می‌کنند تا بهبودهایی را توصیه کنند. سرورهای لبه در سایت‌ها پردازش داده‌ها را به صورت محلی برای برنامه‌های کاربردی با کمترین تأخیر انجام می‌دهند. در مجموع، 5G چیزی را ایجاد می‌کند که برخی آن را «مزرعه یا کشاورزی هوشمند» با بهره‌وری بهینه‌شده شبانه‌روزی می‌نامند.

 

•    موارد استفاده خاص از 5G در کشاورزی
همانطور که ذکر شد گسترش شبکه‌های 5G نوید تأثیرات دگرگون کننده در بسیاری از صنایع را می‌دهد. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند مزایای عمده‌ای را ببیند، کشاورزی و صنایع مرتبط با آن است. فناوری 5G با قابلیت‌های پهنای باند چشمگیر و تأخیر کم، چالش‌های کلیدی کشاورزان را برطرف می‌کند. این امکان انتقال بی‌درنگ داده، کنترل از راه دور و اتوماسیون را در مقیاسی که با فناوری‌های بی‌سیم قبلی امکان‌پذیر نیست، فراهم می‌کند. در این بخش، برخی از کاربردهای امیدوارکننده خاص 5G را که با هدف افزایش بهره‌وری، کارایی و پایداری در کشاورزی انجام می‌شود، بررسی خواهیم کرد.
از تراکتورهای خودران گرفته تا نظارت دقیق هواپیماهای بدون سرنشین، 5G راه را به روی تکنیک‌های کشاورزی دقیقی که توسط اینترنت اشیا ارائه می‌شوند باز و هموار می‌کند. همچنین خدمات جدید مبتنی بر داده را تسهیل می‌کند که به کشاورزان بینش‌هایی برای بهینه‌سازی عملیات خود می‌دهد. 
در ادامه بیایید نگاهی دقیق‌تر به چندین روش پیشرفته استفاده از اتصال 5G برای تقویت کشاورزی در سراسر جهان بیندازیم.

 

-    نظارت و مدیریت دام
نظارت بر سلامت دام‌ها برای بهره‌وری و سود دهی مزرعه مهم است. فناوری، نظارت دقیق دام‌ها را از طریق حسگرها، دوربین‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند امکان‌پذیر می‌کند. حسگرها می‌توانند علائم حیاتی، حرکت، مصرف خوراک و وزن حیوانات را ردیابی کنند. تصاویر زنده از دوربین‌ها به کشاورزان اجازه می‌دهد تا حیوانات را در زمان واقعی مشاهده کنند.
همه این داده‌ها بینش‌هایی را در مورد رفتار حیوانات و نشانه‌های بیماری می‌دهد. ثبت دقیق به بهینه‌سازی تغذیه، پرورش و درمان کمک می‌کند. سیستم‌های خودکار در صورت شناسایی ناهنجاری‌ها هشدار می‌دهند. به طور کلی، فناوری‌های نظارت بر دام به کشاورزان کمک می‌کند تا مداخلات به موقع، کاهش تلفات و بهبود سلامت گله را انجام دهند.

 


-    گلخانه‌های هوشمند
گلخانه‌های هوشمند از فناوری‌های نوآورانه برای بهینه‌سازی رشد و بهره‌وری گیاهان استفاده می‌کنند. حسگرها عواملی مانند دما، رطوبت، رطوبت خاک و نور را برای تعیین اینکه آیا شرایط برای گیاهان ایده آل است یا خیر، کنترل می‌کنند. این داده‌ها به سیستم‌های کنترل آب و هوا برای تنظیم خودکار عملکردهایی مانند گرمایش، سرمایش، تهویه، آبیاری و روشنایی داده می‌شود.
از پهپادها و روبات‌ها می‌توان برای سمپاشی دقیق آفت کش‌ها، کاهش نیروی کار انسانی و کارآمدتر کردن عملیات استفاده کرد. پرورش دهندگان می‌توانند با استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها گلخانه را از راه دور نظارت و کنترل کنند. گلخانه‌های هوشمند کنترل بیشتری را بر محیط داخلی امکان‌پذیر می‌سازند و محصولاتی با کیفیت بالاتر با ضایعات کمتر در طول سال تولید می‌کنند.


-    تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های زراعی
تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های زراعی برای عملکرد بالا مهم است. کشاورزان باید به طور منظم برگ‌ها و ریشه‌های محصول را از نظر لکه‌ها، کپک‌ها یا تغییر رنگ بررسی کنند. تشخیص زودهنگام امکان اقدام به موقع را فراهم می‌کند. کشاورزان می‌توانند قارچ کش‌ها و آفت کش‌های آلی را اسپری کنند. بهبود زهکشی مزرعه و حذف بقایای محصول به کاهش بیماری‌ها کمک می‌کند. تناوب زراعی با گیاهان غیر میزبان عوامل بیماری زا را محدود می‌کند. کاشت انواع محصولات مقاوم به بیماری نیز به کاهش تلفات ناشی از بیماری‌ها کمک می‌کند.


-    پرورش حشرات
پرورش حشرات روشی برای پرورش و پرورش حشرات در مقیاس برای استفاده تجاری است. لارو حشرات و بالغین پروتئین بالایی دارند و برای خوراک دام، غذای انسان و لوازم آرایشی ارزشمند هستند. پرورش حشرات نسبت به دام‌های سنتی مزایایی مانند نیاز به زمین، آب و خوراک کمتر دارد. کشاورزان می‌توانند حشراتی مانند لارو مگس سیاه سرباز، کرم آرد، جیرجیرک و کرم ابریشم را پرورش دهند.
فرآیند پرورش شامل آماده سازی محیط‌های پرورش حشرات، جمع آوری تخم، جوجه کشی، تغذیه و حفظ دما و رطوبت ایده آل تا زمان برداشت است. کشاورزان باید شیوه‌های بهداشتی خوب را اتخاذ کنند و شکارچیان را کنترل کنند تا محصول را به حداکثر برسانند.


•    خدمات همراه اول به صنایع کشاورزی
خوشبختانه کاربری‌های مبتنی بر «توسعه و راه‌اندازی فراگیر 5G» و همچنین «5G-A» که به عنوان 5G پیشرفته شناخته می‌شود و در شبکه همراه اول نیز راه‌اندازی شده است، در صنایع مختلف از جمله کشاورزی رو به گسترش است.
در همین راستا همراه اول بزرگترین اپراتور ایران و منطقه، در حال حاضر به واسطه در اختیار داشتن گسترده‌ترین شبکه نسل ۵ در کشور که به سرعت در حال گسترش است، به‌عنوان یک بازیگر فناوری‌محور در کشاورزی ورود کرده و با ارائه‌ زیرساخت و بستر ارتباطیِ شبکه‌های موبایلی و همچنین گردهم آوردن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ کشاورزی، در نقش توانمدساز اکوسیستم فعالیت کند.
در حال حاضر برخی از خدمات و راهکارهای همراه اول در حوزه کشاورزی هوشمند عبارتند از:

•    هوشمندسازی:
-    راهکار هوشمندسازی آبیاری مزارع و باغات
-    راهکار پایش وضعیت مزارع و باغات
-    سیستم مدیریت منابع مزرعه/باغات/کشت و صنعت‌ها
-    سیستم مدیریت هوشمند دامپروری‌ها و مرغداری‌ها
-    سیستم مدیریت هوشمند گلخانه‌ها
-    سیستم مدیریت هوشمند پرورش آبزیان
-    سیستم پایش وضعیت جنگل‌ها و مراتع

•    توسعه زیرساخت:
-    زیرساخت گسترده‌ی شبکه‌ی تلفن همراه با قابلیت اتصال از طریق دستگاه‌ها و درگاه‎های مختلف
-    زیرساخت و فضای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات به صورت امن و پایدار
-    پلتفرم اینترنت اشیا با ماژول‌های متناسب‌سازی شده
-    پلتفرم تبادلات مالی به منظور صدور و پرداخت قبوض
-    تجربه، دانش و زیرساخت فنی اپراتوری
-    خدمات پشتیبانی 24*7 مشترکین

  • ۰۳/۰۳/۲۲

نسل 5

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">