ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پوشش 5G کشور سال آینده به ۱۰درصد می‌رسد

| سه شنبه, ۳ بهمن ۱۴۰۲، ۰۵:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول از تعهد این اپراتور برای تخصیص تمامی منابع درآمدی حاصل از اصلاح تعرفه اخیر در توسعه شبکه خبر داد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست رسانه‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صبح امروز سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ با حضور امیر محمدزاده لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه و ثابت و جمعی از خبرنگاران درباره موضوع تعدیل تعرفه های ارتباطی و تعهدات اپراتورها در ساختمان رگولاتوری برگزار شد.

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این نشست با بیان اینکه بحث «توسعه شبکه» یک الزام برای اپراتورهای ارتباطی است، اظهار کرد: اگر توسعه مداوم و منظم در شبکه صورت نگیرد، با افت کیفیت مواجه می شویم؛ نمونه این عدم توسعه را چندی قبل در صنعت برق شاهد بودیم که نتیجه آن به «قطعی برق» انجامید.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اپراتورهای ارتباطی هم مشابه این صنعت بود، ادامه داد: با توجه به اینکه طی چند سال گذشته تعرفه های ارتباطی افزایش نیافتند و از طرفی با افزایش نرخ دلار مواجه بودیم، اپراتورهای تلفن همراه که هزینه کردهایشان ارزی و درآمدهایشان ریالی است، نتوانستند سرمایه گذاری های لازم برای نگهداشت توازن بین بار ترافیکی و توان عملیاتی شبکه ایجاد کنند.

وی این چالش که آینده صنعت ارتباطات و اقتصاد این بخش را دچار ابهام کرده بود، عاملی برای ورود به مباحث تعرفه ای و حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و در ادامه سخنانش ابراز کرد: تمامی توضیحات و ضروریات تعدیل تعرفه را در مجامع تصمیم گیر و سیاست گذار اعم از وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و گفتیم که حتی اگر طی پنج سال گذشته، سالی ۲۰ درصد (کمتر از نرخ تورم) تعدیل تعرفه ارتباطی می داشتیم، در حال حاضر تعرفه ارتباطات باید دو و نیم برابر می شد.

بهروزی خاطر نشان کرد: اما این اتفاق نیفتاد و اخیرا دولت تنها با تعدیل ۳۴ درصدی موافقت کرده و لازم به تکرار می دانم که برای حفظ کیفیت و پاسخگویی شبکه، توسعه آن لاجرم است و تمامی صنایع که دارای خدمت روزانه به مردم هستند با این مقوله مواجه هستند.

قائم مقام شرکت ارتباطات سیار ایران در پایان اظهار کرد: در برابر افزایش ۳۴ درصدی تعرفه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعهد داده ایم تا کل درآمد از محل افزایش تعرفه را برای توسعه اختصاص دهیم؛ این تخصیص جدای از برنامه توسعه خود اپراتور است.

در ادامه این نشست خبری، امیر محمدزاده لاجوردی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه توسعه ارتباطات با هدف ارتقای کیفیت و مطابق با نیاز مردم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد، اظهار کرد: بر این اساس توسعه شبکه ثابت و سیار در دستور کار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بخش سیار به دنبال توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی (5G) هستیم، اذعان کرد: در این راستا بزودی مزایده واگذاری دو بلوک فرکانسی 3600 تا 3800 مگاهرتز که از بلوک های پرطرفدار توسعه 5G برای اپراتورهای تلفن همراه است را برگزار می کنیم که مراتب آن به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده است.

لاجوری با تأکید بر اینکه با تنظیم گری به دنبال ارتقای کیفیت در هر دو شبکه ثابت و سیار هستیم و باید به نحوی مدیریت کنیم تا بخشی از بار ترافیکی شبکه سیار به شبکه ثابت منتقل شود، درباره وضعیت سرمایه گذاری اپراتورها در زیرساخت ارتباطی شان نیز گفت: آمار سرمایه گذاری اپراتورهای تلفن همراه در سال ۱۳۹۶ مجموعا یک هزار و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۵۸۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی ابراز کرد: آخرین تعرفه گذاری در بخش «اینترنت تلفن همراه» به سال ۱۳۹۵ باز می گشت و از طرفی وزارت ارتباطات هم معتقد به افزایش کیفیت بود که طبیعتا بدون سرمایه گذاری امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین با کمک اپراتورها و مردم تلاش کردیم برنامه ای را پیش بینی کنیم تا با تغییر تعرفه تا سقف ۳۴ درصد، بتوانیم شرایط سرمایه گذاری را برای اپراتورها فراهم کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در این راستا جلسات متعددی نیز با اپراتورها داشتیم و افزایش تعرفه را منوط به افزایش سرمایه گذاری در شبکه کردیم و برای ضمانت اجرای آن، الحاقیه ای را به پروانه آنها الصاق کردیم که یکی از برجسته ترین نکات مندرج در آن «افزایش تعداد سایت های 5G تا پایان ۱۴۰۳ و به میزان ۱۰ درصد جمعیت شهری» بود.

لاجوردی همچنین گفت: در ضمن با آنها توافق کردیم پس از تعدیل تعرفه های ارتباطی، بسته های موجود آنها حذف نشوند و نرخ ترافیک داخلی تغییری نکند.

گفتنی است این نشست خبری با صحبت‌های مدیران ارشد اپراتورهای ارتباطی ثابت و سیار دیگر نیز همراه بود و در پایان هم مسوولان این حوزه پاسخگوی سوالات خبرنگاران حاضر در نشست بودند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">