ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات از راه اندازی ۴۰۰ سایت نسل پنجم تلفن همراه در دهه فجر امسال خبر داد و از رسیدن میزان پیشرفت احداث شبکه ملی اطلاعات به ۶۰ درصد خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشست تخصصی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی در جمع اساتید دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه راهبرد وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم استفاده از فناوری برای راحت‌تر کردن زندگی مردم و افزایش بهره وری است، گفت: یکی از جلوه‌های این راهبرد راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که اتفاق بزرگی بود و راه‌اندازی آن درگذشته به یک آرزو تبدیل‌ شده بود تا مردم با یک‌بار احراز هویت بدون مراجعه حضوری و بدون ارائه مدرک، خدمات را از دستگاه های اجرایی، عمومی و حاکمیتی دریافت کنند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در سال گذشته، افزود: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور ده نفر از اعضای هیئت دولت و با اختیارات رئیس‌جمهوری و هیئت‌وزیران تشکیل شد تا موانع پیش روی اقتصاد دیجیتال را کنار بزنند.

زارع پور با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال به زبان ساده کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات در همه بخش‌هاست، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن در گسترده جغرافیای جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزیابی‌هایی که طبق شاخص‌های مورد توافق با مرکز ملی فضای مجازی انجام‌شده، باوجود همه تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های قبل، تا قبل استقرار دولت سیزدهم ۳۰ درصد پیشرفت داشت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همکاران ما در وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات امروز نزدیک به 60 درصد پیشرفت داشته است، گفت: برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات هفت کلان پروژه و 200 پروژه ریز و درشت تعریف شده است.

وی با اشاره به مصوبه شهریور سال 1399 شورای عالی فضای مجازی با عنوان طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، افزود: در این طرح کلان وظایف دستگاه‌ها مخصوصا وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص‌شده است.

زارع پور با بیان اینکه در لایه زیرساخت ارتباطی کشور بزرگ پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در دستور کار دولت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد:: این پروژه یک پروژه راهبردی برای کشور به حساب می آید و حداقل تا سه دهه آینده، کشور را بیمه خواهد کرد و به همین منظور برای ایجاد پوشش 20 میلیون فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها برنامه‌ریزی کرده‌ایم
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اوایل شروع به کار این پروژه، عده‌ای تلاش می‌کردند آن را زیر سؤال ببرند و به‌نوعی آن را نشدنی جلوه دهند، گفت: با این‌حال خوشبختانه مقدمات تحقق این وعده فراهم شده و به‌سرعت در سراسر کشور پروژه فیبر نوری در حال پیشرفت است و در حال حاضر بیش از سه میلیون پوشش ایجاد شده است و تا پایان دولت این عدد به همان 20 میلیون پوشش خواهد رسید. البته تحقق آن قطعاً نیازمند یک نیازمند عزم ملی و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و دخیل در این پروژه است.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه توسعه ارتباطات روستایی در چهارده ماه اخیر نزدیک به 2500 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند، افزود: در حوزه افزایش سرعت اینترنت همراه نیز اقدامات خوبی انجام‌ شده و علاوه بر واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها در دهه مبارک فجر ۴۰۰ سایت 5G در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این جلسه، وزیر ارتباطات به سوالات اساتید دانشگاه پاسخ داد و در مورد مسایل روز بحث و بررسی صورت گرفت.

پیش از این جلسه نیز تفاهمنامه همکاری میان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه علم و صنعت به امضا رسید. بر اساس این تفاهمنامه دو طرف در موضوعاتی چون اجرای پروژه های پژوهشی و صنعتی، تاسیس و بهره‌برداری از انستیتوها و مراکز رشد و نوآوری در حوزه‌ فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی مانند هوش مصنوعی و همچنین طراحی و اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، نشست‌ها و همایش‌های علمی مشترک با تاکید بر حوزه های اولویت‌دار کشور در بخش فاوا، همکاری و مشارکت خواهند داشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">