ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بر اساس آخرین آمار منتهی به 3 ماهه دوم سال 99 که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در کشور ۱۱.۲۸ درصد است و در مجموع ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار نفر در کشور از فناوری‌های اینترنت ثابت استفاده می‌کنند. این درحالی است که ضریب نفوذ اینترنت سیار به ۹۱ درصد رسیده و ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار نفر در کشور مشترک اینترنت موبایل هستند.
به گزارش آی‌تی آنالیز به موجب این آمار، به شکل خلاصه 11 درصد کاربران ایرانی از اینترنت ثابت و 91 درصد ایشان از اینترنت اپراتورهای موبایل استفاده می‌کنند.
در این میان اما تفکیک وضعیت مصرف اینترنت کشور از مسیر اپراتورهای موبایل نیز قابل توجه است. بیژن عباسی آرند، مدیر عامل ایرانسل در خصوص حجم دیتای مصرفی در شبکه این اپراتور گفته، ایرانسل در روز 17 آذرماه سال جاری توانسته رکورد جدید ۱۲ و نیم پتابایت در یک روز را به ثبت برساند و به شکل متوسط روزانه حدود ۱۰ پتابایت اینترنت در بستر شبکه ایرانسل مصرف می‌شود.
اما ثبت یک روزه رکورد مصرف در شبکه ایرانسل در حالی رخ داد که در واقع در حد مصرف عادی و روزانه مشترکان همراه اول است. بنا بر اظهارات مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه‌اول، اکنون بالاترین مصرف روزانه در هفته به ۱۲ و نیم پتابایت در اپراتور اول رسیده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، 2 برابر شده است. دیگر روزهای هفته هم زیر ۱۲ پتابایت نیست.
اما آمار سازمان رگولاتوری چرایی و چگونگی مصرف بالای اینترنت مشترکان همراه‌اول را تا حدودی تفسیر می‌کند.
بر اساس آمار 3ماهه دوم سال 99 که این سازمان منتشر کرده است، بالغ بر 37 میلیون و 820 هزار مشترک موبایل در کشور از اینترنت نسل 3 و 4 همراه‌اول استفاده می‌کنند. این آمار اما در شبکه ایرانسل بالغ بر 35 میلیون و 450 هزار مشترک است.
رایتل نیز در مجموع 3 میلیون و 252 هزار مشترک را تحت پوشش اینترنت خود قرار داده است.
اما حجم بالاتر مصرف اینترنت در شبکه همراه‌اول تنها به علت وجود مشترکان بیشتر این اپراتور نیست. چراکه کاربران ایرانی همواره و به سهولت حق انتخاب از میان اپراتورهای موجود را داشته و دارند. 
لذا نمی‌توان صرفا تعداد مشترکان بیشتر را به عنوان تنها عامل پیشتازی همراه اول تلقی کرد و در این خصوص دلایلی هچون رومینگ ملی و استفاده مشترکان ایرانسل و رایتل از شبکه همراه اول، آمارهای ترابردپذیری، گستردگی شبکه همراه‌اول و در نهایت شاخص‌های دیگری نظیر سرعت و کیفیت اینترنت، قیمت، پشتیبانی و غیره نیز دخیل هستند.
تصویر گزارش رگولاتوری را ملاحظه کنید:
 

  • ۹۹/۱۰/۲۷

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">