ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

445 هزار تولید دیجیتالی دارای کد شامد است

| سه شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر شبکه ملی فرهنگ گفت: هم اینک 445 هزار اثر شامل نرم افزارها و بازی های موبایلی، کانال های صفحات اجتماعی، سایت ها و سرویس اپراتورها در کشور کد شامد ( شناسنامه دار شدن الکترونیکی محتوای دیجیتال) دریافت کرده اند.

به گزارش ایرنا حامد اسماعیلی روز سه شنبه در نشست سواد رسانه ای تولید محتوا و آموزش عمومی که با حضور اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی و مدرسان برگزار شد، افزود: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، شناسه الکترونیکی ملی ثبت محتوا را با عنوان شامد برای تحقق و ارتقای سواد رسانه ای، اطلاعاتی و دیجیتالی راه اندازی کرده که در واقع الفبای سواد مجازی است.
وی اضافه کرد: آشناسازی و اخذ تعهد برای رعایت 16 بند ضوابط محتوایی نشر از دارنده محتوا، ایجاد سامانه ثبت ملی آثار فرهنگی دیجیتال، ارتقای سرعت و سهولت شناسایی و نظارت بر این آثار، مدیریت فرهنگی انتشار محتوا در فضای مجازی بر اساس تولید داده های واقعی، ساماندهی بانک اطلاعات تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و زمینه سازی برای ایجاد آرشیو ملی محتوای دیجیتال از جمله اهداف ایجاد کد شامد است.
اسماعیلی ادامه داد: لازم است معلمان سواد رسانه ای، استادان دانشگاه ها و رسانه های جمعی شامد را شناخته و ضرورت بی اعتمادی به رسانه های مجازی فاقد این شناسه را به تمام گروه های جامعه آموزش دهند.
وی گفت: همچنین باید سواد رسانه ای، اطلاعاتی و دیجیتال مردم افزایش یابد تا بتوانند به مخاطب فعال تبدیل شده و خود دارای قدرت گزینشگری باشند چون هر رسانه مجازی شامدداری برای هر طیف مخاطبی مفید نیست.
به گفته اسماعیلی کارکردهای سواد رسانه ای برای مخاطب شامل مدیریت مصرف رسانه ای، اعتماد منطقی و منطبق بر واقعیت به محتوای رسانه ها، استفاده از محتوای مفید،کنار گذاشتن محتوای غیر مفید و ایجاد فضای امن رسانه ای است.
مدیر شبکه ملی فرهنگ با تاکید بر تفاوت بین سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی گفت: سواد اطلاعاتی به معنای توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر و اخلاقی از اطلاعات است که داشتن مهارت های تفکر انتقادی و قدرت تجزیه و تحلیل نقش اساسی در دستیابی به اطلاعات دارد.
اسماعیلی تاکید کرد: افرادی که از مهارت های جستجو، قضاوت، تحلیل، ترکیب، تولید و اشتراک اطلاعات برخوردار هستند اعضای فعال جامعه اطلاعاتی محسوب می شوند و در نتیجه می توانند به طور موثر از عنصر اطلاعات در تصمیم گیری ها و جهت گیری های خود در زندگی روزمره بهره مند شوند.
این مسئول اظهار داشت: مفهوم سواد دیجیتال در ابتدا به معنای توانایی خواندن و درک ابر متن در فضای مجازی بود اما پس از آن به عنوان توانایی درک و استفاده از اطلاعات از منابع مختلف دیجیتال بدون محدودیت به کار برده شد.
وی با اشاره به چهار صلاحیت اصلی سواد دیجیتالی، ادامه داد: دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درک و گزینش فرامتن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی و قدرت ارزیابی محتوا چهار صلاحیت اصلی سواد دیجیتالی هستند.
اسماعیلی گفت: گسترش روز افزون نشر محتوای دیجیتال در کشور و استفاده عمومی از رسانه های دیجیتال و سیستم های داده پردازی برای کارهای نشر و اطلاع رسانی از مواردی هستند که ضرورت وجود چارچوبی برای محتوا و پذیرش آن را توسط ایجاد کننده تایید می کند.
مدیر شبکه ملی فرهنگ افزود: مرکز فناوری رسانه های دیجیتال با نگاه به افزایش سواد رسانه ای در جامعه برگزاری نشست های سواد رسانه ای و اطلاعاتی را از سال گذشته آغاز کرده و با افزایش سواد رسانه ای به دنبال هدایت عموم افراد جامعه به این سمت است.

  • ۹۸/۰۲/۳۱

وزارت ارشاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">