ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشت پردۀ رابطۀ «فیلیمو» و «تلویکا»

| سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

گروهی از منتقدان فرهنگ و هنر اعتقاد دارند که تلویکا مجموعه‌ای در مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم فیلیمو است که آثار این سکو را پخش می‌کند و علت عدم شکایت فیلیمو از این سکو به دلیل نقض کپی رایت آثارش همین هماهنگی سیاستگذاری است.

مدتی است که نام سکوی تلویکا به دفعات توسط شبکه‌های ماهواره‌ای تکرار می‌شود. این سکو به ظاهر یک سامانه نمایش ویدئوی درخواستی (VOD) است که فیلم و سریال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد اما آنچه تلویکا را متمایز می‌کند، محتوای آن است، مروری اجمالی بر محتوای این سکوی نمایش ویدئوی درخواستی نشان می‌دهد که عمدۀ آثار به نمایش درآمده توسط تلویکا آثار فیلیمو و رسانۀ ملی است! حتی بررسی تبلیغات این سکوی نمایش خانگی در شبکه‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تلویکا برای تقویت و معرفی خود اغلب به پخش آثار فیلیمو اشاره می‌کند!

مرور تحلیل‌های موجود بر بستر فضای مجازی توسط خبرنگار برنا، دو فرضیه محتمل را مطرح می‌سازد، گروهی از تحلیلگران معتقدند که تلویکا سکویی بدون ربط به داخل است که آثار فیلیمو و رسانۀ ملی را بدون اجازۀ آن‌ها با توجه به ضعف قانون کپی‌رایت در ایران به طور گسترده بازپخش می‌کند اما گروهی دیگر براساس برخی شواهد موجود این احتمال را مطرح می‌کنند که تلویکا پوستۀ خارجی فیلیمو است که در هماهنگی با مدیران گروه تجاری صباایده (مالک نشان تجاری فیلیمو) به فعالیت خود در کشور امارات به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این گروه از تحلیلگران تلویکا که شرکتی ثبت شده در کشور امارات متحده عربی است را مجموعه‌ای تحت مدیریت مهدی یزدی‌زاده معرفی می‌کنند که سیاست‌گذاری هماهنگ با مجموعۀ صباایده در تهران دارد و علت عدم پیگیری قضایی نقض کپی رایت تولیدات فیلیمو توسط تلویکا را همین سیاست‌گذاری‌های هماهنگ دو مجموعه می‌دانند. هرچند فیلیمو تاکنون طی چند سال گذشته این رابطه را هیچگاه رسماً تأیید یا رد نکرده است اما تبلیغات پر حجم اینترنتی و ماهواره‌ای شده تا این روزها بار دیگر نام سکوی مذکور روی زبان‌های بیافتد.

مسائل مطرح شده پیرامون تلویکا و فیلیمو و ارتباط آن‌ها، سبب شد تا خبرنگار فناوری برنا از مدیران صباایده حقیقت ماجرا را پیگیر شود، محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل صباایده در پاسخ به پیام ما در فضای مجازی ضمن ارجاع موضوع به واحد روابط عمومی، در پاسخ به این سوال که تلویکا چطور در حال پخش آثار فیلیمو بدون حق کپی رایت است به توشتن این جمله اکتفا کرد؛ «تحلیل و تحقیق شما ناقص است برادر»

بعد از آن دو مرتبه با محسن حدادی مدیر روابط عمومی فیلیمو تماس گرفته شد، وی در پاسخ به تماس اول خبرنگار برنا و طرح این پرسش که ارتباط فیلیمو با تلویکا چیست و پخش آثار فیلیمو بدون کپی رایت در این سکو چه دلیلی دارد، صرفا عنوان کرد؛ "اینجوری نیست که بدون کپی رایت انجام شده باشد، ضمن اینکه بخشی از مشکل ما مربوط به قوانین کپی رایت در داخل کشور است اگر کسی در یک کشوری سریال ما را پخش کند، خیلی امکان پیگیری آن وجود ندارد؛ چرا که پاسخ می‌دهند؛ شما که عضو کنوانسیون نیستید".

حدادی در پاسخ به پیگیری بعدی خبرنگار برنا ضمن بیان اینکه به دلیل طرح موضوع مورد اشاره توسط برخی کانال‌های فضای مجازی، در این مقطع زمانی تمایلی به صحبت درخصوص پرسش ما ندارد، خبرنگار برنا را به نشست رسانه‌ای ارجاع می‌دهد که بنا بود تا هفتۀ گذشته برگزار شود و درخواست می‌کند که موضوع در آن جلسه طرح شود، وی فقط به بیان این جمله اکتفا می‌کند که «یک بخش‌هایی از آن درست است»

واکاوی همین پاسخ‌های کوتاه مدیرعامل و مدیر روابط عمومی صبا ایده نشان می‌دهد که فرضیۀ گروه دوم ظاهراً به واقعیت نزدیکی بیشتری دارد؛ چرا که هردو مدیر صباایده تلویحاً وجود هماهنگی میان دو مجموعه را تأیید می‌کنند و موضوع نقض کپی رایت را مسئله‌ای جدی نمی‌دانند.

موضوع دیگری که فرضیه دوم را تقویت می‌کند، چالش‌هایی است که طی ماه‌های اخیر میان فیلیمو و نهادهای تنظیم‌گر داخل کشور شاهد بودیم، صباایده حتی بعد از این که براساس تقسیم کار انجام شده میان وزارت ارشاد و ساترا، مسئولیت نظارت بر سامانه‌‌های نمایش ویدئوی درخواستی به ساترا سپرده شد، چندان تمایلی به دریافت مجوز تولید و انتشار برای سریال‌ها و برنامه‌های خود نشان نمی‌دهد.

حواشی مربوط به محتوای سریال «رهایم کن» و طرحی برخی اظهارنظرها از سوی منتقدان فرهنگ و هنر مبنی بر ترویج علنی فحشا در این سریال بدون مجوز که در نهایت منجر به جمع‌آوری تبلیغات شهری آن شد، یکی از آخرین چالش‌های مدیران فیلیمو با تنظیم‌گران داخل کشور بود.

حال با توجه به وجود چالش‌های متعدد از این دست میان صبا ایده و تنظیم‌گران داخل کشور، بسیاری از منتقدان عرصۀ رسانه معتقدند که راه‌اندازی تلویکا می‌تواند راهکاری از سوی مدیران صباایده برای دور زدن فرآیند تنظیم‌گری ایران جهت ادامه فرآیند تولید و انتشار آثاری باشد که برخی از آن‌ها مانند «رهایم کن» کسب سود مالی را بیش از ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی مدنظر قرار می‌دهند.

بررسی دو فرضیه فوق توسط نهادهای تنظیم‌گر داخل کشور به طور قطع منجر به روشن شدن حقیقت خواهد شد اگر فرضیه دوم صحیح باشد، نهاد تنظیم‌گر باید راهکاری بیاندیشد تا دور زدن قانون با مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم یک شرکت ثبت شده خارج از کشور به رویه‌ای مرسوم برای عدول از مقررات و ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی بدل نشود.

خبرگزاری برنا آماده است تا توضیحات تفصیلی مدیران فیلیمو یا نهادهای ناظر در خصوص مدل ارتباط میان تلویکا و مجموعه صبا ایده را منتشر کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">