ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کابوس تیک‌تاک بر سر انتخابات انگلیس

| شنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۰۱:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

سعید میرشاهی - شبکه‌ جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد که طبق یافته‌هایش، کاربران تیک‌تاک با اخبار انتخاباتی گمراه‌کننده تغذیه می‌شوند. بر این اساس، مشاهده ویدئوهای جعلی تولیدشده توسط هوش مصنوعی شامل رهبران حزب، اطلاعات نادرست و کلیپ‌های مملو از نظرات توهین‌آمیز در عرصه اصلی مبارزات انتخاباتی، به رای‌دهندگان جوان توصیه می‌شود.

با ظهور تیک‌تاک به عنوان میدان نبرد رسانه‌های اجتماعی جدید در انتخابات بریتانیا، احزاب سیاسی برای دستیابی به آرای رای‌دهندگان جوان، نبرد میم‌ها (memes) را آغاز کرده‌اند.

بررسی محتوای تبلیغاتی الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی توسط بی‌بی‌سی نشان داد جوانان در تیک‌تاک، همزمان با مونتاژهای خنده‌دار، در معرض محتوای گمراه‌کننده و تفرقه‌انگیز قرار می‌گیرند. این محتوا، توسط افراد مختلف، اعم از دانشجویان و فعالان سیاسی گرفته تا کمدین‌ها و اکانت‌های ربات‌گونه ناشناس، اشتراک‌گذاری می‌شود.

 

  • تیک‌تاک، علیه انتخابات بریتانیا

ویدئوهایی که صدها هزار بازدید دارند، شایعات بی‌اساس را ترویج می‌کنند. این ویدئوها نشان می‌دهد یک رسوایی بزرگ، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس را به برگزاری انتخابات زودهنگام وادار کرده و این ادعای بی‌پایه را مطرح می‌کند که سِر کی‌یر استارمر، پیگرد قضایی جیمی ساویل، (فرد دارای تمایلات جنسی به کودکان) را پیگیری نکرده است.

کلیپ‌های طنزآمیز و جعلی تولیدشده توسط هوش مصنوعی نشان می‌دهند که سوناک اعلام می‌کند: «لطفا ما را برکنار نکنید، ما واقعا ناراحت خواهیم شد!» و ادعاهای بدون مدرک درباره نحوه هزینه‌کرد پول توسط رهبر محافظه‌کار را مطرح می‌کنند، مانند اینکه او چگونه به دوستانش «پول زیاد» می‌دهد.

سایر ویدئوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، ادعاهای گمراه‌کننده درباره تعهد خدمات ملی او برای جوانان 18 ساله را به اشتراک می‌گذارند. این ویدئوها نشان می‌دهند جوانان به مناطق جنگی فعلی در اوکراین و غزه اعزام می‌شوند. برخی از این موارد در قالب طنز یا تقلید، زیرنویس می‌شوند اما نظرات نشان می‌دهد بعضا کاربران درباره اینکه کدام ادعاها واقعی هستند، سردرگم‌اند.

در همین زمینه، تیک‌تاک به بی‌بی‌سی گفت که سرمایه‌گذاری خود را برای مقابله با اطلاعات نادرست در انتخابات عمومی بریتانیا از طریق افزودن متخصص راستی‌آزمایی به منابع فعلی و استفاده از فناوری برچسب‌گذاری هوش مصنوعی، ارتقا داده است.

 

  • رای‌دهندگان مخفی، پروفایل‌های ساختگی

طبق داده‌ها و تحلیل‌های مرکز ملی تحقیقات اجتماعی (Natcen)، این ویدئوها به عنوان بخشی از پروژه رأی‌دهندگان مخفی بی‌بی‌سی مشاهده شدند که پروفایل‌هایی برای ۲۴ فرد ساختگی در سایت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده‌اند. (در یک دیپ‌فیک طنز، ریشی سوناک می‌گوید اگر شکست بخورد «واقعا ناراحت» خواهد شد اما برخی کاربران درباره واقعی بودن ویدئو، دچار سردرگمی شده‌اند.)

پروفایل‌های ساختگی، طیف وسیعی از رای‌دهندگان در حوزه‌های انتخابیه حساس در سراسر بریتانیا را نمایندگی می‌کنند و بینشی از محتوایی که برای افراد مختلف تبلیغ می‌شود، ارائه می‌دهند. این پروفایل‌ها، خصوصی هستند و هیچ دوستی ندارند. آنها فقط محتوای مرتبط با ویژگی‌های شخصیتی خود را که توسط تحقیقات Natcen اطلاع‌رسانی شده، لایک، فالو و تماشا می‌کنند.

ماریانا اسپرینگ نویسنده گزارش حاضر می‌گوید: من فیدهای پروفایل‌ سه ‌نفر از رای‌دهندگان ساختگی در حوزه انتخابیه سابق دیوار قرمز (red wall) در Bishop Auckland را که هدف حزب کارگر است و اکنون توسط محافظه‌کاران اداره می‌شود و نیز رای‌دهندگان مخفی که جوان‌تر هستند، بررسی کردم.

فیدهای رسانه‌های اجتماعی آنها نشان داد در حالی که سایت‌های دیگر نیز موجی از محتوای سیاسی را تجربه کرده‌اند، تیک‌تاک، بیشترین گفتگوهای زنده را به‌ویژه در بین رای‌دهندگان جوان‌تر داشته است.

 

  • تیک‌تاک، منبع اصلی 10 درصدِ نوجوانان بریتانیا

تیک‌تاک از زمان انتخابات قبلی، رونق زیادی پیدا کرده است. بنابر اعلام سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای  Ofcom، این اپلیکیشن برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳، سریع‌ترین منبع خبری در حال رشد بریتانیا بوده که ۱۰ درصد بزرگسالان، از آن استفاده می‌کنند. از هر ۱۰ نوجوان، یک‌ نفر (یعنی10 درصد نوجوانان) می‌گویند تیک‌تاک، مهم‌ترین منبع خبری آنهاست.

تیک‌تاک نسل جدیدی را در فرایند دموکراتیک درگیر می‌کند؛ چه از این اپلیکیشن اجتماعی استفاده کنید یا نه، آنچه در سایت آن رخ می‌دهد می‌تواند روایت‌ها را درباره انتخابات و نامزدها، از جمله با روش‌هایی که ممکن است بی‌اساس باشند، شکل دهد.

محتوایی که در قالب شخصیت جک، مرد ۳۱ ساله ناراضی به عنوان رای‌دهنده مخفی، تبلیغ می‌شود، شامل تیک‌تاک‌هایی است که اظهارات سیاستمداران حزب کارگر را  تحریف می‌کند. این اظهارات، نظرات مختلف را درباره مهاجرت، حقوق افراد تراجنسیتی، برگزیت و ادعاهای نادرست، از جمله اینکه وزیر توسعه بین‌الملل در سایه، خواستار «لغو ارتش» است، شامل می‌شود. سایر ویدئوهایی که جک در فید خود مشاهده کرد، کلیپ‌هایی با نظرات تهدیدآمیز درباره «اتانازی» (مرگ اختیاری/ آرام) ریشی سوناک و اظهارات نژادپرستانه درباره او بود.

همچنین پیام‌هایی مانند «به اصلاحات بریتانیا رای دهید»، به طور مکرر در نظرات بسیاری از ویدئوها به اشتراک گذاشته می‌شد؛ پیام‌هایی بسیار بیشتر از آنچه در حمایت از هر حزب دیگری قابل مشاهده است. کاربران تیک‌تاک به این نظرات توجه کرده‌اند و بسیاری از آنها به پوسترها، «ربات‌های اصلاحات» می‌گویند؛ به این معنا که ممکن است حساب‌های جعلی و خودکار باشند.

 

  • رای‌دهندگان مخفی، ویدئوهای گمراه‌کننده

من با برخی از نظردهندگانی که عکس‌ها و نام‌هایی در پروفایل‌های‌شان داشتند، تماس گرفتم. آنها گفتند که افراد واقعیِ مستقر در بریتانیا هستند و هیچ وابستگی رسمی به حزب اصلاحات ندارند و از طرف حزب، تشویق یا دستور دریافت نکرده بودند اما دیگران که بدون تصویر پروفایل یا دارای نام کاربری شامل اعداد بودند (مواردی که نشانه‌ رایج اکانت جعلی محسوب می‌شوند)، ناشناس بودند و به پیام‌ها پاسخ نمی‌دادند. آنها، چه افراد واقعی باشند و چه نباشند، نظرات‌شان می‌تواند این تصور را ایجاد کند که حزب موردعلاقه آنها از حمایت بیشتری برخوردار است.

شخصیت دیگری از رای‌دهندگان مخفی که در بیشاپ اوکلند (Bishop Auckland) مستقر بود، کلویی ۲۵ ساله، بود و به‌گونه‌ای خلق شد که هیچ علاقه‌ای به سیاست نداشته باشد اما تقریبا از هر 10 پست، یک پست در فید تیک‌تاک او، یک میم سیاسی یا ویدئوی خنده‌دار بود، مانند محتوای رسمی از حزب کارگر، محافظه‌کار، لیبرال دموکرات‌ و اصلاحات بریتانیا.

یکی از این ویدئوها، اولین ویدئوی تیک‌تاک ریشی سوناک در اکانت جدید حزب محافظه‌کار درباره خدمت ملی را شامل می‌شود که در آن به وضوح می‌گوید او تمام ۱۸ساله‌ها را به حضور در ارتش وادار نمی‌کند. این ویدئوها همچنین شامل سیلا بلک (Cilla Black)، در حال خواندن Surprise Surprise از پروفایل رسمی حزب کارگر هستند با این عنوان که: « POV: Rishi Sunak در روز تولد ۱۸ سالگی شما ظاهر می‌شود تا شما را به جنگ بفرستد.»

یک پست بدون مدرک نیز ادعا کرد که انتخابات به این دلیل برگزار شده که رسوایی درباره ریشی سوناک «در حال فوران است.»

سومین رای‌دهنده مخفی به نام لوئیز که 50 ساله و از نظر سیاسی، بلاتکلیف است، تحت فشار بیشتری در ویدئوهای تیک‌تاک‌ قرار گرفت؛ ویدئوهایی که رهبران سیاسی را با نظرات توهین‌آمیز، مونتاژهای طنزآمیز و ویدئوهای تمسخرآمیز درباره بیانیه‌های مربوط به سیاست‌های آنها، مانند خدمات ملی، هدف قرار می‌دهد.

یک دختر ۱۶ ساله از جنوب انگلستان که یک ویرایش طنزآمیز از اولین ویدئوی تیک‌تاک درباره خدمت ملی ریشی سوناک ساخته بود، اظهار کرد که از سرعت انتشار این محتوای ویدئویی‌ شگفت‌زده است. او گفت: «من به طور خاص این اکانت را برای انتخابات نساختم و دلیل اولیه ساختن ویدئو در تیک‌تاک، فقط شوخی بود. من انتظار نداشتم بیش از ۴۰۰ هزار بازدیدکننده داشته باشم.» او افزود که به هیچ حزبی وابسته نیست و برای ساخت ویدئو در تیک‌تاک، هیچ پولی دریافت نکرده است.

این نوجوان گفت: «به نظر من، رسانه‌های اجتماعی، واقعا تنها بستری هستند که امروزه جوانان می‌توانند صدای خودشان را از این طریق به گوش دیگران برسانند.»

او گفت که می‌داند محتوای طنز می‌تواند «جنجال‌برانگیز» باشد و می‌داند چگونه ویدئوی او «می‌تواند مردم را گمراه کند» اما امیدوار است دیگران درباره اینکه این ویدئو، کمی سرگرم‌کننده است، نیز صحبت کنند.

در کنار این ویدئو، برخی کاربران نظرات تهدیدآمیز درباره ریشی سوناک ارسال کرده بودند اما این دختر 16 ساله گفت که فکر نمی‌کند کسی واقعا قصد داشته باشد به یک سیاستمدار آسیب برساند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">