ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاسبی ۴ هزار روانشناس قلابی در اینستاگرام

| سه شنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۱، ۰۵:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: ۱۲ هزار پیج مشاوره و روانشناسی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که اکثر آنها متعلق به افرادی است که یا روانشناس نیستند، یا مجوز ندارند.
محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتگو با همشهری‌آنلاین اظهار کرد: حدود ۱۲ هزار صفحه (پیج) در فضای مجازی، در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۴ هزار صفحه روانشناس واقعی نیستند؛ یعنی نه تحصیلات مرتبط دارند و نه مجوز دارند و خود را روانشناس جا زده‌اند.

دکتر حاتمی گفت: قبلا شکایت‌هایی از سوی مردم به سازمان نظام روانشناسی کشور درباره روانشناس‌نماها شده بود و ما طی بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که این افراد، خود را به عنوان روانشناس و مشاور جا زده بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان در ابتدا تمایل نداشت لیست روانشناس‌نماها را منتشر کند، اما چون موضوع تضییع حقوق مردم در میان است، این کار را انجام دادیم. چون مردم، همه مشاوران و روانشناسان را نمی‌شناسند و روانشناسان تقلبی را از اصل تشخیص نمی‌دهند.

حاتمی گفت: موضوعی که سازمان را مجاب به معرفی روانشناس‌نماها کرد، تخلفات متعددی بود که در این حوزه گزارش می‌شد؛ رسانه‌ها، مردم و مسئولان بارها موضوعاتی را به ما نسب می‌دادند که از جانب مشاوران این سازمان مطرح نشده بود. حتی به تعدادی از این روانشناسان که تحصیلات مرتبط داشتند اما مجوز نداشتند، تذکر دادیم که بیایند مجوز بگیرند.

دکتر حاتمی با بیان این که ما امسال اسامی افراد غیر روانشناسِ فاقد مجوز را در ۳ لیست آماده کرده‌ایم، گفت: در لیست اول، اسامی ۱۴۴ روانشناس‌نما یا روانشناس زرد را منتشر کردیم که همه آنها افراد شاخص و معروفی هستند. در لیست دوم اسامی حدود ۱۰۰ نفر (۶۱ روانشناس‌نما و ۳۲ صفحه مَجازی غیرمُجاز) را معرفی و منتشر کردیم. لیست سوم هم شامل ۳۰ نفر است که آماده شده و به زودی منتشر می‌شود.

او گفت: اسامی لیست اول و دوم در سایت سازمان نظام روانشناسی به آدرس https://pcoiran.ir/ موجود است و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت، این افراد را شناسایی کنند و برای مشاوره روانشناسی یا کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین به افراد فاقد شماره نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه نکنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: از میان صفحات مجازی مربوط به روانشناسان، ۶۰۰ صفحه متعلق به افرادی است که نه تحصیلات‌شان مرتبط با روانشناسی است و نه مجوز دارند. تعدادی از آنها تحصیلات مرتبط دارند اما دارای مجوز نیستند.

دکتر حاتمی ادامه داد: طی دیداری که به تازگی با دادستان کل کشور داشتم، قرار شد این ۳ لیست به همراه مستندات در اختیار مقامات قضایی قرار گیرد تا آنها برای برخورد قانونی ورود کنند. چون این افراد روانشناس نیستند، برخورد با آنها در حیطه وظایف ما نمی‌گنجد و باید پلیس فتا و قوه قضاییه ورود کنند. وظیفه سازمان نظام روانشناسی، اطلاع‌رسانی و دادن هشدارهای لازم به مردم است. البته ما به دنبال حذف صفحه روانشناس‌نماهای مخرب در شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده‌ایم و از بعضی از این افراد هم چند بار شکایت کرده‌ایم.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، لیست سوم که قرار است همزمان با آماده شدن مستندات اعلام و منتشر شود، در ۴ طبقه دسته‌بندی می‌شود؛ مراکز و موسسات غیرروانشناسی که در حیطه خدمات مشاوره‌ای فعالیت می‌کنند، روانشناس‌نماها، صفحات فعال در فضای مجازی و حامیان روانشناس‌نماها.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا سازمان نظام روانشناسی در اطلاع‌رسانی قوی عمل نمی‌کند که روانشناس‌نماها امکان جولان دادن در جامعه پیدا کرده‌اند، گفت: ما از طریق مطبوعات، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، صداوسیما و بقیه نهادهایی که خدمات عمومی می‌دهند، درباره روانشناسانِ دارای مجوز و افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در طول ۲ سال گذشته مدام در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و هشدار داده‌ایم و همین که رسانه‌ها روی این موضوع حساس شده‌اند و در این باره مطلب می‌نویسند، یعنی اقدام ما خوب بوده است.

  • ۰۱/۱۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">