ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاهش ۲۱ درصدی شکایات از پست

| پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: با تلاش همکاران ما سال گذشته شاهد کاهش ۲۱ درصدی شکایات مردم از پست باشیم.

محمود لیایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی درباره نوع همکاری شرکت‌های دانش بنیان با شرکت پست در سال گذشته و برنامه امسال این شرکت در خصوص شرکت‌های دانش بنیان افزود: شرکت ملی پست یکی از پیشتاز‌ترین شرکت‌های دولتی در استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

 

پست و شرکت های دانش بنیان

وی گفت: سال گذشته سه رویداد بزرگ در حوزه شرکت‌های دانش بنیان داشتیم که یکی رویداد ایده‌های برتر شرکت‌های دانش بنیان را داشتیم که در موزه ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و ۸۸ شرکت عضو مرکز نواوری پست برگزار شد که شرکت‌ها، دستاورد‌های خود را در حوزه عملیات و خدمات پستی ارائه کردند.

وی افزود: همایش دیگری با عنوان اینوتکس پست سال گذشته در کیش برگزار شد که ۴۴ شرکت دانش بنیان، خدمات حوزه‌های پستی و دستاورد‌های شان را به نمایش گذاشتند و برنامه دیگری هم در قالب هم اندیشی بود که آسیب شناسی‌ها در ارائه خدمات شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: ما امسال بنا داریم از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان بیشتر استفاده کنیم و در ادامه برنامه سال گذشته که ۳۰۰ فرصت هوشمند سازی را تعریف کرده بودیم و توانستیم بخشی از این ۳۰۰ فرصت را از خدمات شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم امسال هم بنا داریم این تعداد را افزایش دهیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امسال بنا داریم از خدمات و محصولات هوشمند سازی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم تا فرایند هوشمند سازی پست ارتقا پیدا کند.

 

برقی کردن ناوگان موتوری در دستورکار شرکت پست

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در خصوص برنامه برقی کردن ناوگان موتوری موزعین (پست چی‌ها) و کارکنان ستادی پست گفت: سال گذشته اولین دستگاه دولتی بودیم که سد را شکستیم و از ناوگان موتور‌های برقی در خدمات مان استفاده کردیم و این اقدام در قالب دو تفاهم نامه انجام شد که یک مورد ۸۰۰ دستگاه بود که دویست دستگاه در سال گذشته تحویل شد و مابقی این تعداد امسال به ناوگان شهر تهران افزوده می‌شود.

لیایی گفت: در شهر تهران ۱۲۵۰ موتور داریم که قرار است به مرور زمان به موتور‌های برقی تبدیل شود که در مرحله نخست ۷۰۰ دستگاه تبدیل شد و بقیه در مراحل بعدی تبدیل به موتور برقی می‌شود.

وی گفت: اسفند ماه سال گذشته در شهر مشهد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد منعقد کردیم که ۸۰۰ دستگاه موتور برقی هم برای همکاران ستادی و موزعان پست مشهد اختصاص می‌یابد.

آقای لیایی گفت: برنامه ما این است که در شهر‌های بزرگ مانند شیراز، تبریز و اصفهان این طرح اجرا شود و با شهر‌هایی که شهرداری هایشان آمادگی داشته باشند تفاهم می‌کنیم.

وی گفت: ما از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ که برای رفع آلودگی هوا در کشور است به نحو احسن استفاده کرده ایم و امیدواریم با تعامل دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور بعد از موتور‌های برقی به سمت ماشین‌های برقی برای شهر‌های بزرگ حرکت کنیم تا ماشین‌های کوچک برقی را برای جابجایی مرسولات پستی اختصاص دهیم که منجر به کاهش آلودگی هوا و استفاده بهتر موزع شود.

 

کاهش زمان ارسال مرسولات از طریق هوشمند سازی

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران درباره کاهش زمان ارسال مرسلات در سال گذشته گفت: با توجه به طرح‌های آزمایشی که در اصفهان و دو منطقه تهران اجرا کردیم از طریق هوشمند سازی توانستیم حدود ۳۰ درصد زمان ارسال مرسولات را کاهش دهیم و با توجه به نتایج خوبی که از این چند طرح گرفتیم امیدواریم بتوانیم در کل شبکه پستی نتایج آن را ببینیم و شاهد باشیم که این ۳۰ درصد به کل شبکه پستی ما تعمیم داده شود.

 

کاهش ۲۱ درصدی شکایات از پست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه بر عملکرد پستچی‌ها نظارت می‌کنید تا احیاناً مرتکب تخلف در ارسال مرسولات مردم نشوند افزود: ساز و کار‌هایی تدارک دیده شده است تا شاهد کمترین نارضایتی مشتریان باشیم و در سال گذشته ۲۱ درصد آمار شکایت‌های مردم کاهش یافت و این نشان می‌دهد که رضایت مردم از پست افزایش یافته است.

لیایی گفت: البته یک سری اتفاقات طبیعی است و برای مثال سال گذشته به سبب شرایط آب و هوایی شاهد لغو برخی پرواز‌ها و مسدود شدن جاده‌های کشور بودیم که زمان ارسال مرسولات را افزایش داد و نارضایتی ایجاد کرد.

وی گفت:در همه دنیا یک میانگین و استانداردی قرار می‌دهند که اگر تاخیری صورت گرفت یا در قالب آن، غرامت پرداخت و یا به نحوی رضایت مشتری را جلب می‌کنند.

وی افزود: ما سال گذشته ۳۰۰ میلیون مرسوله جابجا کردیم و طبیعی است که یک تا دو درصد شاهد تاخیر در ارسال مرسولات باشیم و این عدد، معادل حدود ۳ میلیون مرسوله می‌شود یعنی مثلاً ما سه میلیون ناراضی در کل کشور داشتیم.

وی افزود: البته در دنیا هم برنامه‌ریزی کرده‌اند که رضایت مشتریان را کسب کنند، ولی در هیچ جایی این عدد به صفر نرسیده است.
لیایی گفت: تلاش ما این است که تا حد امکان با ابزار‌های هوشمند سازی بتوانیم نارضایتی‌ها را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتحادیه جهانی پست عملکرد شرکت ملی پست ایران را چگونه ارزیابی می‌کند؟ افزود: بر اساس شاخص‌های اتحادیه جهانی پست، ۱۲ رتبه در مقایسه با سال‌های گدشته ارتقا پیدا کردیم که نشان می‌دهد زحمات همکارانمان نتیجه داده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همچنان در ارسال مرسولات به امریکا با مشکل مواجهید؟ گفت: ما فقط با کشور آمریکا مشکل داریم که آن‌ها به بهانه‌های واهی در بحث موارد گمرکی مباحثی را مطرح می‌کنند که از نظر اتحادیه جهانی پست قابل قبول نیست.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم این مشکل را از طریق اتحادیه جهانی پست برطرف کنیم.

 

حمایت پست از سکو‌ها و پیام رسان ها‌ی داخلی

لیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و پیام رسان ها‌ی داخلی چه خدمات پستی به کسب و کار‌هایی که در سکو‌های داخلی فعالیت کنند ارائه می‌کنید؟ افزود:با توجه به برنامه ریزی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵ سکوی داخلی منتخب مجوز گرفتند که اگر کسب و کار‌های اینترنتی روی این سکو‌ها کسب و کار خود را قرار دهند حمایت می‌شوند که یکی از این حمایت‌ها تخفیفات شرکت ملی پست در بحث ارسال مرسولات است.

وی گفت:ما فقط به دادن تخفیف اکتفا نکرده ایم و یک بسته حمایتی شامل ۳۰ خدمت را ارائه کردیم تا از این کسب و کار‌ها حمایت شود.

لیایی افزود یکی از این خدمت‌ها ۲۰ درصد حداقل تخفیف تعرفه‌ای بود که کسب و کار‌ها اکنون از آن استفاده می‌کنند.

 

وضعیت تعرفه های پستی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش اقبال مردم به پست و افزایش مرسولات پستی چرا شاهد کاهش تعرفه‌های پستی نیستیم؟ افزود: شرکت پست، درآمد- هزینه‌ای است و قاعدتاً باید در قبال درآمد، هزینه کنیم و توسعه بدهیم.

وی افزود: تورم سالانه افزایش پیدا می‌کند و نرخ تعرفه‌های ما هم متناسب با تورم سالیانه افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: نرخ لاستیکها، خدمات و لوازم یدکی کامیون‌های پست و قیمت خود کامیون‌ها گران شده است و اگر قرار باشد به نحو احسن خدمتگزاری کنیم باید درآمد‌های مان متناسب با هزینه‌های ما باشد.

وی گفت: یکی از عمده دلایل اینکه سال گذشته مقدار کمی به تعرفه‌های ما افزوده شد به خاطر واقعی شدن هزینه‌ها و تعرفه‌ها بود که متناسب با تورم سالیانه باشد که البته نبود.

لیایی افزود: ما بنا داریم با واقعی سازی کردن آن به سمتی برویم که نرخ خدمات را با افزایش ترافیک مان در حد متعادل پایین بیاوریم که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم ادعا کنیم که نرخ تعرفه‌های مان قابل کاهش است.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شرکت پست همچنان زیان ده اعلام می‌شود؟ گفت: ما شرکتی حاکمیتی هستیم و موظفیم خدمات پایه پستی را با نرخ قانونی در اختیار مردم بگذاریم و ما باید با کمترین نرخ مرسولات مردم را به اقصا نقاط کشور منتقل کنیم و مناطق محروم و مناطقی را داریم که هزینه ارسال مرسولات به آن مناطق بالا می‌رود و عمده دلایل زیان ده بودن پست به همین سبب است.

  • ۰۲/۰۱/۱۰

شرکت پست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">