ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هفته قبل سی و نهمین دوره نمایشگاه فناوری دوبی (Gitex 2019) به فعالیت خود با حضور بیش از 4500 شرکت به نمایندگی از 140 کشور دنیا پایان داد.
در این دوره از نمایشگاه جیتکس پاویون ایران نیز که برای پنجمین سال متوالی و با تلاش کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، برپا شد، میزبان بازدیدکنندگان بود.
محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در خصوص جزییات حضور ایران در بزرگ‌ترین رویداد فناوری خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا، گفت: پاویون امسال برای پنجمین سال متوالی با حضور 10 شرکت دانش‌بنیان ایرانی برپا شد.
وی گفت: این پاویون با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق توسعه صادرات و تعاملات بین‌الملل، کریدور صادرات دانش‌بنیان و حمایت اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برپا شد.
طلایی گفت: در کنار برپایی پاویون رسمی ایران، امسال همچنین یک هیات تجاری متشکل از نمایندگان 13 شرکت هم در مهم‌ترین رویداد ICT منطقه حضور داشتند. علاوه بر امکان انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه توسط شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، مهم‌ترین مساله این است که نمایشگاه جیتکس در حال حاضر به عنوان پل ارتباطی ایران با کشورهای دیگر برای توسعه صادرات و انتقال فناوری به ایران تلقی می‌شود.
همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت صنعت فاوای ایران» در محل مرکز تجارت جهانی دوبی (جیتکس 2019)  به همت کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد.
در این نشست که با حضور نمایندگان کشورهای کره جنوبی، هنگ‌کنگ، سری‌لانکا، امارات متحده عربی، هندوستان، روسیه، تایوان، لبنان، آذربایجان، ترکیه، سوریه و هلند برگزار شد پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بخش فاوا در ایران از سوی فعالان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌های تخصصی حوزه فاوا از جمله اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار ایران و فدراسیون فاوا ارایه شد. همچنین نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری و کریدور صادرات، حمایت‌های خود و امکانات قابل عرضه به سرمایه‌گذاران خارجی و تضامین تسهیل‌کننده فعالیت را ارایه دادند.
در این همایش ۲۵ سخنران از بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و همچنین نمایندگان دیگر کشورها و شرکت‌های خارجی به ارایه توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت، انتقال فناوری و تجارت با شرکت‌های ایرانی حاضر در این همایش پرداختند.


در ابتدای این همایش هومن حاجی‌پور، معاون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی خود به جایگاه بالای ICT در ایران اشاره کرد. او با بیان این که تا پیش از این ایران را در حوزه نفت و گاز در دنیا می‌شناختند، گفت: این رویکرد نسبت به ایران کاملا تغییر کرده و اکنون ما شرکت‌های استار‌ت‌آپ مقتدری در حوزه ICT داریم که در منطقه پیشتاز هستند.
 محسن عامری، مدیرسرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی سخنران بعدی این سمینار بود که به شرایط ایجاد شده برای ایران پس از تحریم اشاره کرد و گفت: این شرایط مانعی برای توسعه صنعت ICT ایران نشده و شرکت‌های حاضر در این همایش می‌توانند از نزدیک با دستاوردهای ایران آشنا شوند، در واقع تحریم باعث رشد بیشتر شرکت‌های حوزه فاوای ایران شده است.
مهرداد امانی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و تبادل فناوری ایران نیز در این همایش با بیان این که بیش از 5 هزار شرکت فناوری در ایران شناسایی شده‌اند که بسیاری از آنها در حوزه ICT فعال هستند،‌ گفت: ما امکان  500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌‌های نوپا را داریم و همچنین یکی دیگر از خدماتی که از سوی این صندوق قابل ارایه است تضمین سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران است.
در ادامه این سمینار نیز نمایندگانی از کشورهای سری‌لانکا، روسیه، هلند و شرکت‌های ایرانی به ارایه گزارش‌ها و دستاوردها و توانمندی‌های خود برای سرمایه‌گذاری به طرفین پرداختند.
در پایان این سمینار نیز حمید احمدیان،‌ مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارایه آخرین آمار از پیشرفت‌های ایران در حوزه ICT در داخل ایران و به گواه آمارهای جهانی پرداخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ICT ایران را برای حضار تشریح کرد.
بر اساس این گزارش پاویون ایران در کنار 64 پاویون از دیگر کشورهای جهان در سالن شماره یک مرکز تجارت جهانی دوبی (محل استقرار نمایشگاه جیتکس) بر پا شده بود.
فناوری نسل پنجم، آینده خودران‌ها، هوش مصنوعی، شهرهای هوشمند و سبک جدید زندگی از جمله محورهای اصلی نمایشگاه جیتکس 2019 بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">