ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گواهی دیجیتال 2 سال در نوبت تصویب

| جمعه, ۴ اسفند ۱۳۸۵، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

تا زمانی که آیین‌نامه مربوطه تصویب نشود، فعالیت CA برای صدور گواهی الکترونیکی در حوزه‌های بیرونی مسوولیت وزارت بازرگانی، دچار مشکلات قانونی خواهد بود.
دکتر محمود زرگر، مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، دو میدان کاربردی برای طرح CA در داخل و خارج از وزارت بازرگانی برشمرد و اظهار داشت: در داخل وزارت بازرگانی، موضوعاتی از قبیل ثبت سفارش و تغییرات نرم‌افزاری در حال اتمام بوده و منتظر عملیاتی شدن آن از سوی تیم اجرایی هستیم.

وی افزود: در بیرون از وزارت بازرگانی نیز، مهمترین نیاز استفاده از CA ساختار معتبر قانونی و احراز هویت است که این موضوع براساس امکان فعالیت دفاتر ثبت گواهی‌های تجارت الکترونیکی، مستلزم آیین‌نامه‌ای است که براساس بند 32 قانون تجارت الکترونیکی، باید در هیات دولت تصویب شود.

زرگر، از آغاز اقدامات آیین‌نامه‌ای از حدود 2 سال پیش خبر داد و در عین حال گفت: با وجود تلاش‌ها، این آیین‌نامه تاکنون تصویب نشده است. البته بندهای آیین‌نامه فوق در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیکی هیات دولت در حال طی مراحل کارشناسی است و امیدواریم تا پایان سال، برای تصویب در دستور کار دولت قرارگیرد.

وی، در ادامه تصریح کرد: استفاده از خدمات CA، مانند گواهی و امضای الکترونیکی و مهر دیجیتالی، مستلزم وجود نرم‌افزارهایی با قابلیت پشتیبانی PKI (زیرساخت کلید عمومی) است. طرح CA که در وزارت بازرگانی به اتمام رسیده، بخش تولید گواهی است و کاربرد آن در دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیاز به بستر نرم‌افزاری و سازگاری فرآیندی دارد. زرگر افزود: موارد اخیر باید توسط کاربران مهیا شود تا بتوانند به درستی و کارایی بالا و معتبر، از خدمات مرکز صدور گواهی الکترونیکی بهره‌مند شوند.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی، در حال حاضر در کشورمان، جز مواردی استثنایی، نرم‌افزارهای موجود دارای این قابلیت‌ها نیستند. البته در سطح دنیا نیز اخیرا نرم‌افزارهایی با کاربرد عمومی همراه با این قابلیت وارد بازار شده‌اند.

زرگر، خاطرنشان کرد: دو راهکار برای این موضوع وجود دارد که شامل استفاده سازمان‌ها و بنگاه‌های استفاده کننده از نرم‌افزارهای دارای قابلیت پشتیبانی PKI و یا استفاده از واسطه‌های نرم‌افزاری است.

وی، گفت: در راه حل اول، تغییر نرم‌افزارهای موجود شاید به صرفه نباشد و یک "دوباره‌کاری" بسیار سنگین و فنی صورت گیرد، اما در شرایط کنونی می‌توان از راه حل دوم یعنی استفاده از واسطه‌های نرم‌افزاری مخصوص پشتیبان گواهی و امضای الکترونیکی سود جست.

وی افزود: برای این منظور، سازگاری نرم‌افزارهای واسط با سیستم‌های موجود نرم‌افزاری در فرآیندهای مختلف حائز اهمیت خاص است، اما نکته مهم این‌که تمام نرم‌افزارهای شبکه‌ای جدید باید دارای قابلیت پشتیبانی از PKI باشند. این موضوع را هم باید شرکت‌های نرم‌افزاری در طراحی نرم‌افزارهای خود رعایت کنند و هم شرکتها و سازمانهای مختلف دولتی و غیر دولتی باید این مهم را در بررسی‌ها و شرایط خرید نرم‌افزارهای خود لحاظ کنند.

مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی، با بیان این‌که تغییرات نرمافزاری ثبت سفارش به زودی تمام شده و عملیاتی می‌شود، افزود: ثبت سفارش، خدمات بسیار پر ترافیکی به بازرگانان کشور در وزارت بازرگانی است که در حال حاضر مستلزم حضور فیزیکی افراد به دلیل اهمیت و اعتباری بودن اسناد مربوطه بوده و با استفاده از CA ضرورتی به حضور بازرگانان و متقاضیان این خدمات نخواهد بود و این خدمات از راه دور و از طریق شبکه انجام خواهد شد.

  • ۸۵/۱۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">