ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس پلیس فتا کهگیلویه وبویراحمد در خصوص خریدکالا از سایت‌های نامعتبربه ویژه سایت دیوار هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، رییس پلیس فتای نیروی انتظامی این استان با بیان اینکه افراد نباید از سایت‌ها و فروشگاه‌های نامعتبر، خرید اینترنتی انجام دهند گفت: در صورت خرید از سایت‌های ناآشنا از پرداخت وجه قبل از تحویل جنس خودداری کنند.

سرهنگ شهبازی پور سایت دیوار را یکی از سایت‌های نامعتبر اعلام کرد و افزود: پرداخت وجه به عنوان پیش پرداخت به حساب فروشندگان مجازی در این سایت از جمله موارد کلاهبرداری گزارش شده‌ای است که ضرورت هوشیاری مردم را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: نماد‌های الکترونیک را یکی از مشخصات سایت‌های معتبر و مجاز ذکر کرد و افزود: متاسفانه مردم به دلیل آشنا نبودن با درگا‌ه خرید و فروش در دام کلاهبرداران افتاده و مبالغی را متضرر می‌شوند.
سرهنگ شهبازی اضافه کرد: استعلام برای مجاز بودن سایت‌ها از طریق مراجعه به سامانه‌های پلیس فتا را یکی از راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری الکترونیکی دانست.

 

در همین رابطه: ترفند جدید کلاهبرداری در سایت دیوار

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی از به کارگیری ترفند جدید کلاهبرداران در فضای مجازی پرده برداشت و به آگهی‌دهندگان در سایت‌های واسطه‌گر مانند «دیوار» هشدار داد مراقب پیامک واریز وجه آگهی باشید.

 

**هوش سیاه باز هم به دنبال طعمه

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی، در تشریح شیوه جدیدی که برخی کلاهبرداران فضای‌مجازی برای خالی کردن حساب کاربران این فضا به کار بسته‌اند، عنوان کرد: در یکی دو روز گذشته برخی کاربران فضای‌مجازی که بنا به دلایلی تصمیم گرفته بودند کالایی را به وسیله درج آگهی در سایت‌های واسطه‌گر نظیر «دیوار» و... به فروش برسانند، با اقدام عجیب و کاملاً حرفه‌ای روبه‌رو شده بودند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ادامه داد: برخی از این افراد با حضور در مقر پلیس فتا خراسان‌رضوی و با ارائه توضیحاتی که تمامی آن‌ها به یک صورت واقع شده بود، عنوان کردند چند ساعت پس از درج آگهی معمولی در این سایت واسطه‌گر و همزمان با تأیید آگهی‌مان در بخش مورد نیاز و نمایش آن در سایت، پیامکی به گوشی تلفن همراه ما ارسال شد که این متن «آگهی دیوار شما تأیید شد، لطفا با استفاده از درگاه اینترنتی درج شده مبلغ هزارتومان پرداخت کنید، در غیر این صورت آگهی شما حذف خواهد شد. با تشکر ناظر «دیوار» در آن دیده می‌شد.

وی تصریح کرد: حتی در انتهای این پیام یک آدرس اینترنتی هم آمده بود که پس از کلیک روی آن، کاربر به یک درگاه بانکی هدایت می‌شد.

سرهنگ جواد جهانشیری بیان کرد: این ماجرا در حالی بود که برخی از افراد بدون توجه به هشدارهای پلیسی و بررس همه‌جوانب کار، اطلاعات کارت بانکی خود را در سایت فیشینگ شده درج کرده بودند.

 

**جای خالی کمی تأمل

به گزارش قدس این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: این ترفند کلاهبرداری در حالی اجرا می‌شد که کاربران باید کمی تأمل می‌کردند؛ چرا که با کوچک‌ترین بررسی می‌توانستند پی ببرند که در سایت مذکور آگهی‌های معمولی هزینه‌ای ندارد و فقط برخی آگهی‌ها از سوی آن سایت که برای قرار گرفتن در بالای صفحه و بهتر دیده شدن است، هزینه دارد. رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی اظهار کرد: حتی برای پرداخت هزینه نوع دوم آگهی‌ها هم این‌گونه نیست که پس از درج آگهی هزینه آن از طریق پیامک  آن هم از طریق تلفن همراه ارسال شود و در حین ثبت آگهی از کاربر خواسته می‌شود در صورت انتخاب گزینه‌های دیگر، باید هزینه آن همان جا پرداخت شود.

از سوی دیگر کلاهبرداران پس از اجرای نقشه خود و تا زمانی که طعمه‌ها پی ببرند در دام چه حیله‌ای گرفتار شده‌اند، در بهترین حالت از کارت بانکی آن‌ها رقم‌های متعدد ۱۰۰هزار تومانی برداشت خواهند کرد.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی در پایان عنوان کرد: پس از بررسی ماجرا دستور ردگیری عامل و یا عاملان این اقدام صادر شده است. نباید این نکته را کاربران فضای‌مجازی فراموش کنند که متأسفانه مجرمان فعال در این فضای گسترده به محض فیلتر شدن یک سایت و... اقدام‌های خود را روی آدرسی دیگر آغاز می‌کنند. در این زمینه مجرمان متعددی هم دستگیر شده‌اند که عمده رفتار مجرمانه آن‌ها براساس بی‌دقتی طعمه‌ها رقم خورده بود.

 به همشهریان عزیز هشدار می‌دهم به هیچ عنوان به این گونه پیامک‌ها و ... توجهی نکنند و اگر هم اطلاعاتی در این زمینه ندارند، پیش از هر پرداخت وجهی با چند نفر مشورت کنند تا در دام شیادان گرفتار نشوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">