ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نواقص طرح نسخه الکترونیکی رفع شود

| شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر کمیته دارو قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اشکالات و نواقصی که در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک وجود دارد باید برطرف شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدرضا صابری دبیر کمیته دارو و تجهیزات پزشکی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اقدام قابل توجه‌ای که در ایام اوج بحران مبارزه با ویروس کرونا صورت پذیرفت بحث حذف دفترچه بیمه و کنار گذاشتن نسخه‌های کاغذی و جایگزینی نسخه‌های الکترونیکی با یک کد مشخص بود که این کار نقش مؤثری در افزایش سلامت پزشکان، کادر درمان، بیماران و خانواده‌های آنان و مسئولان فنی و پرسنل داروخانه‌ها داشته است.

او افزود: اجرای طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌دهی الکترونیک در کنار محاسن بسیاری که داشته، با اشکالاتی هم همراه بوده که باید نواقص موجود در این حوزه برطرف شود.

دبیر کمیته دارو و تجهیزات پزشکی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سامانه نسخه‌های الکترونیک به‌صورت کشوری عمل می‌کنند، ادامه داد: تمامی طراحی‌های این سامانه در تهران بوده و استان‌ها فقط یک اجراکننده هستند، هرچند که گزارشات دریافتی از بازدید‌های مستمر و شکایات مردمی در این خصوص به‌صورت مستمر جمع‌آوری شده و در اختیار مسئولان کشوری قرار می‌گیرد تا نواقص موجود هرچه سریع‌تر برطرف شود.

صابری بیان کرد: اجرای این برنامه در اوج بحران کرونا ناخواسته مشکلاتی را به‌وجود آورد و مهمترین آن اختلال در سیستم‌ها و شبکه‌ها بوده که در برخی موارد بسیار کند عمل کرده و ناخواسته موجب ازدحام در محل داروخانه‌ها شده، آن هم در شرایطی که انواع دارو‌ها موجود بوده و کمبود دارویی به جز موارد خاص، وجود ندارد.

او تصریح کرد: اشکال موجود در حوزه آموزش نبوده، زیرا آموزش‌ها به نحو مطلوب صورت پذیرفته، اما در طراحی آن اشکالاتی دیده شده که موجب ایجاد ازدحام شده است، اصالت دارو‌ها باید بررسی و سنجیده شده و پس از ثبت اطلاعات و خروج از لیست موجودی باید در اختیار بیمار قرار بگیرد و به‌جهت کند بودن و ضعیف بودن تجهیزات شبکه‌ای موردنیاز این تأخیر‌ها و ازدحام‌ها به‌وجود آمده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر تجهیز و تقویت شود.

دبیر کمیته دارو و تجهیزات پزشکی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نرم افزار دارویاب در سطح مشهد به‌خوبی فعال شده است و مردم می‌توانند با بارگذاری نسخه و یا درج نام نوع داروی خود در این اپلیکیشن، به نزدیکترین داروخانه‌ای که داروی موردنظر را دارد مراجعه کنند.

صابری با ذکر این نکته که در راستای کسب اطلاعات لازم مردم در خصوص دارو‌های موجود در داروخانه‌ها اپلیکیشن موبایلی دارویاب در سطح شهر مشهد به‌خوبی فعال شده است، اظهار کرد: مردم می‌توانند با نصب نرم افزار دارویاب در تلفن همراه خود نام دارو و یا نسخه اسکن شده را در این نرم افزار قرار داده و داروخانه‌هایی که آن دارو را دارند با آن فرد تماس و یا به وی پیامک می‌دهند تا بتواند جهت تهیه آن دارو به نزدیکترین داروخانه‌ای که داروی موردنظر را دارد مراجعه کند.

 

حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی در دستور کار است
در همین رابطه معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی جایگزینی کامل نسخه الکترونیکی را اقدامی تدریجی دانست.
محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت و‌گو‌ با باشگاه خبرنگاران با اشاره به لزوم همکاری بیشتر صندوق های بیمه گر در اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی اظهار کرد: در شرایط کنونی نسخه نویسی دارویی به دو صورت کاغذی و الکترونیکی توسط همکاران پزشک اما نسخه پیچی به صورت الکترونیکی انجام می شود.

او ادامه داد: اگر صندوق های بیمه گر مثل بیمه سلامت با تامین اجتماعی نسخه پیچی را به صورت الکترونیکی انجام ندهندحق بیماران تضعیف می شود زیرا ۷۰ درصد پول نسخه توسط بیمه و ۳۰ درصد بوسیله بیماران پرداخت خواهد شد که اگر نسخه پیچی به صورت الکترونیکی صورت نگیرد بیماران باید تمام پول نسخه را پرداخت کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به حذف تدریجی دفترچه های کاغذی گفت: در شرایط کنونی نسخه نویسی به دو صورت کاغذی و الکترونیکی انجام می شود تا  قدم به قدم  نسخه های الکترونیکی فراگیر شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">