ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در نشست اخیر کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، نقشه راه این کمیسیون تصویب و همسو کردن مراکز تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در حوزه فاوا به‌منظور توسعه این صنعت، به عنوان نخستین هدف کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران اعلام شد.
تعیین و تصویب نقشه راه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم، از مهم‌ترین محورهایی بود که در نشست اخیر کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به آن پرداخته شد و اعضای کمیسیون نقشه راه خود را در دوره نهم در 6 سرفصل تعیین کردند.

بر این اساس،همسو کردن مراکز تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در حوزه فاوا به‌منظور توسعه این صنعت، به عنوان نخستین هدف کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران اعلام شد که بر اساس آن، این کمیسیون به‌عنوان محلی برای حضور مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی خواهد بود و با توجه به نقش اتاق در مشورت دهی به سه قوه کشور، این کمیسیون نیز نقش پارلمان فاوای کشور را نیز ایفا خواهد کرد.

پایش محیط کسب‌وکار و بررسی قوانین و مقررات صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، همکاری با اتاق‌های سراسر کشور جهت شناسایی فرصت‌های تولیدی و صادراتی فاوا،  توسعه کسب‌وکارهای نوپای در حوزه فاوا، ایجاد فضای مناسب برای اکوسیستم استارتاپی توسعه بازار اقتصاد هنر (صنایع خلاق) و توسعه بازار اقتصاد رسانه از دیگر سرفصل‌های کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران اعلام شد که به تایید اعضا رسید.

همچنین، مشخصات 7 کارگروه‌ تخصصی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم تعیین شد. کارگروه‌هایی که قرار است در این دوره به فعالیت بپردازند عبارت‌اند از اقتصاد هنر، اقتصاد رسانه، سخت‌افزار، پیشران‌های فناوری، صادرات، نرم‌افزار و محتوای دیجیتال و کسب‌وکارهای نوین حوزه فاوا که هر کارگروه باید حداقل 10 نفر عضو داشته باشند.

در ادامه این نشست، محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گزارشی از مهم‌ترین اخبار و وقایع حوزه فاوا در یک ماه اخیر ارائه داد.

طلایی همچنین ضمن ارایه گزارش حضور ده شرکت دانش‌بنیان در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۹، دستاوردهای هیئت ایرانی در این رویداد را تبیین کرد. در ادامه موضوعات ارائه شده توسط اعضای کمیسیون موردبحث و بررسی قرار گرفت.
 همچنین در این نشست عباس‌زاده مشاور کمیسیون گزارشی با عنوان «تحلیل و بررسی استارت آپ های حوزه فاوا» ارائه کرد

علاوه بر این، گزارش اکتبر ۲۰۱۹ صندوق بین‌المللی پول که  پیش‌ازاین توسط  معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشرشده بود، ارائه شد.  بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و با کاهش فراوان 0.6 واحد درصدی نسبت به سال قبل به ۳ درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی ایران نیز با استمرار روند نزولی، در سال ۲۰۱۹ به منفی 9.5 درصد می‌رسد.

بر اساس این گزارش، اعضای کمیسیون بر این باور هستند که در این شرایط تصمیم گیران می‌توانند از پتانسیل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان موتور محرک اقتصادی استفاده کنند. چراکه فاوا با افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، ایجاد شفافیت و گردش آزاد اطلاعات، افزایش درآمدها و افزایش اشتغال می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی در کشور کمک کند. علاوه بر این، به اعتقاد آن‌ها بهره‌گیری از ابزار فناورانه برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی در بازارهای داخلی و خارجی رونق اقتصادی در بخش تولید را به همراه آورده و گردش مالی را تسهیل خواهد کرد. ازاین‌رو به گفته فعالان این حوزه، رسالت وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین نقش فاوا در توسعه اقتصاد بدنه دولت  سنگین‌تر خواهد بود. همچنین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی نیز باید نقش مهمی جهت استفاده از ابزارهای نوین کسب‌وکار توسط صاحبان صنایع، تجار، بازرگان و فعالان اقتصادی کشور را ایفا کند.

فعالان اقتصادی حوزه فاوا در پایان این نشست، خواستار فعال شدن مجدد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند و تأکید داشتند این مرکز نقش مهمی در توسعه تولید محتوا در کشور دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">