ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پایلوت طرح G-NAF سال آینده به پایان می‌رسد

| چهارشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۵:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت پست گفت: اگر حادثه ای اتفاق افتاد باید بدانیم جمعیت این منطقه چقدر بوده؛ چه تجهیزات، تاسیسات و مشاغلی داشته است، بنابراین G-NAF، منبع قدرتمند اطلاعات، برای مدیریت بحران، اورژانس و آتش نشانی است.
تماس نیوز- حسین مهری درباره ساماندهی اطلاعات مکان ها و اختصاص کد پستی به آنها با بیان اینکه  به 48 میلیون مکان در کشور کد پستی اختصاص داده شده است، افزود: از این تعداد 38 میلیون مکان شهری و 10 میلیون مکان روستایی است و همچنین صد در صد اطلاعات اماکن شهری و 60 درصد اطلاعات اماکن روستایی بهنگام شده است و تا اوایل سال آینده صد در صد اماکن روستایی هم بهنگام می شود.
وی با توضیح اینکه ژئوکد کردن آدرس ها به معنی دادن طول و عرض جغرافیایی به آن است، گفت: 5/13 میلیون ساختمان ژئو کد شده است. با بررسی آدرس های استاندارد دنیا از سال گذشته و امسال،  در فاز یک اختصاص کد پستی و آدرس استاندارد 6 شهر تهران، اصفهان، مشهد، قم، قزوین و بوشهر در حال انجام است و و اقدام بعدی بارگذاری این  آدرس ها روی نقشه ها و پارسل هاست که بین 50 تا 80 درصد انجام شده است.


 معابر هم نام، مانع اجرای طرح
وی منطقه پایلوت این طرح را در شهر تهران منطقه منیریه اعلام کرد و با بیان همکاری شهرداری در این طرح گفت: مشکلات و مسایلی در این بخش داریم که یکی از آنها معابر هم نام و بی نام است که باید تعیین تکلیف شوند و مکان هایی که پلاک شهرداری و پلاک کد پستی نداریم، به دلیل اینکه این اطلاعات ابزارهای مورد نیاز است و در برخی از روستاها و شهرها این اطلاعات را نداریم.
وی افزود: برای خیلی از مکان ها نقشه و پارسل هم نداریم در صورتی که این اطلاعات ابزار و پلات فرم کار ما است و برای تکمیل و اصلاح این اطلاعات، آمار کل  اماکنی را که هم نام و بدون نام و پلاک بوده است، به تمام استانداران ارسال کردیم و از آنان خواسته شده که این مشکلات حل شود.


 پیاده سازی سرویس های مبتنی بر مکان
مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه تا اواسط سال آینده 90 درصد طرح  پایلوت در این 6 شهر انجام می شود، گفت: ما امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم سرویس های مبتنی بر مکان را پیاده سازی کنیم و این پتانسیل وجود دارد که همزمان، بقیه شهرها هم با مشارکت بخش خصوصی آغاز شود، البته برای اجرای فاز دوم این طرح، منتظر اعلام شهرهای داری نقشه و پارسل هستیم که تا پایان سال مشخص می شود.
وی به برگزاری جلسه کارگروه ملی جی نف پرداخت و با بیان اینکه طرح G-NAF  یک موضوع زیربنایی است،  گفت:  مجلس هم برای ساماندهی این امور جدی است و به این پروژه اقتصاد مقاومتی اعتبارات مناسبی داده شده است و وزیر ارتباطات هم به طور منظم اجرای طرح را پیگیری می کند و روی انجام این کار حساسیت زیادی وجود دارد. مهری اظهارامیدواری کرد با توجه به اراده جمعی که در این پروژه وجود دارد، بتوانیم با شتاب بیشتری طرح جی نف و ساماندهی مکان و هویت بخشی به مکان را اجرا کنیم.


 اطلاعات مکان محور، زیرساخت دولت الکترونیکی
معاون وزیر ارتباطات به اهمیت ساماندهی اطلاعات آدرس و مکان در کشور پرداخت و گفت:  برای اینکه مکان یک فرد یا کالا را بدانید نیاز است که این سیستم را داشته باشید. این سیستم به ساماندهی دریافت مالیات و ارایه بیمه و یارانه ها کمک می کند و به صورت کلی یکی از ارکان اصلی خدمات رسانی به مردم است و برای عملیاتی شدن دولت الکترونیکی نیاز به این زیرساخت وجود دارد و یکی از پایه های اساسی برای حرکت های آینده در کشور است. وی گفت: ما با این تفکر تمام امکانات و نیروی انسانی خود را بسیج کردیم تا انتهای دولت یازدهم  فاز یک این طرح در بیشتر 6 شهر به اتمام برسد و فاز دوم آن هم آغاز می شود.


 توقف 9 ساله به هنگام سازی آدرس ها
مهری، به هنگام سازی و ژئوکد کردن را از زیرساخت های مهم دانست و افزود: این آدرس ها بیش از 8 تا 9 سال به هنگام نشده است و با بسیج نیرو و هزینه سنگینی در حال انجام این کار هستیم که در سال گذشته بیش از 30 میلیارد تومان و امسال هم 14 میلیارد تومان محل اعتبارات جاری پست هزینه شده است که تا پایان سال 95 به 25 میلیارد تومان می رسد.
وی گفت: مساله اصلی در این بخش نقشه هاست که اگر در اختیار ما نبود، باید بیش از 300 میلیارد تومان هزینه می کردیم.
مدیر عامل پست به موضوع هویت مکان و G-NAF  پرداخت و با بیان اینکه در این بخش 3  موضوع به  به صورت همزمان پیگیری می شود،  گفت: نخست داده های مکانی، دوم کاداستر یا ممیزی املاک و سوم بحثG-NAF  است که G-NAF هسته مرکزی این دو بخش را تشکیل می دهد و در حقیقت این سه تکمیل کننده یکدیگر هستند و با هم، هم افزایی ایجاد می کنند.


 کاداستر بدون G-NAF ممکن نیست
وی با بیان اینکه طرح کاداستر بدونG-NAF نمی تواند پیاده سازی شود، گفت: کاداستر در شهرهاست درصورتیکه در روستاها و حتی حریم دریایی ما هم باید کاداستر ممیزی کند اما در حال حاضر در شهر کار شده است. البته با G-NAF تمام مکان ها پوشش خواهند داشت و داده مکانی روی آن قرار می گیرد و در حقیقت یک زیرساخت قدرتمندی برای مکان شکل می گیرد.
مهری درباره کاربرد های اطلاعات مکان محور توضیح داد: اگر حادثه ای اتفاق افتاد، باید بدانیم جمعیت این منطقه چقدر بوده و چه تجهیزات و تاسیساتی داشته است و چه مشاغلی در آن مکان حضور داشتند و آیا مرکز آموزشی، تجاری و صنعتی  بوده است و این یک منبع قدرتمند اطلاعاتی برای مدیریت بحران، اورژانس و آتش نشانی است. وی گفت:  آمایش سرزمینی، مدیریت اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی از دیگر کاربردهای اطلاعات مکان محور است و به طور مثال در بحث انتخابات می توان جابه جایی های انجام شده را مدیریت کرد و نظمی به این موضوع داد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">