ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیشنهادی برای آشتی دولت و ماینرها

| پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

هرچند انتظار می رفت که با ابلاغ مصوبه دولت در مردادماه سال جاری، هیاهوی صنعت استخراج رمزارز پایان بگیرد با این حال، بررسی ها نشان می دهد، کنش های دولت در این باره گویای عدم شناخت ظرفیت های این صنعت است. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی از بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال ۹۹ از فرصت های این صنعت نوشته و چگونگی بهره برداری دولت از آن را با ارائه یک پیشنهاد مطرح کرده است.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در لایحه بودجه سال ۹۹ وزارت نیرو مکلف به تامین برق مطمئن برای صنعت استخراج رمز ارز شده است. قیمت برق مصرفی برای استخراج رمزارز در ماه های غیراوج مصرف و برای تجهیزات با شاخص کارآمدی تعیین شده در سقف سه هزار ریال بر کیلووات معادل ۳۰۰ تومان است. وزارت نیرو می تواند در ماه های اوج مصرف برق و حداکثر به مدت سه ماه از سال برق واحدهای صنعتی استخراج ارزمرز را تامین نکند. شرکت گاز هم موظف شده براساس تعرفه گاز صنعتی، انرژی لازم برای واحدهای صنعتی استخراج ارزرمز را تامین کند. در مقابل، صادرات رمزارز از مالیات معافیت است.

استخراج رمز ارز بازاری پویاست که درآمد سالانه آن به بیش از ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون یورو می رسد. ظرفیت تولید برق بلااستفاده ایران در ۹ ماه از سال ۲۰ هزار مگاوات است و استفاده درست از این ظرفیت می تواند درآمد یک میلیارد یورویی را عاید اقتصاد کشور کند. پیشرفت سریع فناوری استخراج، سودآوری تجهیزات قدیمی را روز به روز کاهش می دهد و از طرف دیگر، رقابت در کسب سهم بیشتر از بازار می تواند کاهش سود بازیگران را موجب شود.

هیئت دولت در مردادماه سال جاری در مصوبه ای تعرفه برقی را برای صنعت استخراج ارزرمز بدون ملاحظات فصلی اعلام کرده که بسیار بالاست و مخاطره استفاده غیرقانونی از ظرفیت برق را منطقی می کند. از سوی دیگر دولت در مصوبه خود برای صادرات رمرارز معافیت مالیاتی در نظر گرفته است درحالیکه ماهیت رمزارز این است که در لحظه تولید و استخراج حکم ارز خارجی را دارد. مرکز پژوهش های مجلس به دولت توصیه کرده در معافیت مالیاتی رمزارزها تجدید نظر کند تا درآمد دولت از محل استخراج آن افزایش پیدا کند

  • ۹۸/۱۱/۱۷

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">