ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات روسیه در مورد پیشنهاد ممنوعیت پروتکل‌های رمزنگاری توضیحاتی ارائه داد. 

وزیر ارتباطات روسیه در مورد لایحه قانونی مربوط به ممنوعیت برخی روش‌های رمزنگاری اعلام کرد لایحه در پلتفرم مباحثه عمومی منتشرشده و پس از دریافت نظرات عموم راه‌حل بهینه را انتخاب خواهند کرد. 

ماکسوت شادایف اعلام کرد: معتقدم مباحثه عمومی به ما امکان می‌دهد طیف کاملی از نظرات را جمع‌آوری کرده و راه‌حل بهینه را پیدا کنیم. بر اساس نتایج مباحثه عمومی در مورد این لایحه، ما یک کارگروه تشکیل داده و در مورد چشم اندازهای لایحه بحث خواهیم کرد. تمام مزایای پروتکل‌های جدید رمزنگاری درخواست‌های DNS برای کاربران واضح است، ولی باید دانست که انتشار گسترده آن‌ها این امکان را می‌دهد تمام سیستم‌های فیلترینگ و مسدودسازی سایت‌های غیرمجاز و سایت‌هایی که دارای محتوای غیرقانونی از جمله محتوای افراطی، محتوای ناقض حق مؤلف و محتوای آزار جنسی کودکان هستند را دور زد.

بنابر اظهارات ماکسوت شادایف، موزیلا در سال گذشته پروتکل DNS-over-HTTPS (DoH) را به‌صورت پیش‌فرض در فایرفاکس فعال کرد، مرورگر کروم نیز از این پروتکل استفاده می‌کند. 

این اقدام فرصت‌هایی برای شمار زیادی از کاربران مرورگرهای مذکور فراهم می‌کند تا از سایت‌های فیلتر شده بازدید کنند و یا قابلیت کنترل والدین را نیزدور بزنند که به نظر می رسد بسیاری از والدین بابت این خیلی خوشحال نباشند.

بنا به درخواست دولت بریتانیا موزیلا موافقت کرده قابلیت DoH پیش‌فرض را در مرورگر خود برای کاربران این کشور فعال نکند. این اقدام بیشتر تحت‌فشار افکار عمومی و انجمن ارائه‌دهندگان اینترنت بریتانیا انجام‌شده است. 

به اعتقاد شادایف، پروتکل‌های رمزنگاری جدید دورنمای درخواست‌های DNS را که در طول حیات اینترنت از ابتدا تا کنون شکل گرفته تغییر می‌دهند. نقطه توازن میان منافع عمومی و حفاظت از حقوق یک شخص نیز تغییر کرده و وزارت مجبور است در شرایط جدید به دنبال سازش باشد.

پیشتر وزارت ارتباطات روسیه پیشنهاد کرده بود روش‌های رمزنگاری TLS 1.3 ،ESNI ،DoH و DoT در روسیه ممنوع شوند و سایت‌هایی که از چنین الگورتیم‌هایی برای رمزنگاری استفاده می‌کنند نیز مسدود شوند. 

منبع: سایبربان

  • ۹۹/۰۷/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">