ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

8 سال مواجهه با مشکلات کارت ملی هوشمند

| سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

طرح تعویض کارت ملی‌های کاغذی با کارت ملی هوشمند از سال 91 با عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک شروع شد، ولی با گذشت 8 سال مراجعه‌کنندگان به سامانه کارت ملی هوشمند همچنان دچار مشکل می‌شوند.

عصر آی.سی.تی، مدیران ثبت احوال کشور برای تغییر کارت‌های ملی بیش از 80 میلیون ایرانی، دست به دامان سامانه ای شده‌اند که با اشکالات زیرساختی فراوانی دست و پنجه نرم می کند. ماه‌هاست که شهروندان ایرانی برای ثبت نام در این سامانه با مشکل روبه رو هستند و هر روز مدیران خبر از حل مشکل می دهند؛ خبرهایی که البته با حقیقت فاصله دارد.

در روزهای اخیر یکی از متقاضیان دریافت کارت هوشمند ملی اقدام به ثبت مشخصات خود برای دریافت کارت ملی هوشمند انجام داده بود و با توجه به اینکه ایشان قبلا به دلیل یکسان نبودن نام پدر در شناسنامه و کارت ملی قدیمی در خواست اصلاح نام پدر در شناسنامه را داده بود ، قرار شد ظرف 24 ساعت آینده مشخصات متقاضی در سامانه کارت ملی هوشمند درج شود، ولی بعد از گذشت 14 روز هنوز مشخصات شخصی در سامانه درج نشده بود با مراجعه دوباره و معطلی 6 ساعت و درج نشدن مجدد با پیگیری از رئیس ثبت احوال منطقه مربوطه با دسترسی خود در سامانه ثبت هوشمند ملی اطلاعات را درج کرد.

این بدان معناست؛ این سامانه نیز در جهت بروز رسانی اطلاعات و دریافت جدید ضعف بزرگی دارد. براساس گفته کارمندان ورئیس ثبت احوال منطقه مربوطه با توجه به اینکه سیستم این سامانه احتمال  به روز رسانی دوباره ندارد و برای اطمینان بیشتر از تغییرات ایجاد شده در سامانه ثبت کارت ملی هوشمند این مراجعه کننده ضمن حذف ثبت نام اولیه، ثبت نام مجدد باید دوباره 20 هزار تومان به حساب سامانه کارت ملی هوشمند واریز کند.

البته این سامانه با وجود دریافت مبلغ ثبت نامی به میزان 20هزار تومان رسید و گزارش تأیید نهایی را به آنها ارائه نمی کند و باید برای دریافت رسید نهایی 12 هزار تومان در دفاتر خدمات دولتی کارت بکشید تا رسید دریافت کنید.

حال چند سوال پیش می آید:اول اینکه چرا سامانه‌ای مثل سامانه ثبت کارت ملی هوشمند با میلیون‌ها مراجعه کننده قدرت به روز رسانی دوباره و آنلاین را ندارد، دوم اینکه این هزینه اضافه 12 هزار تومان برای چه خدماتی دریافت می شود، آیا همه دفاتر ثبت‌نام کارت ملی هوشمند وجه یکسان دریافت می کنند؟ همچنین در ابتدای این طرح مبلغ 40 هزار تومان برای ثبت نام دریافت می‌شد، ولی الان 20 هزار تومان است این تفاوت قیمتی برای چیست؟ در آخر آیا تنها مشکل این سامانه که هویت و مشخصات ایرانیان در آن درج می‌شود، همین به روزرسانی است؟

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">