ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۲ میلیون دانش آموز محروم از آموزش مجازی

| يكشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شاد احراز هویت نشدند که از روش‌های جایگزین آموزش برای آنها استفاده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین کفراشی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک، حضور یافت و به عملکرد این اداره کل در ایام کرونا و تعطیلی مدارس پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: شیوع کرونا همه فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داد و نظارت ها را نیز. البته نظارت‌های ما مبتنی بر فرایندهای آموزشی و پرورشی است و مثل گذشته انجام می‌شد اما در هر صورت وقتی دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه حضور داشتند، نظارت‌ها آسان‌تر بود.

وی ادامه داد: با توجه به مجازی شدن آموزش ها باید راهکار و برنامه عمل جدید تهیه می شد تا نظارت کنیم که چه میزان دانش‌آموزان تحت پوشش تحصیلی هستند و چه میزان معلمان در حال فعالیت هستند. بررسی میزان اهتمام مسئولان استان‌ها، مناطق، مدیران و معلمان نسبت به فرایند آموزشی و پرورشی، رصد وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت مدیران و معلمان در فرآیند آموزشی و پرورشی، رصد میزان احراز و عدم احراز در شاد به عنوان بستر اصلی و شناسایی روش‌های جایگزین، سنجش میزان رضایت‌مندی اولیا و دانش‌آموزان از خدمات آموزشی و پرورشی ارائه شده، بررسی وضعیت نظارت استان‌ها بر مناطق و مدارس تابع، نظارت بر نحوه حضور عوامل آموزشی و اداری و شناسایی و تشویق کارکنان و معلمان خلاق در مدارس از اهداف ما بود که در برنامه نظارتی جدید در نظر گرفتیم.

کفراشی ادامه داد: ما یک تعداد شاخص تعریف کردیم. خوداظهاری توسط خود معلمان و مسئولان را داشتیم. ۳۲ اداره‌کل در ۳۱ استان، ۷۱۴ منطقه آموزشی و ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه داریم که این فرم ها را بر اساس شاخص‌ها تکمیل کردند و از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا مشخص کنیم در چه مناطقی دانش‌آموزان تحت پوشش نیستند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۳۷۵ همکار ستادی و استانی را در قالب تیم نظارتی مأمور کردیم که به مناطق کشور ورود پیدا کردند تا وضعیت را بسنجند زیرا آموزش و پرورش این حساسیت را دارد که جامانده از تحصیل نداشته باشیم. در این بازدیدها ۳۷۶ منطقه و ۲۹ اداره کل آموزش و پرورش منطقه مورد بررسی قرار گرفتند که ۳ استان شمالی به دلیل عدم ممنوعیت تردد، امکان بررسی نبود. نظارت‌ها تصادفی بود و استان‌ها خبر نداشتند که کدام مدرسه را برای بازدید انتخاب کردیم اما خودمان سعی کردیم دوسوم بازدیدها در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار باشد.

کفراشی با بیان اینکه از ۲۸۷۵ مدرسه در سطح کشور بازدید شد که ۱۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش بودند گفت: از این تعداد ۱۱۶۶ مدرسه دخترانه، ۱۴۱۶ مدرسه پسرانه و ۲۹۳ مدرسه مختلط بوده است. همچنین اطلاعاتی که از برنامه شاد تا ۳۰ بهمن گرفتیم نشان داد که ۸۵ درصد احراز هویت دانش‌آموز در شاد داریم و آن دسته از دانش‌آموزان که از شاد استفاده نکردند، از روش‌های جایگزین بهره بردند. از ۲۸۷۵ مدرسه بازدید شده، ۱۷۷۷ مدرسه اعلام کردند که دانش‌آموز از یک تا چند نفر، عدم احراز داریم ۱۱۸۱ مورد با ۶۰ درصد به دلیل نداشتن تجهیزات هوشمند، ۱۵۴ مورد با ۸ درصد به دلیل نداشتن اینترنت و پهنای باند، ۱۷۰ مورد با ۹ درصد به دلیل اشکال فنی در اتصال به شاد و ۲۷۳ مورد با ۱۶ درصد به دلایل دیگر چون استفاده چند نفر از یک تلفن همراه یا عدم قابلیت برخی تلفن‌ها است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در قالب طرح هدایت یعنی هر دانش‌آموز یک تبلت، برنامه‌ریزی کرده است که همه دانش‌آموزان مناطق محروم بتوانند تحت پوشش قرار گیرند، اظهار کرد: تا کنون ۲۰۰ هزار تبلت تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. بر اساس خودارزیابی استان‌ها، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شاد احراز هویت نشدند که از روش‌های جایگزین آموزش حضوری، بسته های خودآموز و تلویزیون بوده است.

به گفته کفراشی از ۲۸۷۵ مدرسه بازدید شده، ۹ درصد دانش‌آموزان یعنی ۵۷۶۳۱ از برنامه شاد جاماندند که ۲۴ درصد از آموزش حضوری، ۳۹ درصد از بسته های خودآموز و ۳۱ درصد از تلویزیون بهره مند شدند و البته ۶ دهم درصد دانش‌آموز فاقد آموزش به کل آمار دانش آموزان در مدارس بازدیدی شده بوده است.

کفراشی بیان کرد: دلایل اصلی فاقد آموزش بودن دانش آموزان در مدارس مورد بازدید شامل تمایل والدین به تکرار پایه خصوصاً در پایه اول، اشتغال به کار برخی از دانش آموزان در مناطق محروم به ویژه دانش آموزان هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه ای، ازدواج زود هنگام دختران در برخی از مناطق، تعطیلی خوابگاه های مدارس شبانه روزی و مهاجرت بوده است.

وی به وضعیت معلمان در شاد گفت: درصد معلمان احراز شده بر اساس شاد عدد ۹۳ درصد بود اما این عدد در مدارس بازدید شده، ۹۷ درصد بود که دلیل اصلی عدم احراز هویت معلمان در شاد اشکالات فنی و ارتباط با سامانه سناد است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۴۸۲۸۱ معلم بازدید شده، ۴۶۸۰۹ معلم احراز شده در شاد بودند و ۳ درصد یعنی ۱۴۷۲ معلمان در شاد فعال نبودند که از این معلمان ۹۹ معلم آموزش حضوری داشته است، ۴۸۵ معلم بسته خودآموز می دهد و ۷۰۹ معلم از شبکه های تعاملی استفاده می کند و فقط ۳ دهم درصد معلمان غیرفعالند که دلایل معلمان فاقد فعالیت شامل بیماری، مرخصی، عدم دسترسی و آشنایی به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">