ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس مرکز امور و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد دانش‌آموزان دنیا از آموزش تلویزیونی بهره‌مند شدند، گفت: ۷۶۰ میلیون دانش‌آموز یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند و ۵۶ میلیون دانش‌آموز نیز تحت پوشش تلفن همراه نیستند.

به گزارش فارس، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «آموزش، کرونا و تجربه جهانی»، اظهار کرد: در ارتباط با کرونا واقعیت این است که عظیم‌ترین و گسترده ‌ترین تأثیر را بر نظام آموزشی داشته است حتی این تأثیر بیشتر از جنگ جهانی اول و دوم بوده است.

وی تصریح کرد: ۹۱.۱ درصد یادگیرندگان دنیا در اواخر فروردین خارج از مدرسه بودند و از ۱۹۱ کشور دنیا، بیشتر از ۸۰ درصد کشورها موفق نشدند به دلیل رعایت پروتکل‌ها، آموزش حضوری داشته باشند.

کریمی ادامه داد: در کشور ایران، بازگشایی یک ماهه مدارس پیش‌بینی شد که در روزهای اول، ۱۰ تا ۱۲ درصد دانش‌آموزان به مدرسه آمدند و در روزهای بعد این تعداد به یک تا دو درصد رسید.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها در قبال ماجرای کرونا و آموزش‌های ارائه دهنده غافلگیر شدند، گفت: برخی کشورها آموزش‌های تلویزیونی ارائه دادند و در ایران مدرسه تلویزیونی ایجاد شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: برخی کشورها مثل ژاپن و کره جنوبی که زیرساخت‌های آموزش مجازی آماده بود، بلافاصله پلتفرم‌ها را گسترش دادند ولی برخی کشورها ساز و کار آن، آماده نبود؛ در ایران هم پلتفرم خاصی نبود و بعد از یک ماه، شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) ایجاد شد.

وی با بیان اینکه نیمی از دانش‌آموزان دنیا امکان  دسترسی به آموزش مجازی را ندارند، گفت:
در این راستا دولت‌ها مجبور شدند بودجه خاصی را برای آن در نظر بگیرند و خیلی از دولت‌ها سرمایه‌گذاری ویژه کردند.

کریمی در پاسخ به این پرسش که «آیا کشورهای دیگر کنکور را برگزار کردند؟»، با تأکید بر این نکته که کرونا آینده مشخصی ندارد و معلوم نیست چقدر ادامه دارد، گفت: برخی کشورها مانند کره و ژاپن، آزمون سراسری را برگزار کردند و اکثر کشورها آزمون پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند چرا که آینده بچه‌ها در میان است

وی تصریح کرد: کشورها بعد از اینکه گرفتار کرونا شدند، تلاش کردند جریان آموزش متوقف نشود البته بعضی کشورها مثل اسپانیا شرایط به دلیل وضعیت کرونا خاص بود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: در ایران، ا‌ول آموزش تلویزیونی و بعد آموزش مجازی ارائه شد و برای برخی دانش‌آموزان که دسترسی به این آموزش‌ها امکان‌پذیر نبود، بسته‌های آموزشی پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد دانش‌آموزان دنیا از آموزش تلویزیونی بهره‌مند شدند، گفت: ۷۶۰ میلیون دانش‌آموز یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند و ۵۶ میلیون دانش‌آموز نیز تحت پوشش تلفن همراه نیستند.

کریمی با اشاره به اهمیت بازگشایی مدارس در برخی کشورها، اظهار کرد: برخی کشورها به دنبال بازگشایی مدارس بودند چون قرار بود که کسب و کار باز شود و والدین باید برای اشتغال فرزندشان را به مدرسه بفرستند بر همین اساس انگلستان اعلام کرد که مدارس باید باز شود حتی برای دانش‌آموزان معلول، مدارس باز شد چرا که بخش عمده‌ای از خدمات حمایتی در داخل مدرسه انجام می‌شود.

وی درباره وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید، گفت: همه کشورهای دنیا بنا را بر این گذاشتند که مدارس باز شود چرا که بر اساس آمار یونسکو، تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این مدت ورود کرونا ترک تحصیل کردند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: ۳ سناریو برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی شده است؛ اولین سناریو، بازگشایی کامل مانند کره جنوبی است؛ دومین سناریو، زرد یا بازگشایی ناقص است یعنی دانش‌آموزان دو روز در هفته مدرسه بروند و اگر تعداد زیاد بود به روزهای زوج و فرد تقسیم شوند؛ سناریوی سوم هم قرمز و بسته بودن کامل مدارس است.

وی ادامه داد: سناریوی آموزش و پرورش ایران، تقویت مدارس تلویزیونی است البته یکطرفه است و نمی شود که مطمئن شد که بچه‌ها پای تلویزیون بنشینند و بر همین اساس شبکه «شاد» ایجاد شد که بخشی از آموزش تلویزیونی در «شاد» قرار دارد.

کریمی با بیان اینکه ۸۹ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد ثبت‌نام شدند، گفت: البته ممکن است در یک خانواده ۳ نفره، دسترسی به یک تلفن همراه باشد.

وی افزود: ۳ میلیون دانش‌آموز ابزار مناسب برای دسترسی به اینترنت را ندارند که بخشی از آن، ۵۵۰ هزار اتباع خارجی هستند که ۵۰۰ هزار نفر دسترسی ندارند و یعنی بخشی نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دسترسی به ابزار مناسب ندارند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره آموزش به دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور، اظهار کرد: ما چون از قبل، بسترهای آموزش مجازی راه انداختیم، مدرسه مجازی ایرانیان را راه‌اندازی کردیم که از پایه اول تا دوازدهم است و از آموزش شبکه تلویزیونی، سمپاد و مؤسسات خصوصی استفاده کردیم. 

وی تصریح کرد: کرونا نظام آموزشی جهان را تحت تأثیر جدی قرار داد و آموزش مجازی و دیجیتالی از ارکان آموزش شده است و دیگر امکان برگشت نیست؛ چرا که سطح آموزش ارتقا یافته است.

کریمی اضافه کرد: حتی اگر شرایط از نظر کرونا، سفید باشد و آموزش مجازی خواهیم داشت؛ شورای عالی آموزش و پرورش بررسی می‌کند که حداقل ۶ ساعت، آموزش مجازی باشد؛ کرونا به این زودی رخت بر نخواهد گشت و باید کیفیت آموزشی افزایش یابد. 

  • ۹۹/۰۵/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">