ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیش‌بینی آینده بازار موبایل ممکن نیست

| دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

به دنبال افزایش نرخ ارز، گوشی های تلفن همراه نیز رشد قیمتی قابل توجهی داشته و خریداران به دلیل نوسانات نرخ ارز برای خرید مردد هستند؛ تا جایی که رئیس اتحادیه این صنف نیز معتقد است پیش‌بینی وضعیت بازار موبایل در آینده غیرممکن است.

افزایش نوسانات نرخ ارز، قیمت بسیاری از محصولات دیگر را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از این بازارهایی که بیش از پیش تحت تأثیر این نوسانات قرار گرفته است، بازار تلفن همراه است که با توجه به وارداتی بودن ۹۹ درصد محصولات آن به شدت تحت‌الشعاع قیمت ارز قرار می‌گیرد.

نوسانات ارزی از یک‌سو و از سوی دیگر سخت‌گیری در واردات تلفن همراه موجب شده است فروشندگان نیز تا حد زیادی از حق سود خود برای فروش تلفن همراه صرف نظر کرده و سود هفت درصدی مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت تبدیل به سود یک‌درصدی فروشنده شود. رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان معتقد است که "وضعیت کنونی بازار خوب نیست، زیرا قیمت موبایل به نرخ ارز وابسته است و نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی از آینده آن داشت" آنچه در زیر می‌آید گفت و گوی ایمنا با حسین میر شمشیری در خصوص وضعیت بازار تلفن همراه در نتیجه نوسانات نرخ ارز است.

 

با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ارز نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته، قیمت تلفن همراه به طور رسمی افزایش یافته است؟

۹۹ درصد محصولات بازار موبایل کشور وارداتی است و افزایش یا کاهش قیمت گوشی‌های تلفن همراه رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد، البته این وابستگی تنها مربوط به قیمت دلار نیست زیرا واردات موبایل از کشورهایی همچون امارات نیز انجام می‌شود در نتیجه نرخ درهم نیز بر قیمت موبایل تأثیر دارد. تلفن همراه نیز مانند نرخ محصولات ارائه شده از سوی صنوفی همچون لوازم‌خانگی و کامپیوتر، وابستگی کامل به قیمت ارز دارد. البته تأثیر نوسانات ارزی بر قیمت تلفن همراه، به نسبت دیرتر بر قیمت لوازم جانبی تأثیر می‌گذارد زیرا برخلاف موبایل که از راه‌های هوایی وارد کشور می‌شود و قیمت لحظه‌ای دارد، لوازم جانبی از راه‌های دریایی وارد می‌شود و نوسانات ارزی به نسبت دیرتر روی این محصولات تأثیر دارد.

 

شیوع ویروس کرونا چه تأثیری بر افزایش قیمت تلفن همراه داشته است؟

وضعیت فعلی واردات موبایل مشکلی ندارد، بازار این صنف از بحران کرونا عبور کرده و کمبود تلفن همراه در بازار وجود ندارد. البته مشکل جدید همکاری نکردن وزارت صمت با واردکنندگانی است که در ابتدای کار خود هستند. ایجاد سقف واردات محصول برای واردکنندگان جدید موجب ایجاد رانت می‌شود، درحالی‌که باید به واردکنندگان و شرکت‌هایی که در آغاز راه هستند کمک شود تا مشکل عرضه تلفن همراه وجود نداشته باشد.

 

وضعیت بازار را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

تحلیل و پیش بینی وضعیت بازار موبایل در شرایط فعلی کشور ممکن نیست زیرا تغییرات قیمت تلفن همراه تنها وابسته به قیمت ارز و نوسانات آن است، بنابراین پیش‌بینی کاهش یا افزایش قیمت در بازار موبایل غیرممکن بوده و تعیین نرخ خرید و فروش بر عهده فروشندگان و عرضه‌کنندگان این محصول نیست، درنتیجه نمی‌توان به مردم گفت که در حال حاضر موبایل بخرید یا منتظر کاهش قیمت باشید.

ماه گذشته به خریداران توصیه می‌شد برای خرید عجله نکنند، زیرا پیش‌بینی می‌شد با کاهش نرخ ارز، گوشی تلفن همراه ارزان شود؛ اما امروز قیمت‌ها نه تنها نسبت به یک ماه گذشته ارزان نشده است بلکه افزایش نیز داشته است در نتیجه نمی‌توان قیمت انواع این محصول را پیش‌بینی کرد.

وزارت صمت باید واردکنندگانی که خدمات خوبی ارائه نمی‌دهند محدود کند، در وضعیت فعلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ که خدمات ضعیف ارائه می‌کنند واردات بیشتری از شرکت‌های جدید دارند که خدمات خوبی به مشتریان ارائه می‌دهند. میزان واردات باید منوط به ارائه خدمات باشد تا واردکنندگان بستر خدماتی بهتری برای مشتری مهیا کنند. در این صورت باوجود ۲۰۰ شرکت واردکننده تلفن همراه عملاً با مشکل روبه‌رو نخواهیم شد.

 

با توجه به قیمت‌های کنونی احتمال احتکار تلفن همراه وجود دارد؟

احتکار یا دپوی موبایل وجود ندارد، اگرچه وزیر صمت چندی پیش خبر از رجیستر نکردن شماری از موبایل‌های وارداتی داد که با تزریق آن به بازار می‌توان تا حدودی قیمت‌ها را کنترل کرد اما با توجه به سیستماتیک بودن ورود موبایل به کشور، دپوی این محصول حقیقت ندارد. از سوی دیگر ترخیص تلفن‌های همراهی که در گمرکات کشور وجود دارد نیز می‌تواند قیمت‌ها را کمی تعدیل کند. فروش محصولات با قیمت قبلی ارز، عملاً ممکن نیست؛ زیرا فروشنده برای خرید محصولات جدید باید با قیمت روز ارز خرید کند بنابراین فروش محصولات قدیمی و با قیمت قدیم عملاً ممکن نیست.

 

با توجه به قبول تحریم بازار ایران از سوی شرکت سامسونگ، واردات تلفن همراه این شرکت در چه وضعیتی است؟ هنوز محصولات قاچاق در بازار عرضه می‌شود؟

واردات موبایل‌های سامسونگ با مشکل جدی روبه‌رو نیست و از راه قانونی به کشور وارد می‌شود. قبول تحریم ایران توسط این شرکت شامل تلفن‌های همراه نیست.

قاچاق دیگر در بازار تلفن همراه معنی ندارد زیرا کالاهای گمرکی که از مبادی قانونی وارد می‌شود و کالاهای مسافرتی باید در سامانه همتا ثبت شود و محصولات قاچاق در بازار صرفاً شامل تعدادی از قطعات می‌شود. در سایر محصولات الکترونیک قاچاق وجود دارد، مثلاً تلویزیون قاچاق برای استفاده فقط به برق نیاز دارد اما تلفن‌های همراه باید در سامانه همتا ثبت شوند تا بتوان از آن استفاده کرد.

 

در وضعیت موجود مقدار سود فروشندگان از فروش این محصولات تغییری داشته است؟

مقدار سودی که وزارت صمت برای فروشندگان موبایل در نظر گرفته هفت درصد است اما با توجه به مقدار تقاضا در بازار، جوان بودن این صنعت و رقابتی بودن آن، سود به ۱.۵ تا سه درصد رسیده که چندان زیاد نیست.

 

وضعیت آینده بازار تلفن همراه را با شرایط فعلی و وضعیت متغیرهای اقتصادی، چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

وضعیت کنونی بازار خوب نیست، به دلیل اینکه قیمت موبایل کاملاً به نرخ ارز وابسته است در نتیجه نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی از آینده بازار داشت اما امیدواریم با کمک وزارت صمت آینده بهتری برای این صنف جوان رقم بخورد.

  • ۹۹/۰۴/۰۹

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">