ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رضا اردکانیان در آخرین گزارشی که در سمت وزیر نیرو خطاب به رسانه ها منتشر کرد، هشدار داد اگر موضوع استخراج غیرمجاز رمز­ارزها مدیریت نشود شاهد بحران­ های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش عصراقتصاد، وزارت نیرو طی گزارشی در خصوص نقش ارز­رمزها در خاموشی­ های تابستان امسال که با امضای رضا اردکانیان در تاریخ یکم شهریورماه برای رسانه­‌های کثیروالانتشار کشور ارسال شده، میزان مصرف دستگاه­های ماینر رمز­ارزها را حدود ۲هزار مگاوات در روز برآورد و تاکید کرده است منافع حاصل از رمز­ارزها برای فعالان اقتصادی به قدری است که حاضر باشند تمام برق مصرفی خود را صرف استخراج رمزارزها کنند.

به گفته او، همین سودآوری میزان تولید به خصوص کالاهای اساسی را در کشور تحت تاثیر قرار می­دهد و گذشته از فشاری که به شبکه برق وارد می­سازد درعمل ساختار تولید را در کشور فلج خواهد کرد.

گزارش وزارت نیرو دلیل افزایش تعداد دستگاه­ های ماینر در کشور را ممنوعیت استفاده از این دستگاه ­ها در کشور چین اعلام کرده است در بخشی از این گزارش با اشاره به افزایش قیمت رمز­ ارزها پس از سرمایه‌گذاری شرکت تسلا در این بازار نوشته است: «پس از ریزش بازار بورس در ایران مطابق برآوردهای غیر رسمی اتاق بازرگانی، میلیون­ ها ایرانی بخشی از سرمایه خود را در رمز­ارزها سرمایه گذاری کردند و افراد بسیاری نیز به جای خرید مستقیم این ارزها به خرید دستگاه­های ماینر روی آوردند.

در کنار عامل فوق با ممنوعیت استخراج ­رمزارزها در چین که ۵۰ درصد از ظرفیت استخراج رمز­ارزها در دنیا را میزبانی می­کرد و الزام خروج دستگاه­های ماینراز کشور چین، از تابستان امسال این دستگاه­ها به ایران سرازیر شد».

در این گزارش که می ­توانیم آن را آخرین گزارش رضا اردکانیان در مقام وزیر نیرو بدانیم، تاکید شده است میزان مصرف برقی که برای استخراج رمزارز صرف شده معادل برق مصرفی سه استان آذربایجان‌ غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل است و به صورت ناگهانی در سال جاری فراتر از توان تامینی شبکه برق سراسری رخ داده است که یکی از دلایل اصلی خاموشی های تابستان امسال محسوب می­شود.

در بخشی دیگر از این گزارش که به نظر می­رسد اگر چه برای رسانه‌ها نوشته شده، در واقع، خطاب به دولت سیزدهم است، عنوان شده است در صورت حساسیت نداشتن دستگاه­ های مسئول در این باره، استخراج غیرمجاز رمزارزها به تهدیدی با ابهاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تبدیل خواهد شد.

در نهایت اردکانیان با این گزارش به دولت سیزدهم اینگونه توصیه می­کند: «مسأله رمزارزها را باید فراتر از افزوده شدن یک مصرف‌کننده دیگر به مصرف‌کنندگان برق در نظر گرفت و باید اثرات جانبی آن بر بهم خوردن توازن تولید و مصرف برق؛ و اثر جانبی آن بر انگیزه ­های کنشگران اقتصادی و در نهایت اثر آن بر تولید سایر کالاها و خدمات را لحاظ کرد و در سطح مسأله­ای که می­ تواند به تهدیدی فزاینده برای ثبات صنعت برق و ثبات اجتماعی و سیاسی تبدیل شود با آن مواجه شد».

  • ۰۰/۰۶/۰۶

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">