ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرعامل شرکت گوگل می‌گوید حریم خصوصی،امنیت سایبری و حفاظت از داده بسیار برای این شرکت مهم است و تابع قانون خواهد بود اما اتهامات زیادی به عملکرد این شرکت در نقض این ادعا وارد شده است.

گوگل شرکتی است که خدمت اصلی آن موتور جستجو بود و در حال حاضر 90درصد جستجوهای آنلاین آمریکا از طریق آن انجام میشود، علاوه بر آن 6 محصول بسیار مهم دیگر نیز دارد.

در ادامه سلسله گزارش‌ها از جلسه‌ای که میان نمایندگان کنگره و مدیران‌عامل 4شرکت گوگل،اپل، فیسبوک و آمازون، در چهارمین و آخرین گزارش به اتهامات وارد شده به شرکت گوگل در رابطه با حذف رقبا و سواستفاده از داده‌های شخصی کاربران و پاسخ مدیرعامل این شرکت خواهیم پرداخت.

سوندر پیچای مدیرعامل شرکت گوگل در این جلسه گفت: ما می‌خواهیم بهترین نمایش را به کاربر بدهیم، ما به شرکت های کوچک در تبلیغات و دیده شدن کمک می‌کنیم. رقابت در طول یک دهه گذشته، 40درصد از هزینه تبلیغات کاسته است. پلتفرم های کدبازی مانند اندروید کمک بسیاری به توسعه دهندگان کرده است بدون اینکه هزینه ای به ما بپردازند. تعهد بسیار به حریم خصوصی داریم. ما آمریکا را در زمینه تکنولوژی های نوین رهبر جهان کرده ایم.

 

سوال: 85 درصد سرچ‌ها در آمریکا از گوگل می‌گذرد، همه بیزینس‌ها برای وصل شدن به کاربران باید از گوگل بگذرند، آنها می‌گویند، گوگل محتوای آنها را می‌دزدد، و به عنوان مزیت رقابتی خودش افتخار می‌کند؟ همچنین زمانی که 85‌درصد ترافیک را دارد، هرگونه سرویس دیگری که بخواهد سرویس وب یا سرچ بدهد را هم دنبال کرده و آن را کنترل می‌کند. چرا گوگل محتوا را از بیزینس‌ها می‌دزدد. به عنوان نمونه Yelp در سال 2010 ادعا کرد نظرات مردم راجع به فروشگاه ها و روستوران ها را گوگل می‌دزدد.  ظاهرا شما اینگونه واکنش نشان دادید که اگر yelp روش گوگل را قبول ندارد، کلا او را در سرچ ها نشان نمی‌دهیم و یعنی او را از وب حذف می‌کنیم. آیا این رفتار ضد رقابتی نیست؟

پاسخ: از زمانی که من عهده دار مسئولیت شدم، تلاش کردم این اتفاق نیفتد.

 

سوال: اکثر مردم و شما ادعا می‌کنید که براساس سرچ کویری مرتبط ترین جستجو را به کاربر نشان خواهید داد، درحالیکه شما سودآورترین جستجو برای گوگل را نشان می‌دهید. خصوصا تبلیغات گوگل یا سایت های خود گوگل. آیا این جا یک تعارض منافع بنیادین و آشکار احساس نمی‌کنید؟ دقیقا چه مقدار از درآمد شما از تبلیغات گوگل ادز است؟

پاسخ: ما سعی می‌کنیم مرتبط ترین را نشان دهیم. گوگل ادز بخش کمی از جستجو را نشان می‌دهد.بیش از 100 بیلیون دلار.

 

سوال: خب این مبلغ بسیار زیادی است. آیا این درست است که شما با تحت نظر گرفتن ترافیک، هرجا که ترافیک از حدی بیشتر شود و برای بیزینس شما خطرناک باشد، آن را محدود می‌کنید و ترافیک را بجای دیگری منحرف میکنید؟  خصوصا در سرچ‌های عمودی (vertical search) نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که 63 درصد از جستجوها در گوگل نهایتا به یکی از سایت های خود گوگل ختم میشود.

پاسخ: نه اینگونه نیست، نتیجه طبیعی سرچ را نشان می‌دهیم و امکان چنین کاری نداریم. بجز خرید آنلاین که خودبخود به سمت آمازون بایاس دارد، در مابقی کتگوری‌ها بشدت رقابت وجود دارد. ما صرفا تلاش میکنیم ترند را بفهمیم و محصولات خودمان را بهبود دهیم.

نتیجه رئیس جلسه: شواهد نشان میدهد که شما رفتار ضد رقابتی دارید و چون هرکس که در اینترنت می‌خواهد فعالیت کند از سد شما باید بگذرد به نوعی به شما باید باج یا هزینه آن را بدهد خصوصا اگر از حدی بزرگتر شود.

 

سوال: در اکتبر سال 2018 گوگل از فرایند مناقصه‌ای برای یک پروژه از پنتاگون به ارزشی 10 بیلیون دلار کنار کشید، و دلیلی که عنوان کرد بالا بودن بسیار ارزش شرکت گوگل بود و ماندن در رقابت را منصفانه ندانست. در حالیکه می‌دانیم پنتاگون برای آزادی و امنیت می‌جنگد، امنیتی که در سایه آن شما شرکت خود را توسعه داده اید. اما چندماه بعد دقیقا مشخص شد ارتش چین کمونیست از داده‌ها و کارهای گوگل استفاده کرده برای جاسوسی از مردمش. (ارتشی که به زندانی شدن مسلمانان در کمپ ها گماشته شده است). آیا اینکه اطلاعات گوگل سبب شده است تا دولت چین بتواند سیاست های جاسوسی خود را پیش ببرد، به علت سلطه و سهم بازار بسیاری زیاد آن نیست؟

پاسخ: خوشحالم بگویم که اخیرا قراردادی با وزارت دفاع منعقد کردیم که بتوانیم در حوزه امنیت سایبر به آنها کمک کنیم و تقویت شوند. ما حضور بسیار کمی در چین داریم، هیچ سرویس قابل توجهی مانند سرچ، مپ، میل و .. ارائه نمیدهیم.

 

سوال: شما همکاری در پروژه ای با وزارت دفاع را خاتمه دادید به دلیل مسائل و نگرانی‌های اخلاقی که برخی کارمندان شما نامه نوشتند که گوگل نباید به توسعه جنگ کمک کند. آیا شما به این خواسته وزن دادید؟  یعنی مخالف خواست قانون آمریکا و مردم آمریکا؟ بنابراین در آینده میخواهید ضد خواست پلیس و سیاست ضدپلیسی که الان گفته میشود را دنبال کنید؟ راجع به گذشته نگویید، بلکه آینده.

پاسخ: تصمیم ما بر اساس معیارهای مختلفی بود. برای ما به شدت حریم خصوصی و امنیت سایبری و حفاظت از داده مهم است. ما به شدت در گذشته با قانون همراه بودیم و کمک کرده ایم. ما تابع قانون خواهیم بود.

 

سوال: شما اخیرا با یک موسسه دانشگاهی چینی برای توسعه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اید. این موسسه به ساخت جنگنده J20 ارتش چین کمک کرده است.  همانطور که میدانید مرز بین کارهای علمی و دانشگاهی و نظامی در چین کمرنگ است و آنها از همان هوش مصنوعی برای توسعه این جنگنده استفاده کرده اند، چطور این جا دغدغه اخلاقی نداشتید؟

پاسخ: ما با وزارت دفاع صحبت کردیم و کاملا همکاری مان با چین را شفاف کردیم. تعداد محدودی پروژه کدباز را اجرا کرده ایم.

جمع بندی: بر اساس گفته های خود در برخی مصاحبه ها شما سرمایه گذاری بیشتری کرده اید و بنابراین به ارتش چین کمک کرده اید.

 

سوال: گوگل از سال 2018 به دلیل تطابق با قانون GDPR تجزیه و تحلیل داده ها برای تبلیغات و جمع آوری داده ها را محدود کرده است. این درست است؟ طبق این قانون شما داده های کمی را در اختیار دیگر پلتفرم ها و بیزینس ها میتوانید بگذارید. بنابراین این قانون منجر شده است که سلطه گوگل کاملا حفظ شود و دیگر هیچ شرکت کوچکی نتواند از داده های آن استفاده کند. بر اساس داده های ما سهم بازار گوگل ادز از زمان اجرای این قانون بیشتر شده است. این درست است؟

پاسخ: ما مدتی است که خود را با قانون مذکور تطبیق داده ایم. ما باید به این قانون تن دهیم و ایجاد تعادل میان کاربر، منتشر کننده محتوا و شرکت ها و .. سخت است. در هر صورت میزان تبلیغات در 10 سال گذشته کاهشی بوده است.

 

سوال: یکی از نکات مهم در سال های اخیر، درخواست دسترسی به تاریخ لوکیشن افراد توسط دادگاه‌ها است، در سال های گذشته میزان استفاده درخواست ها مبتنی بر لوکیشین ابتدا 1500 درصد و پس از آن 500 (2017-2019) درصد افزایش یافته. آیا قبول ندارید که لوکیشین هم یکی از اطلاعات مهم حریم خصوصی افراد است؟ این قطعا به اعتماد مردم صدمه خواهد زد، وقتی چنین چیزی را بدانند.

پاسخ: ما به این باور رسیده ایم و درحال تلاش برای استفاده کمتر هستیم.

 

سوال: در سال 2017 گوگل شرکت دابل کلیک را که رهبر شرکتهای عرضه کننده ابزارهای تبلیغاتی بود را خرید. درست است؟ با این خرید شما براساس رفتارهای مصرف کننده و جستجوهای او، ایمیل های او، وب سایت هایی که می بیند پیشهادات تبلیغاتی میدهید و این برخلاف اصل ناشناسی در اینترنت است.

پاسخ: بله درست است. ما عمیقا به حریم خصوصی احترام میگذاریم. ما ابزارهای زیادی در اختیار کاربر گذاشته ایم تا داده های خود را کنترل و شخصی سازی کند.

 

سوال: آیا در بین سال های 2007 و 2016 قدرت بازاری گوگل بسیار زیاد نشده است؟ در سال 2019 ، 80 درصد تبلیغات صفحات وب از جهت درآمد، برای گوگل بوده است. درست است؟ و ازا آنجایی که این تبلیغات مبتنی بر رفتار مصرف کننده است و شما هم به دنبال پول بیشتر هستید، هرچه بیشتر رفتار او را ردیابی کنید و داده جمع کنید، پول بیشتری بدست می آورید.

پاسخ: نه من به صورت کلی با شما مخالفم. ما سعی میکنیم به کاربر کمک کنیم.

 

سوال: آیا شما میتوانید به مردم اطمینان دهید که از ابزارهای خود به نفع یک کاندیدای خاص در انتخابات استفاده نمی کنید.

پاسخ: این سیاست های ما در تبلیغات سیاسی است.

 

سوال: ولی شما 2016 این کار را انجام دادید و به گفته یکی از مدیران بخش های شما، کمک هایی به کمپین کلینتون شده است. آیا در سال 2020 هم این کار را ادامه میدهید؟ ما این شواهد را داریم که شما در ایالت های کلیدی مانند نوادا و فلوریدا این کار را انجام داده اید. 

پاسخ: نه ما چنین کاری انجام نداده ایم. ما به قانون تبلیغات سیاسی پایبندیم.

 

سوال: اخیرا دیدیم که شما ویدئوها و مطالبی که پزشکان توصیه میکنند برای کوید19 یا میخواهند از مضرات باز شدن مدارس بگویند، حذف شده است. پس آنها چگونه میتوانند با مردم صحبت کنند؟ آنها آزادی بیان میخواهند برای بیان نظرات خودشان.

پاسخ: ما در این مورد به مرجع سلامت محلی هرمنطقه که در آمریکا CDC است نگاه میکنیم و براساس گایدلاینی که برای اطلاعات گمراه کننده ارسال کرده اند، آنها را حذف میکنیم.

 

سوال: گوگل در سال 2006 یوتیوب را تملک کرد، زمانی که فهمید احتمالا رقیب مهمی برای او خواهد بود. مبلغ پرداختی گوگل 1.65 بیلیون دلار بود، یعنی 3 برابر ارزش گذاری اولیه شرکت. چرا چنین پیشنهادی کردید؟ از خرید یوتیوب توسط دیگر رقبا نگران بودید؟

پاسخ: من ان موقع مدیرعامل نبودم، احتمالا مکمل خوبی برای بیزینس ما بوده و حوزه جدیدی در نوآوری.

 

سوال: در حال حاضر گوگل بالاترین سایت از نظر میزان بازدید است خصوصا در حوزه کودکان. براساس قانون داده های کودکان زیر 13 سال به هیچ وجه نباید ذخیره و ردیابی شود. این در حالیست که سال 2019 FTC متوجه شد، در یوتیوب داده های تماشای کودکان جمع اوری شده است و برای تبلیغات مستقیم به خود انها استفاده شده است. آیا شما این توانایی را دارید؟

پاسخ: خیر، ما شدیدا این قانون را اجرا میکنیم.

 

سوال: شواهد و مصاحبه های ما نشان میدهد که شما چنین کاری کرده اید، مثلا به خانواده های دارای دوقلو دقیقا متناسب با آنان پیشنهاد کرده اید.

پاسخ: شاید دقیقا زیر 13 نبوده باشند. و همچنین ما به داده های کلی خانواده توجه کرده ایم.

 

سوال: در ویدئویی که از یکی از جلسات داخلی شما منتشر شده است در سال 2016، پس از پیروزی ترامپ بسیاری از اعضای ارشد تیم شما ادعا میکنند که هواداران ترامپ و خود او افراطی هستند. چگونه ادعا میکنید که شما بایاس و سوگیری ندارید؟

پاسخ: ما به دمکراسی احترام میگذاریم و این گونه نیست که نظرات اعمال شود و با یافتن شواهدی که خلاف آن رفتار شده، برخورد خواهیم کرد.

 

سوال: در سال های گذشته زمانی که شرکت دیگری درخواست به عهده گرفتن تبلیغات در یوتیوب را کرد شما به دلیل گوگل ادز آن را رد کردید و البته با دلیل حریم خصوصی کاربران توجیه کردید. در حالی که خود شما رفتار کاربر را دنبال میکنید و میدانید که در قانونی مثل GDPR باید از کاربر اجازه دریافت کنید ولی در آمریکا این اتفاق نمیفتد. این مسئله سبب برهم خوردن رقابت و عدم نفع دیگر شرکت های تبلیغاتی نمیشود؟

پاسخ: ما چون میخواهیم تجربه کاربر از کار با یوتیوب را ارتقا دهیم، چنین کاری میکنیم. ما سرویس های خوبی نیز برای تبلیغات کنندگانمان داریم. آن‌ها گزینه های دیگری مانند سرویس تبلیغات فیسبوک و آمازون نیز دارند.

 

سوال: آیا مشابه رفتاری که اپل در اپ استور خود با توسعه دهندگان دارد، شما نیز در اندروید چنین میکنید؟ یعنی از اطلاعات آنها برای اهداف شخصی استفاده میکنید؟

پاسخ: بخاطر باز بودن کدهای ما و API و شفافیتی که داریم، چنین اتفاقی امکان افتادن ندارد.  در مورد کاربران نیز اگر اجازه دهند، دسترسی پیدا میکنیم. مانند هر شرکت دیگری ما به ترندهای بازار نگاه میکنیم و با حساس شدن به مصارف مشتری، بیزینس خود را توسعه میدهیم. از برخی اطلاعات نیز برای افزایش سلامتی اندروید استفاده میکنیم.

محمدمهدی جعفریان، کارشناس تنظیم گری رقابت (اندیشکده حکمرانی شریف) (منبع: اقتصادآنلاین)

  • ۹۹/۰۵/۲۲

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">