ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کرایه تاکسی‌های اینترنتی بالاتر رفت

| چهارشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲ ق.ظ | ۰ نظر

افزایش قابل ‌توجه نرخ تاکسی‌های اینترنتی پس از گذر از اعمال محدودیت‌های ناشی از کرونا از جمله مباحثی است که این روزها بسیار با آن مواجه هستیم؛ این ‌چنین که گاه افزایش بیش از ۵۰ درصدی نرخ‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارش ایمنا، گرانی حمل و نقل‌های اینترنتی پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی تا جایی پیش رفته است که حتی برخی از مسیرها، افزایش نرخ دو برابری داشته است؛ موضوعی که نارضایتی و گلایه مسافران را در پی داشته و کاربران بسیاری در فضای مجازی نسبت به بالا بودن نرخ این سفرها اعتراض خود را نشان داده‌اند.

از طرفی نیز فعالان این بخش اظهار می‌کنند که بدون افزایش نرخ، ادامه کار برایشان هیچ صرفه‌ای ندارد و حتی اکنون نیز با وجود گران شدن نسبی قیمت سفرها، رانندگان از قیمت‌ها ناراضی هستند؛ در این بین برخی شرکت‌ها را به بهره‌کشی رانندگان متهم می‌کنند.

به‌غیر از گرانی حمل و نقل، زمان بر شدن پیدا کردن یک تاکسی اینترنتی معضل دیگری است؛ حال این سوال به وجود می‌آید که دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها و علت کمیابی تاکسی‌ها چه چیزی است؟

گفتنی است که با شیوع کرونا و پیامدهایی چون تعطیلی کسب‌وکارها و دیگر خدمات شهری، بسیاری از افراد مجبور به خانه نشینی شدند؛ به همین دلیل استفاده از وسایل حمل و نقلی کاهش قابل توجهی را تجربه کرد که در این دوران به دلیل افت تقاضا برای جابجایی، نرخ تاکسی‌های اینترنتی نیز کاهش داشت.

اما با عبور از دوران اوج شیوع و بازگشایی‌های تدریجی مشاغل و فعالیت‌ها با افزایش قیمت ۵۰ درصدی این تاکسی‌ها رو به رو شده‌ایم که این افزایش قیمت‌ها موجب شاکی شدن مشتریان این تاکسی‌ها شده است.

گزارش‌های میدانی نیز حاکی از آن است که فعالان اسنپ و تپسی دلیل گران‌تر شدن قیمت سفرها را را فزایش تورم عنوان می‌کنند.

رضا محمدی که از رانندگان اسنپ است در رابطه با گرانی قیمت‌ها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در زمانی که رفت و آمدهای مردم به دلیل افزایش شیوع کرونا کاهش یافت قیمت سفرها نه تنها گران نشد بلکه در مواقعی ارزان‌تر هم محاسبه می‌شد اما اکنون به دلایلی چون افزایش تقاضا و مهم‌تر از آن افزایش تورم، قیمت‌ها تا حدودی گران‌تر شده است.

وی ادامه می‌دهد: عواملی چون مدت‌زمان سفر، مسیر، شرایط ترافیک حتی زمان انتخابی برای سفر در نرخ سفرها تأثیرگذار است؛ با توجه به هزینه‌های بنزین، استهلاک خودرو، گرانی لوازم یدکی و ز مانی که یک راننده باید صرف جابه‌جایی مسافر کند به هیچ وجه نرخ کمتر از قیمت فعلی برای راننده به‌صرفه نیست.

غلامرضا رسولی راننده دیگری در این زمینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی به دلیل شرایط اقتصادی جامعه است؛ زمانی که همه کالاها و خدمات گران شده است، گرانی حمل‌ونقل نیز طبیعی بوده و نسبت به دیگر خدمات کمتر و منصفانه‌تر نیز است؛ بنابراین مسافر نباید انتظار نرخ‌های سابق را داشته باشد.

وی می‌افزاید: در صورتی که قیمت‌ها مناسب نباشد راننده از فعالیت کناره‌گیری می‌کند؛ اگر مسافران در برخی از مسیرها با کمبود اسنپ روبرو می‌شوند، به دلیل به‌صرفه نبودن این کار است زیرا راننده مدت زمانی که برای جابجایی مسافر تقبل می‌کند را با پول دریافتی مقایسه کرده و در صورت به صرفه نبودن انصراف می‌دهد.

جواد رضایی، راننده تپسی در رابطه با گرانی کرایه این تاکسی‌ها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای تاکسی‌های اینترنتی هیچ قیمت مصوبی وجود ندارد؛ عواملی مانند عرضه و تقاضا، شرایط ترافیکی و آب‌وهوایی، تعطیلات و اعیاد بر قیمت‌ها مؤثر است.

وی توضیح می‌دهد: اگر مسافر در خیابان‌های کم ترافیکی که ازدحام تاکسی‌های اینترنتی در آن‌ها زیاد است درخواست خود را ارائه دهد، با نرخ پایین‌تری سفر خود را انجام می‌دهد؛ در کل گران‌تر شدن چند درصدی سفرها کاملاً طبیعی است چون هر خدماتی پس از گذشت مدت زمانی افزایش نرخ دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">