ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقش زیمنس در گسترش استاکس‌نت در ایران

| شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۰، ۰۱:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با حملات سایبری از شناسایی کشورهای تولیدکننده ویروس استاکس نت و پیگیری حقوقی این تهاجم در مراجع بین المللی و آماده کردن دستگاه های اجرایی برای مقابله با تهدیدات اینترنتی و سایبری خبر داد.

به گزارش ایرنا پس از تهاجم ویروس استاکس نت به تاسیسات و مراکز صنعتی ایران و فاش شدن این مساله که برخی از دولتها در این حمله سایبری نقش دارند، ضرورت مقابله با تهدیدات اینترنتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و در این میان سیر توجهات به سازمان پدافند غیر عامل معطوف شد.

سازمان پدافند غیر عامل به عنوان نهادی که وظیفه هماهنگی برای ایجاد زیرساختهای غیر نظامی در مقابل حملات دشمنان و کاهش آسیب پذیری کشور را بر عهده دارد، تمهیدات زیادی را برای مقابله با تهدیدات سایبری در نظر گرفت.

به قول سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل، سایبر عرصه پنجم وقوع جنگ جهانی است که دولتهای بزرگ برنامه های گسترده ای را برای نفوذ و ضربه زدن به کشورهای مختلف از طریق آن تدارک دیده اند. بنابراین لازم است در ایران نیز ساختارهای پدافندی برای مقابله با حملات سایبری تهیه شود.

با توجه به فعالیت سازمان پدافند غیر عامل در زمینه مقابله با تهدیدات سایبری، پیگیر مصاحبه با سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رییس این سازمان شدیم .

رییس سازمان پدافند غیر عامل در این مصاحبه که در آستانه روز ارتش صورت گرفت، اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس استاکس نت و سایر تهدیدات سایبری را تشریح کرد و از برنامه های سازمان برای افزایش آمادگی دستگاه های اجرایی و مراکز صنعتی در مواجهه با تهدیدات سایبری خبر داد.
**شکل گیری تهدیدات جدید با محوریت فناوری های نوین

رییس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات گفت: تهدیدات جدید با محوریت فناوری های نوین شکل می گیرد.این فناوری ها از یک طرف برای کشورهای صاحب فناوری، سه مولفه قدرت، ثروت و سلطه به ارمغان می آورد اما از طرف دیگر باعث نگرانی و احساس خطر سایر کشورها می شود.

سردار جلالی با ذکر نمونه ای از ظرفیت فناوری های جدید برای کنترل سایر کشورها اظهار داشت: به عنوان مثال از طریق فناوری سنجش از راه دور (RS) ‌، دولتهای صاحب فناوری می توانند از مسافت های دور کشورهای دیگر را تحت کنترل بگیرند و فعالیتهای آنها را رصد کنند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه با ظهور فناوری اطلاعات، انقلابی در عرصه ارتباطات شکل گرفته است تصریح کرد: فناوری اطلاعات، ساختار نظام بین الملل را دگرگون کرده به طوری که مرزهای طبیعی و سیاسی کم رنگ شده است.

سردار جلالی با اشاره به تاثیر گذاری فرامرزی فناوری اطلاعات در انقلاب های اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت: در جنبش های اخیر در کشورهای اسلامی مشاهده شد که شعارها و خواسته های مردم به سرعت از طریق فناوری های نوین سایبری مرزها را در نوردید و از یک کشور به کشور دیگر منتقل شد به طوری که شعار مردم تونس در تجمعات، به فاصله چند ساعت در تجمعات مردمی در مصر و یمن مورد استفاده قرار می گرفت.

رییس سازمان پدافند غیر عامل خاطر نشان کرد: فناوری اطلاعات، قدرت دولت مرکزی بر کشورها را کاهش داده و یک فضای اشتراک جمعی ایجاد کرده است.

سردار جلالی تصریح کرد: فناوری اطلاعات در کنار خدمات و مزایایی که برای عموم مردم در عرصه های خدماتی، علمی، نظامی، امنیتی، رفاهی ، پولی و مالی فراهم کرده، برای صاحبان و تولید کنندگانش، قدرت و سلطه جویی به ارمغان آورده است.

وی اظهار داشت: کشورهای صاحب فناوری تلاش می کنند با وابسته کردن سایر کشورها به فناوری اطلاعات، حوزه قدرت خود را افزایش دهند؛ به عبارت دیگر به نسبت پیشرفت فناوری اطلاعات، قدرت نفوذ و دخالت کشورهای صاحب فناوری افزایش پیدا می کند.
** سایبر، عرصه پنجم جنگ جهانی

سردار جلالی با تاکید بر اهمیت روزافزون سایبر در رقابت بین کشورها گفت: در گذشته، جنگ سایبری تنها در نظریه و تحلیل مطرح می شد اما امروز این تهدید کاملا جنبه عینی پیدا کرده و همه دنیا متوجه این تهدید شده است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل افزود: یکی از استراتژیست های آمریکایی، سایبر را بعد از زمین، دریا، هوا و فضا پنجمین عرصه جنگ جهانی می داند که رقابت های آینده حول آن شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه جنگ سایبر، مفاهیم جدیدی مانند سلاح های سایبری، ساختارهای دفاعی سایبری و تروریسم سایبری پدید آمده است.

سردار جلالی با اشاره به توجه کشورها به جنگ سایبری اظهار داشت: واشنگتن در سال گذشته قرارگاه دفاع سایبری امریکا را به ریاست ژنرال آرکس سایند تاسیس کرده است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل افزود: البته اگرچه اسم این قرارگاه را دفاعی گذاشته اند اما در عمل، حمله و آفند نیز انجام می دهد. این قرارگاه بخش زیادی از هکرها را تحت پوشش قرار می دهد به طوری که می توان منشا بسیاری از حملات سایبری در دنیا را این قرارگاه دانست.

وی اضافه کرد: آلمان نیز اخیرا مرکز دفاع سایبری خود را فعال کرده و دستورالعمل های آن را نیز مشخص کرده است.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا نیز چندی پیش، مانور دفاع سایبری را در زیر ساختهای اقتصادی و بانکی خود انجام داده و عملیات تست نفوذ را به اجرا گذارده است.
** با استاکس نت، اولین حمله سایبری به ایران انجام شد

رییس سازمان پدافند غیر عامل حمله ویروس استاکس نت را اولین طلیعه جنگ سایبری در ایران دانست و گفت: با توجه به رشد سریع استفاده از فناوری اطلاعات در بخش های مختلف خدماتی و اقتصادی باید به ارتقا امنیت زیر ساخت های فناوری اطلاعات در کشور توجه بیشتری شود.

سردار جلالی افزود: در برنامه پنجم دولت مکلف شده است هفتاد درصد از فعالیتهای خدماتی خود را از طریق این زیر ساختها ارایه دهد که لازم است به تمهیدات امنیتی این بخش نیز اندیشیده شود.

وی با اشاره به شناسایی کشورهایی که در تهاجم سایبری استاکس نت دخالت داشته اند تصریح کرد: کارشناسان فنی ایرانی، منشا و چگونگی نفوذ و روشهای مقابله و مهار ویروس استاکس نت را مورد بررسی قرار داده اند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل افزود: متخصصان، ویروس استاکس نت را در آزمایشگاه تخصصی ویروس قرار داده و ظرفیت ها و توانمندی های آن را بررسی کرده اند.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: اگرچه حمله استاکس نت غافلگیرانه بود اما متخصصان ما به خوبی با آن مقابله کردند.

وی با بیان اینکه حمله استاکس نت برکات خوبی برای کشور ما داشت این حمله را باعث افزایش آمادگی متخصصان ایرانی دانست.

رییس سازمان پدافند غیر عامل اضافه کرد: متخصصان سایبری ایران نرم افزار ضد ویروس استاکس نت را تهیه و دستگاه های آلوده را پاکسازی کرده اند و به نیروهای متخصص نیز آموزش های لازم داده شده است.
** شکایت از کشورهای منتشر کننده ویروس استاکس نت

سردار جلالی مقابله با ویروس استاکس نت را دارای ابعاد سیاسی و حقوقی دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان با استفاده از فضای مجازی به زیرساختهای صنعتی حمله و روند تولید صنعتی را تحت تاثیر قرار داده اند. این یک اقدام خصمانه علیه کشور ما بود که اگر به موقع با آن مقابله نمی شد احتمال داشت صدمات مالی و جانی زیادی وارد کند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل تاکید کرد: ابعاد سیاسی و حقوقی این تهاجم سایبری را باید وزارت امور خارجه و سایر مراجع سیاسی و قضایی پیگیری و به مراجع ذیصلاح بین المللی شکایت کنند.

وی گفت: اگر آمادگی مقابله با این بحران در کشور وجود نداشت و حمله آنها با موفقیت همراه می شد امکان داشت در زیرساختهای پالایشگاهی و صنعتی، خطای صنعتی ایجاد و حوادث ناگواری به وجود بیاید.

سردار جلالی افزود: به عنوان مثال اختلال در یک مجتمع پتروشیمی ممکن است به آتش سوزی و آلودگی شیمیایی خطرناک برای مردم و محیط زیست مانند حادثه بوپال هند منجر شود.

رییس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه کشورهایی مهاجم باید مسوولیت حقوقی حمله سایبری را بپذیرند تصریح کرد: در صورت اختلال در حوزه نفت، گاز، برق و پتروشیمی امکان داشت خسارت های سنگین به کشور ما وارد شود.
** شکایت از زیمنس

سردار جلالی با اشاره به سواستفاده از نرم افزار اسکادای شرکت زیمنس گفت: مسوولان فنی و اجرایی باید نسبت به نرم افزار اسکادای زیمنس که بستر فعالیت ویروس استاکس نت را فراهم کرده پیگیری حقوقی انجام دهند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل با تاکید بر اینکه اعتبار و جایگاه شرکت زیمنس زیر سوال رفته است اظهار داشت: شرکت زیمنس باید پاسخگو باشد و توضیح دهد که بر چه اساس و از چه طریقی کدها و نرم افزار اصلی را در اختیار دشمنان قرار داده و زمینه تهاجم سایبری علیه ما را فراهم کرده است.
**جهاد اقتصادی در عرصه سایبر

سردار جلالی در خصوص برنامه سازمان پدافند غیر عامل برای رفع نیازهای کشور در بخش فناوری اطلاعات تصریح کرد: راه حل نهایی رفع مشکلات سایبری ایران، شکل گیری جهاد اقتصادی برای رسیدن به خودکفایی در تولید نرم افزارهای اساسی مانند سیستم های عامل و نرم افزارهای دیتا بانک است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: تحریم و محاصره برای ما برکات و مزایایی به دنبال داشته و زمینه تلاش بیشتر متخصصان داخلی را فراهم کرده است.

وی افزود: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای جهاد اقتصادی باید در گام اول فعالیت های دشمن در عرصه های مختلف رصد شود و در گام دوم آسیب ها و نقاط ضعف مشخص و سپس تلاش گردد تا در اقدامی جهاد گونه تهدیدات، نقاط ضعف و کمبودها به فرصت تبدیل شود.

سردار جلالی تاکید کرد: جهاد اقتصادی در عرصه سایبر، حرکت به سوی تولید نرم افزارهای بومی، ایمن و مطمئن برای بخش های اصلی و حیاتی کشور است.
** مقصد نهایی گزارشهای ارسالی استاکس نت، ایالت تگزاس آمریکا و رژیم صهیونیستی است

رییس سازمان پدافند غیر عامل در خصوص کشورهایی که در حمله سایبری علیه ایران دست داشته اند گفت:بررسی ها و تحقیقات ما نشان می دهد که منشای ویروس استاکس نت به امریکا و رژیم صهیونیستی بازمی گردد.

وی با تشریح روند فعالیت ویروس استاکس نت، خاطر نشان کرد: ویروس استاکس نت زمانی که در سیستم کامپیوتری مستقر می شود در مرحله اول کار شناسایی را انجام می دهد و در مرحله بعد اقدام به ارسال گزارش از سیستم آلوده به مقصد مورد نظر می کند.

سردار جلالی افزود: با پیگیری گزارشات ارسال شده مشخص شد که مقصد نهایی این گزارش ها رژیم صهیونیستی و ایالت تگزاس آمریکا است.
**برنامه های سال 1390

سردار جلالی در خصوص برنامه های سازمان پدافند غیر عامل در سال 1390، توسعه آموزش و فرهنگ سازی را از برنامه های مهم این سازمان معرفی کرد و از ایجاد 6 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و یک رشته در مقطع دکتری خبر داد.

وی با اشاره به رشد آموزش های عرضی و از راه دور اظهارداشت: پنج سطح آموزش از رده های عادی تا رده های عالی تخصصی به صورت آموزش از راه دور تهیه شده است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل ایجاد رشته های جدید در حوزه سایبر را اقدام دیگر این سازمان در سال 1390 مطرح کرد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند غیر عامل در پزشکی، رشته NPH در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل اضافه کرد: در حوزه نفت نیز با دانشگاه نفت توافق های لازم برای ایجاد رشته HSED که رشته تخصصی پدافند غیر عامل در بخش نفت می باشد انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای همه دستگاه ها و سازمان های مهم و حیاتی در سال 1390، پیش بینی تهدیدات سایبری انجام می شود.

رییس سازمان پدافند غیر عامل افزود: بعد از شناسایی آسیبها و نقاط ضعف، این دستگاه ها ایمن سازی می شوند.

سردار جلالی برنامه دیگر سازمان پدافند غیرعامل را طراحی الگوی مدیریت بحران در حوادث طبیعی و غیر طبیعی در تمام زیر ساختهای کشور اعلام کرد.

رییس سازمان پدافند غیر عامل اظهار داشت: اقدام بعدی سازمان پدافند غیر عامل در سال 1390 اجرایی کردن سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش پدافند غیر عامل است.

سردار جلالی همچنین از برگزاری نشست هم اندیشی برای بررسی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص پدافند غیر عامل دارای 13 بند است که برای بررسی نحوه اجرای آنها در سال 1390 نشست هم اندیشی با کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دستگاه های اجرایی، کارشناسان و دانشمندان برای بررسی این سیاست ها برگزار می شود.

رییس سازمان پدافند غیر عامل همچنین اعلام کرد: سومین همایش پدافند غیر عامل کشور با محوریت سایبر در سال 1390 برگزار می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">