ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در نامه سرگشاده رییس هیات مدیره انجمن آزمایشگاههای همکار آزمون کشوری و مدیر عامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ایران به معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمادگی لازم برای ارایه مستندات مربوط به مشکلات و مخاطرات امنیتی در حوزه تجهیزات شبکه، امنیت شبکه و تجهیزات رادیویی اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون کشوری، عطف به خبر مندرج در سایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مورخ 8 اردیبهشت ماه سال جاری، خطاب به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر "درخواست ارایه آمار مربوط به روال تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا در 13 سال گذشته" و طرح پاره‌ای از اتهامات و ادعاهای غیرفنی و غیرکارشناسی، ویدا سینا، رییس هیات مدیره انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون کشوری و مدیر عامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده ضمن، استقبال از جریان ایجاد شده در کشور، خواستار برگزاری جلسه فوری و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با امنیت و استاندارد برای ارایه مستندات، مشکلات و مخاطرات امنیتی و استانداردی در حوزه تجهیزات شبکه، امنیت شبکه و تجهیزات رادیویی شد.
در این نامه سرگشاده با امضای ویدا سینا، خطاب به حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده است:
نظر به مکاتبه رسانه‌ای رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با جنابعالی در خصوص شفاف‌سازی پیرامون روال تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا در 13 سال گذشته و طرح مسایل غیر علمی، ذکر نکاتی ضروری است: 
1- ضمن استقبال از طرح چنین درخواستهایی و برای روشن شدن همیشگی نحوه سودجویی‌هایی که به بهای ورود کالای غیراستاندارد به کشور تمام شده و همواره عاید برخی فرصت‌طلبان می‌شود؛ خواستار برگزاری عاجل جلسه‌ای با حضور مدیران و دست‌اندرکاران نهادهای مرتبط با استاندارد و امنیت در کشور هستیم تا در حضور کارشناسان فنی و امنیتی، مستندات مخاطرات و مشکلات ناشی از نحوه واردات بی‌رویه را ارایه کنیم.
2- مصادیق تکرارشونده نتایج حاصل از بکارگیری این تجهیزات وارداتی بدون کنترلهای لازم و نامنطبق با استاندارد در زیرساختهای حساس و حیاتی کشور که منجر به از دسترس خارج شدن شبکهها و زیرساختها شده است، انکارناپذیر بوده و به کرات نیز خبرساز شده است. کمااینکه سابقه این رویدادها عمومی و رسمی اعلام و تبعات ناشی از بکارگیری این قبیل تجهیزات، دامنگیر همگان شده است.
3- از آنجا که آزمایشگاهها به واسطه تعهدات قانونی و در نظر گرفتن اصول محرمانگی، قادر به انتشار عمومی مستندات فنی خود از طریق رسانه‌ها نیستند، این موضوع آگاهانه مورد سوء استفاده قرار گرفته و مستمسکی برای طرح اتهامات و ابهامات غیراصولی به آزمایشگاه‌های رسمی و مورد تایید شده است. 
4- لازم بذکر است تاکنون و بعد از گذشت 13 سال، هیچ گزارش و دفاعیه فنی مغایر با نظرات و گزارشات کارشناسان آزمایشگاهی ارایه نشده است و رفع مشکلات استانداردی مربوط به سختافزار، نرمافزار و ارایه وصلههای امنیتی از سوی تولیدکنندگان اصلی و بهواسطه واردکنندگان، خود نیز گواهی بر صحت این مطلب و متقن بودن گزارشات آزمایشگاهی دارد.
5- اتهامات و ادعاهای خلاف واقع در خصوص تست امنیت تجهیزات شبکه و امنیت شبکه در حالی مطرح می‌شود که در دو سال گذشته، بر خلاف روال و حساسیت‌های موجود در کشور و دنیا، انبوهی از تجهیزات مذکور بهصورت نو، دست دوم و از رده خارج، بدون هیچ گونه تست و تایید نمونه‌ای به کشور سرازیر شده است که مستندات ناشی از آثار و تبعات پیدا و پنهان این رویه پرخطر قابل ارایه است. 
6- تجربههای گذشته نشان میدهد، حذف استانداردهای اجباری به بهانه مهار قاچاق، منجر به گستردگی و اشاعه حجم واردات کالاهای تخصصی و حساس توسط واردکنندگان غیرتخصصی و سودجو شده که این معضل، باعث ورود تجهیزات دست دوم، از رده خارج، فاقد هرگونه استاندارد و در نهایت متضررشدن سازمان‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی شده است. 
7- تاکید می‌شود آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده و همکار، بهعنوان بازوی کارشناسی و امین سازمانهای ذیربط بوده و بر اساس استانداردها و ضوابط فنی و قانونی، مسوولیت ارزیابی تجهیزات را بر عهده دارند. لیکن در کمال تعجب و تاسف در نامه رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، این ساز و کار قانونی، بهعنوان "فرصت‌طلبان، مدعیان دروغین، کاسبان تحریم و ..." خطاب شدهاند!. به عبارت دیگر این اتهامات بی‌پایه و غلط نه تنها منتسب به آزمایشگاهها شده، بلکه انگشت اشاره اصلی آن متوجه سازمانهای بالادستی و قانونی کشور نیز است. 
8- همچنین عطف به طرح اتهام واهی"کمبود دانش و فساد" به آزمایشگاه‌های آزمون کشور، در نامه مذکور، آزمایشگاه‌ها بر خود واجب میدانند تا نسبت به پیگیری و احقاق حقوق مادی و معنوی خود نیز اقدام کنند.
9- در پایان با توجه به زیرسوال رفتن قوانین کشوری، سازمانها، نهادها، ناظران و مجریان مرتبط با امر خطیر استاندارد، مستدعی است نسبت به برگزاری جلسه‌ای فوری با حضور نمایندگان و کارشناسان فنی سازمان‌های مرتبط و ذینفع در این حوزه حساس، مساعدت لازم را به عمل آورید.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">