ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کم فروشی عمده در اینترنت نداریم

| شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۱، ۰۳:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

اکثر اوقات بحث پایین بودن سرعت دسترسی اینترنت را به موضوع اشتراک‌گذاری پهنای باند و کم‌فروشی آن از سوی شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت ارتباط می‌دهند، چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره دلایل کاهش سرعت اینترنت گفته بود که اگر پهنای باند بیش از میزان استاندارد به اشتراک گذاشته شود، سرعت اینترنت کاهش می‌یابد چون بحث به اشتراک‌گذاری پهنای باند اینترنت، استاندارد‌هایی دارد و وزیر ارتباطات نیز در این رابطه معتقد است که متاسفانه موضوع عمده در بحث پهنای باند اینترنت، بخش دسترسی و توزیع است که در این رابطه کم‌لطفی و کم‌فروشی می‌شود.

چندی پیش وزیر ارتباطات با بیان اینکه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهنای باند اینترنت، بخش دسترسی و توزیع است که در این رابطه کم‌لطفی و کم‌فروشی می‌شود گفته بود که امیدوارم این موضوع برای حال و آینده اصلاح شود و بنا داریم نظارت را بیش‌تر کنیم و البته امیدواریم کار به برخوردهای حقوقی و قضایی نکشد و موضوع حل شود؛ این سخنان در حالی است که برخی مسوولان مربوطه مدعی هستند که تاکنون گزارشی مبنی بر کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی از سوی کاربران ارایه نشده است.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: متاسفانه در بعضی مواقع شاهد بودیم که مخابرات بیش از میزان استاندارد پهنای باند را به اشتراک گذاشت که طبیعی است این موضوع به نوعی کم‌فروشی محسوب‌ شده و سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد که در حال بررسی این موضوع به تفکیک در استان‌ها هستیم.

حسن رضوانی ابراز کرد: اگر مردم شکایتی در زمینه‌ی اینترنت و یا مباحث مرتبط دارند، می‌توانند شکایت خود را به اپراتور‌های مربوطه ارجاع دهند تا برطرف شود و اگر به نتیجه نرسیدند، می‌توانند موضوع را به رگولاتوری اعلام کنند. همچنین وزیر ارتباطات ابراز کرد: میزان پهنای باند اینترنت دریافتی و فروشی اپراتورها در سامانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موجود است.

رضا تقی‌پور اظهار کرده بود: در هر صورت با اعمال کنترل‌هایی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در برنامه کاری‌اش دارد، فکر می‌کنم این موضوع زیاد مشکل عمده‌ای نباشد. میزان پهنای باندی که اپراتورها دریافت می‌کنند و میزانی که می‌فروشند، در سامانه مانیتورینگ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات موجود است.

به گزارش ایسنا وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره کاهش سرعت اینترنت معتقد است: ‌شاید در توزیع اینترنت مشکلاتی داریم. امیدوارم این موضوع برای حال و آینده اصلاح شود و البته بنا داریم نظارت را بیش‌تر کنیم.

وی درباره این که با وجود افزایش پهنای باند ما هم‌چنان شاهد قطعی و کاهش سرعت اینترنت هستیم اظهار کرد: عرض کردیم ما پهنای باند داخل کشور کم نداریم و شاید در توزیع مشکلاتی است که امیدواریم این موضوع نیز با هماهنگی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در برنامه دارد رفع شود.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به موارد صورت گرفته کم فروشی از سوی شرکت‌های اینترنتی که منجر به توقف فعالیت این شرکت‌ها شده است، اظهار کرد: حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت حوزه‌ای تخصصی است و بسیاری از کاربران شاید تخصص لازم را در این بخش نداشته باشند و به همین دلیل بارها به کاربران تاکید کرده‌ایم زمانی که سرویسی را خریداری می‌کنند حتما آن را تحویل بگیرند و سرعت اینترنت خود را اندازه‌گیری کنند.

علیرضا اصغریان با اشاره به نرم‌افزارهای قابل استفاده برای سنجش سرعت اینترنت که باید از سوی کاربران مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: در صورتی که کاربران نسبت به سرویس دریافتی خود و میزان سرعت خریداری شده شکایتی داشته باشند ابتدا موضوع را با اپراتور سرویس‌دهنده مطرح کرده و در صورتی که اپراتور پاسخ مشترک را در چارچوب قرارداد ندهد، مشترک می‌تواند موضوع را در قالب شکایت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کنند تا رگولاتوری آن را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: چنانچه شرکت‌های اینترنتی که فعالیتشان به دلیل کم‌فروشی پهنای باند متوقف شده است، نسبت به ارتقای پهنای باند اقدام نکنند تا بحث لغو و تعلیق پروانه، اعمال مقررات خواهیم کرد؛ کاربران باید دقت کنند که چه سرویسی را از شرکت‌های ارائه کننده دریافت می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که وجود کم‌فروشی از سوی مدیران برخی شرکت‌های اینترنتی هم تایید می‌شود که از طرفی بیان می‌کنند این اتفاق نمی‌تواند تامین‌کننده هزینه‌هایی شود که شرکت‌ها صرف می‌کنند.فرشاد جعفریان - مدیر یک شرکت اینترنتی اظهار کرد: به‌عنوان مثال زمانی که صد مگ پهنای باند از مخابرات خریداری می‌کنیم، همه آن صد مگ قابل استفاده نیست و در این مواقع تصور می‌شود که کم‌فروشی از طرف شرکت‌های اینترنتی صورت گرفته است و این در حالی است که این از بالا شروع شده و از سمت مخابرات است.

وی گفت: در برخی مواقع که خط انتقال اصفهان با تهران که پهنای باند از آن عبور می‌کند، پر است، یعنی ظرفیت خالی برای اضافه شدن پهنای باند ندارد، با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم که تصور می‌شود کم‌فروشی صورت گرفته و سرعت اینترنت کاهش یافته است، در حالی که این موضوع ارتباطی به شرکت‌های اینترنتی ندارد؛ البته این میزان و مشکلاتی این‌چنینی به شرایط روز هم بستگی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که شرکت‌های دارای مجوز و قانونی، کم‌فروشی را انجام نمی‌دهند ابراز کرد: ما هر سه ماه یکبار به رگولاتوری گزارش کاری می‌دهیم و آن‌ها متوجه می‌شوند که چه میزان پهنای باند خریداری کرده و چه میزانی به فروش رسانده‌ایم؛ بنابراین اگر کم‌فروشی یا تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، مورد بررسی قرار گرفته و با آن برخورد می‌شود.

اما برخی از مدیران شرکت‌های اینترنتی معتقدند: شرکت‌های اینترنتی با همان ضریب و سرعتی که اینترنت را از مخابرات دریافت می‌کنند، با همان ضریب و یا کم‌تر از آن ارایه می‌کنند و عملا نمی‌توانند بیش از آن به مصرف‌کننده اینترنت بدهند؛ شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی عملا نمی‌توانند در سرعت اینترنت و افزایش آن نقشی داشته باشند، پس طبیعی است علت این مشکل را نباید در شرکت‌ها جست‌وجو کرد.

با تمام این اوصاف مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان می‌کند که مصادیق عمده یا عمومی و گسترده‌ای تحت عنوان کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی تاکنون به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش نشده است و طی رسیدگی‌های صورت‌ گرفته تاکنون با این فرمت شکایت مواجه نشده‌ایم.

  • ۹۱/۰۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">