ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فرشید رضایی – از ابتدای ژانویه، قانون جدیدی در ایالت لوئیزیانا اجرا شده که بر اساس آن، بینندگان سایت‌های بزرگسالان و موسوم به غیراخلاقی ، باید از این پس، یک کپی کارت شناسایی صادرشده دولتی را برای دسترسی به محتوای این گونه از سایت‌ها آپلود کنند.

اما ظاهرا ساکنان این ایالت از این قانون، ناراضی هستند.

به گزارش Futurism، سیدنی بلانچارد، ساکن ایالت لوئیزیانا در این زمینه می‌گوید: «هنگام تلاش برای مشاهده مطالب، تصادفی آن سایت را کشف کردم. فکر می‌کردم سایت بزرگسالان باید هک شده باشد اما چرا آنها اطلاعات شخصی‌ام را می‌خواهند؟» بسیاری افراد مانند بلانچارد، در برابر این قانون احساس ابهام می‌کنند.

 

  • موافقان و مخالفان قانون جدید

حامیان این لایحه در زمینه محدودیت دسترسی به سایت‌های بزرگسالان، معتقدند اکنون کودکان، بیش از حد در معرض وب‌سایت‌های غیراخلاقی قرار می‌گیرند و از آن آسیب منفی می‌بینند. لذا از آنجا که هرکس می‌تواند کادر «من قطعا مثبت 18 سال دارم» را کلیک کند، اقدامات بیشتری برای محافظت از آنها لازم است.

لوری شلگل، طراح این لایحه، به Fox8 نیوز نیواورلئان گفت: خردسالان در اینترنت به سایت‌های بزرگسالان دسترسی نامحدود دارند. اگر شرکت‌های تولید محتوای بزرگسالان احساس مسئولیت نکنند، ما آنها را پاسخگو می‌دانیم. خردسالان، آنلاین هستند و مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن زودهنگام با بزرگسالان می‌تواند بر سلامت روانی و عاطفی کودکان تاثیر منفی بگذارد. گوشه‌های تاریک اینترنت وجود دارد و والدین، کاملا حق دارند نگران آنچه فرزندان‌شان می‌بینند، باشند.

با این وجود، این لایحه زنگ خطر را به صدا در‌می‌آورد.

منتقدان می‌گویند این احساس، تهاجمی است و بوی نظارت دولتی و پلیس اخلاقی می‌دهد که بیشتر با دولت‌های تمامیت‌خواه مرتبط است تا ایالات متحده. در پایان روز، آیا کسی تمایل دارد دولت به  فیلم‌هایی که در حال تماشای آن هستند، نگاه کند؟ آیا کسی مطمئن است این موضوع هرگز به بیرون درز نمی‌کند یا اینکه داده‌ها در آینده برای اهداف پلید استفاده نخواهد شد؟

مندی لاندری، نماینده مجلس لوئیزیانا، تنها نماینده‌ای است که به این لایحه رای منفی داد.

وی می‌گوید: «آنها ادعا می‌کنند که همه اطلاعات را حفظ نمی‌کنند و فقط بررسی می‌کنند که چند سال دارید. این، مزخرف است.» او به نقض داده‌ها که هزاران همسر گول‌خورده را دچار چالش کرد، اشاره کرده است.

به هرحال، داده‌ها چیز خطرناکی هستند. پلتفرم‌های بزرگسالان از حفظ اطلاعات کاربر در فرایند اجرای قوانین جدید لوئیزیانا منع شده‌اند اما ایالت به تنهایی چنین ادعایی ندارد. در واقع، داده‌ها باید جمع‌آوری شوند تا سیستم کار کند.

اگرچه دولت وعده‌های مبهم درباره محافظت از داده‌های کاربر، خارج از زبان نوشتاری لایحه داده اما چندین شخص ثالث درگیر هستند. به عنوان مثال، در یکی از سایت‌های بزرگسالان، کاربران ملزم به ایجاد حساب کاربری با یک سایت مرموز هستند و با یک پنجره بازشو تایید شخص ثالث به یک برنامه کیف پول دیجیتالی با پشتوانه دولتی متصل می‌شوند که در آن اطلاعات شناسه کاربر ذخیره می‌شود.

هرچند سایت مرموز قول می‌دهد که از داده‌های افراد، فقط برای اعطا یا مسدودسازی دسترسی استفاده کند اما همه آنها تا حدود زیادی یک وعده هستند و وقتی نوبت به مزخرف‌ترین بخش‌های سوابق مرور افراد می‌رسد، واقعا آن را قطع نمی‌کنند.

بلانچارد گفت: من واقعا نمی‌دانم این اطلاعات، به کجا می‌رود و چه کسی به آن دسترسی دارد. حتی اگر بخشی که انتخاب کرده‌ام به من بگوید اطلاعات را جمع‌آوری نمی‌کند، من لزوما به این موضوع باور ندارم زیرا آنها از فناوری اطلاعاتی برخوردارند که باعث می‌شود، در پاسخ به آنها احساس اطمینان نکنم.

لاندری، وکیل دادگستری نیز خاطرنشان کرد: این قانون با سوالات بیشتری در متمم اول مواجه است که ممکن است آن را هم خلاف قانون اساسی و هم غیرقابل اجرا کند.

او می‌گوید: در حال حاضر، بسیاری از سیستم‌های کنترل والدین به صورت کاملا موثر وجود دارد. به گفته وی، موارد حفاظت و برنامه‌های زیادی وجود دارد که والدین می‌توانند روی تلفن‌ها و رایانه‌ها قرار دهند که با موضوعات بندهای تجاری یا موضوعات اصلاحات اولیه یا نقض داده‌ها یا دسترسی بیش از حد یا هر چیز دیگری مواجه نمی‌شوند. این، فقط یک راه است که خیلی دور است. او معتقد است تناقضات زیادی وجود دارد و زوایای منفی در این زمینه، بسیار است.

 

  • مقررات عجیب

علاوه بر همه اینها، نوجوانان باانگیزه، که در دسترسی به محتوای موردنظر، بدون توجه به قوانین، بسیار دقیق عمل می‌کنند، می‌توانند از طریق VPN که بسیاری از آنها به صورت رایگان در دسترس هستند، با پنهان کردن موقعیت مکانی خود از فیلتر پیشی بگیرند.

مقررات عجیب دیگری در این لایحه وجود دارد که کارایی آن را بیشتر محدود می‌کند.

برای مثال، این قانون، درباره سایت‌هایی اعمال می‌شود که بیش از یک سوم محتوای آنها مربوط به بزرگسالان باشد. به عبارت دیگر، اگر یک پلتفرم، 10 درصد دارای محتوای بزرگسالان و 90 درصد مستندهای طبیعت باشد، از نظر فنی، فیلتر شدن آن، کاملا غیرممکن است. این، یک راه گریز احمقانه و به این معناست که کودکان همچنان می‌توانند مطالب بزرگسالان را در سایت‌هایی پیدا کنند که انواع دیگری از محتوا را نیز میزبانی می‌کند مانند ردیت یا توییتر. مدافعان قانون با بیان اینکه آنها فقط در تلاش برای محافظت از کودکان هستند، عقب‌نشینی کردند.

شلگل در یک بیانیه اعلام کرد: وقتی ما از کسب‌وکارها می‌خواهیم قبل از دسترسی هرکس به این نوع موارد، شناسه خود را بررسی کنند، به نوعی، مجوز اینترنت آزاد داده‌ایم. این امر چگونه منطقی است؟ از آنجا که آزاد است و به راحتی، بدون نیاز به بررسی سن قابل دسترسی است، محتوای ویژه بزرگسالان فقط یک کلیک با فرزندان ما فاصله دارد. او ادامه داد: آنچه امروز کودکان در اینترنت می‌بینند، محتوای ویژه بزرگسالان از نوع مسایل جنسی نامطلوب است.

اینها همگی درست است اما هرکس با بچه‌ها کار کرده می‌داند، غیرقانونی کردن یک چیز، اتفاقا آن را مبهم و جذاب می‌کند. در زندگی واقعی، کارشناسان توصیه می‌کنند والدین به طور فعالانه با فرزندان خود درباره مسایل ویژه بزرگسالان صحبت کنند. هدف این است که خطرات و کاستی‌های آن را بدون ایجاد احساس شرم در میان بگذارند.

آنها معتقدند مطمئنا بهتر است از طریق آموزش جامع با این موضوع، مبارزه شود.

 

  • آموزش برای محافظت از آسیب‌پذیری کودکان

با این حال، آموزش‌های ویژه مسایل جنسی در لوئیزیانا، بسیار جامع نیست. مدارس به‌هیچ‌وجه ملزم به ارایه این برنامه‌ها نیستند و اگر این برنامه را ارایه دهند، به والدین این امکان داده می‌شود که فرزندان خود را از کلاس خارج کنند.

در لوئیزیانا همچنین باید از تبلیغات مسائل جنسی در برنامه درسی پرهیز شود مانند تصاویر آموزشی که به اعتقاد محققان برای رشد کودکان مضر است و همچنین در پیشگیری از پیامدهایی مانند بارداری نوجوانان و گسترش بیماری‌های مرتبط، به طرز مضحکی بی‌اثر است. (البته این موضوع را درنظر داشته باشید که آخرین آمار بارداری نوجوانان، این ایالت را در رتبه سوم کشور از نظر نرخ زاد و ولد قرار داده است. این آمار مربوط به سال 2020 است. لوئیزیانا تقریبا ممنوعیت سقط جنین را ممنوع کرده است؛ واقعیتی که ممکن است قبلا این رقم را تشدید کرده باشد.)

همچنین این موضوع نادیده انگاشته می‌شود که اجرای قانون بزرگسالان، در برابر یک پس‌زمینه سیاسی گسترده‌تر دولتی و ملی است که در آن «حقوق والدین»، درباره برنامه‌های درسی مدارس، تلاش‌ برای ممنوعیت دگرباشان جنسی و کتاب‌های آن در کتابخانه‌های مدارس، به طور گسترده مورد حمایت قرار می‌گیرد.

جف لندری، دادستان کل کنونی لوئیزیانا (که هیچ ارتباطی با مندی لندری، نماینده مجلس ندارد)، ممنوعیت ماجرا‌های دگرباشان جنسی را محور کمپین جاری خود قرار داده است. همه این مسائل، روی پیام‌های مشابه «مراقبت از کودکان» متمرکزند؛ روایتی که ثابت شده در ایجاد انگیزه در گروه‌های والدین در سراسر کشور موثر است. این امر به این دلیل است که کودکان واقعا آسیب‌پذیر هست و باید از آنها محافظت شود اما به خاطر آسیب‌پذیری کودکان، محافظت از آنها به راحتی به عنوان یک ابزار سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملا مشخص نیست چگونه این تلاش‌ها، از جمله قانون جدید بزرگسالان در لوئیزیانا، برای محافظت از جوانان، کاری انجام داده است.

در اینجا، مساله لزوما این نیست که قانون، نیت بدی دارد، بلکه این امر، عمدتا بی‌اثر است؛ به‌ویژه با توجه به اینکه لوئیزیانا در زمینه ارایه منابع آموزشی برای حمایت عاطفی و عقلانی از کودکان در برابر تاثیرات منفی بزرگسالان بر ذهن در حال رشد آنها، با کاستی و نقصان مواجه است.

منتقدان خاطرنشان می‌کنند همه پدر و مادر نیستند.

بلانچارد می‌گوید: فکر می‌کنم همه ما قبول داریم احتمالا کودکان و نوجوانان به اینترنت دسترسی بی حدوحصر دارند اما من در خانواده‌ام بچه ندارم. یک بزرگسال هستم و باید بتوانم مطالبی را که در دسترس است، تماشا کنم و با استفاده از سرویس اینترنتی‌ام هزینه آن را از طریق ابزارهای در دسترس پرداخت کنم. در جای دیگر، این موضوع، احتمالا می‌تواند یک مسئولیت و الزام بزرگ در حوزه داده باشد، البته صرفنظر از گسترش نفوذ دیجیتالی آزاردهنده به اتاق خواب شهروندان که پا را از گلیم فراتر می‌گذارد. در این صورت، احساس می‌کنم این موضوع، به منزله یک شوک و تجاوز به حقوق است. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۱/۱۱/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">