ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

VoIP، یک ارتباط اینترنتى ساده

| دوشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۸۴، ۰۵:۱۹ ب.ظ | ۱ نظر

شرق - روش هاى برقرارى ارتباط تلفنى در حال تغییر است. امروزه براى برقرارى ارتباط تلفنى راه دور، اغلب از تکنولوژى اى به نام VoIP استفاده مى شود. اگر تاکنون چیزى راجع VoIP نشنیده اید، خواندن این گزارش نظر شما را درباره اینکه ارتباطات تلفنى راه دور چگونه انجام مى شود و آینده ارتباطات تلفنى چه خواهد بود، تغییر مى دهد. VoIP یک روش براى تبدیل سیگنال هاى آنالوگ صوت به داده هاى دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل مى شوند.

ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه مى تواند مفید واقع شود. خوب، کافى است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنال هاى آنالوگ به داده هاى دیجیتال ممکن باشد، VoIP مى تواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان براى برقرارى ارتباطات تلفنى در هر جاى دنیا تبدیل کند. فقط کافى است هزینه ISP را بپردازید. این مسئله شما را قادر مى کند که شرکت هاى تلفنى را به طور کامل کنار بگذارید.

VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستم هاى تلفنى را کاملاً متحول کند. شرکت هاى زیادى هستند که سرویس VoIP ارائه مى دهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند. در حال حاضر شرکت هاى مخابراتى پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امکانات بى پایان این تکنولوژى جدید، در حال تاسیس مراکز VoIP در سراسر دنیا هستند و فروش سیستم هاى تلفن VoIP روزبه روز در حال گسترش است.

• برقرارى یک ارتباط

با سیستم هاى VoIP به یکى از سه روش زیر مى توان ارتباط تلفنى برقرار کرد:

: ATA(gateway) ساده ترین روش برقرارى ارتباط VoIP با استفاده از (Analog Telephone Adaptor) که gateway هم نامیده مى شوند، امکان پذیر است. این ابزارها این امکان را به شما مى دهند که از تلفن هاى آنالوگ استاندارد فعلى تان استفاده کنید (اگر هنوز از تلفن هاى آنالوگ استفاده مى کنید) به آسانى مى توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت تان وصل کنید. با این کار قادر به برقرارى ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما مى گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده براى انتقال در بستر اینترنت تبدیل مى کند. همراه برخى ATAها یک نرم افزار هست که روى کامپیوتر load مى شود و شما را قادر مى سازد که آن را براى VoIP با دقت پیکربندى کنید.

IP Phones : این handsetها کاملاً شبیه handsetهاى استاندارد معمولى است. این تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهاى لازم براى برقرارى ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیماً به روتر شما وصل مى شوند و یک ورودى سریع و مقرون به صرفه به دنیاى VoIP فراهم مى کنند.

کامپیوتر به کامپیوتر: این روش آسان ترین روش استفاده از تکنولوژى VoIP است. شرکت هاى زیادى هستند که نرم افزارهاى مقرون به صرفه اى ارائه مى دهند که مى توانید براى این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغى که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صداى مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است. شرکت هاى تلفنى بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنى راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیر دهى مى کنند. این داده ها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch به محلى دیگر مسیر دهى مى شود. هر روزه شرکت هاى بیشترى سیستم هاى تلفنى VoIP را نصب مى کنند و تکنولوژى VoIP در حال رشد است.

• مزایاى VoIP

از آنجایى که با استفاده از VoIP شما از هر جایى که به پهناى باند مناسب دسترسى داشته باشید، مى توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران مى توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتى که تلفن خانگى شان ارائه مى دهد دسترسى داشته باشند. برخى افراد از یک softphone براى دسترسى به سرویس VoIPشان استفاده مى کنند. softphone یک نرم افزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا لپ تاپ شما load مى کند. این برنامه ها این امکان را به شما مى دهد که از طریق لپ تاپتان از هر جاى دنیا که به یک ارتباط با پهناى باند مناسب دسترسى داشته باشید ارتباط تلفنى برقرار کنید. اغلب شرکت هاى تلفنى سنتى هزینه سرویس هاى اضافى را در صورت حساب شما مى گنجانند. در حالى که اگر از سرویس دهنده هاى VoIP استفاده کنید، این سرویس ها استاندارد به حساب مى آید. سرویس هایى مثل: Caller ID ,Call Waiting ,Call Transfer ,Repeat Dialing ,Return Call ,Three-way Dialing بعضى از سرویس دهندگان VoIP مزایاى بیشترى در مورد فیلتر کردن تماس هاى تلفنى ارائه مى دهند. این قابلیت هاى اضافى به شما این امکان را مى دهد که در مورد چگونگى انتقال تماس هاى تلفنى براساس اطلاعات Caller ID تصمیم گیرى کنید. این قابلیت ها به شما امکان انجام کارهاى زیر را نیز مى دهد:

۱- انتقال تماس تلفنى به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)

۲- ارسال مستقیم تماس به Voicemail

۳- ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده

۴- امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک

بسیارى از سرویس هاى VoIP امکان بررسى Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکى که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است مى دهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت هاى آنها و هزینه خدمات سئوال کنید.

براى مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنى است که به جاى دو شبکه تنها با یک شبکه روبه رو هستند. جابه جایى سیستم VoIP نیز به آسانى صورت مى گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستم هاى تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP داراى رابط Web بوده و به راحتى توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC , Add (Move)، Change به راحتى قابل انجام خواهد شد و لازم نیست براى هر بار انجام MAC با سرویس دهنده تان تماس بگیرید. تمام اینها به معناى هزینه کمتر براى سازمان شما است.

یکى دیگر از منافعى که براى شرکت هاى داراى VoIP مى تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان ها مى توانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازى به مجتمع بودن آنها نیست.

• انتخاب یک سیستم تلفن VoIP

اگر شما تصمیم به پیاده سازى سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدام یک از تجهیزات تلفنى فعلى تان را مى توانید حفظ کنید. بدین ترتیب مى توانید به میزان زیادى در هزینه ها صرفه جویى کنید. بسیارى از سیستم هاى تلفن دیجیتال با افزودن کم ترین سخت افزار و به روز رسانى نرم افزار داراى قابلیت آدرس دهى مى شوند.

علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که تمامى دستگاه هاى مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتبارى، سیستم هاى امنیتى و... مى توانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.

در آخر توصیه مى شود که هیچگاه سعى نکنید با خریدن تلفن هاى VoIP دست دوم در هزینه ها صرفه جویى کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژى جدید محسوب مى شود و حتى ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنین هزینه نصب در تلفن نو و دست دوم تفاوتى نمى کند و حتى ممکن است در صورت استفاده از تلفن هاى دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشترى بپردازید.

  • ۸۴/۰۷/۱۸

نظرات  (۱)

مطالب شما در حد قابل قبولی است و مفید است. در صورت امکان درباره CALL WAITING درایران مطلب بنویسید. با تشکر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">