ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز به‌کار دفتر پیشخوان خدمات گواهی

| سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

دبیرکل بانک مرکزی از طراحی و راه اندازی طرح نظام داده ها (نماد) و سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) خبر داد و گفت: اولین دفتر پیشخوان خدمات گواهی مهرماه امسال در بانک مرکزی تأسیس و ارائه خدمات عمومی و صدور گواهی در سایر دفاتر، تا پایان آذرماه امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمود احمدی از طراحی و راه اندازی طرح نظام مدیریت داد‌ه‌ها (نماد) و سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) خبر داد و با تاکید بر توان متخصصان داخلی در حوزه بانکداری الکترونیک گفت: بانک مرکزی به منظور بهره‌گیری از دانش و فن‌آوری روزآمد در راستای افزایش سرعت، کارایی و ارائه خدمات، بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک‌ از طریق کانال ارتباطی امن و همچنین توسعه و دستیابی به ابزار‌های متناسب نظارتی در جهت ارتقاء امنیت مشتریان؛ ایجاد مرکزی برای صدور و راهبری انواع گواهی امضای دیجیتال برای سامانه‌ها، مشتریان و کارکنان بانک‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: نماد با هدف پیاده سازی بستر گواهی امضای دیجیتال در نظام بانکی و به کارگیری آن در سامانه‌های مهم و حاکمیتی همچون پورتال ارزی، سنا، سپام، کاشف، ساتنا و پایا تدوین شد که با پیاده سازی، نیازمندی‌های آن، اعم از تصدیق اصالت مشتریان حقیقی و حقوقی در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، رمزنگاری اطلاعات حساس، امضای دیجیتال داده‌ها و انتقال امن آنها محقق شده است.

وی با معرفی سامانه "نهاب" به عنوان پیش نیاز طرح نماد بیان داشت: سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) با اتصال برخط به پایگاه داده سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و خودکار نمودن عملیات، موجب تسریع در روند ارائه خدمات و اعتبارسنجی دقیق می‌شود که این در عمل، دستیابی به یکی از آرزوهای دیرینه نظام بانکی است. بعبارتی، این سامانه شکل‌گیری یک پایگاه داده‌ متمرکز که احراز هویت مشتریان و متعاملان نظام بانکی در سرتاسر کشور را با اعطای شناسه منحصر به فرد "شهاب" برای هریک از آنان، امکانپذیر می‌سازد، محقق ساخته است.

احمدی در خصوص نحوه و زمان بهره‌برداری از طرح نماد عنوان کرد: نماد، بر بستر شبکه ملی بین بانکی است که با تدوین و تصویب دو سند اصلی و راهبردی مرکز گواهی با عناوین "خط مشی مرکز گواهی" و "دستورالعمل اجرایی مرکز گواهی" به بانک‌ها ابلاغ شده و از طریق دفاتر پیشخوان خدمات نماد مستقر در شعب منتخب بانک‌های سراسر کشور، به مشتریان حقیقی، حقوقی و اشخاص مجاز بانکی خدمات ارائه خواهد داد. اولین دفتر پیشخوان خدمات گواهی مهرماه امسال در بانک مرکزی تأسیس و ارائه خدمات عمومی و صدور گواهی در سایر دفاتر، تا پایان آذرماه امکانپذیر خواهد بود.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: امکان استفاده از خدمات بین بانکی در سامانه‌های ساتنا و پایا برای تراکنش‌های بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال، از ابتدای اسفندماه و ارائه خدمات مالی درون بانکی برای تراکنش‌های بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال، از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1393 صرفا به دارندگان گواهی نماد صورت می‌پذیرد.

وی با برشمردن ویژگی‌های سامانه نماد اظهارداشت: استقرار و راه‌اندازی این سامانه با همت و تلاش متخصصان کشور، یک زیرساخت یکپارچه، متمرکز و در عین حال امن را در اختیار بانک‌ها و مشتریان قرار داد و از این پس مشتریان شبکه بانکی، صرفنظر از بانک ارائه دهنده خدمات می‌توانند از یک گواهی امضای دیجیتال برای دریافت خدمت استفاده کنند.

احمدی تاکید کرد: این سامانه با ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و ایجاد زیرساخت‌های امن برای کلیه متعاملان و استفاده کنندگان خدمات بانکی از یکسو، امکان نظارت بیشتر بانک مرکزی و از سوی دیگر کاهش چشمگیر هزینه‌های ارزی و ریالی را فراهم خواهد آورد. وی همچنین ایجاد شفافیت افزونتر و بهبود فضای کسب و کار از طریق ارائه خدمات بانکداری الکترونیک را از جمله اهداف دیگر دولت تدبیر و امید در این راستا عنوان کرد.

  • ۹۲/۰۹/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">